Αναγνώστες

Κυριακή 15 Απριλίου 2012

Το εθνος πραγμα (Σ Ζιζεκ )


Το εθνος πραγμα''Το στοιχείο που κρατά ενωμένη μια δεδομένη κοινότητα δεν ειναι δυνατόν να αναχθεί στο σημείο της συμβολικής ταυτισης: ο δεσμός που συνδεει τα μέλη της πάντα προυποθέτει μια κοινή σχεση προς ένα Πράγμα προς την Απόλαυση ενσαρκωμένη Αυτή η σχεση με το πραγμα δομημένη μέσα από φαντασιώσεις, ειναι αυτό που διακυβεύεται όταν μιλουμε για την απειλή που συνιστά για τον τρόπο ζωής μας ο Άλλος :ειναι αυτό πού διακυβεύεται όταν,για παραδειγμα ενας λευκός Εγγλέζος πανικοβάλλεται από την αυξανόμενη παρουσία ξένων . Αυτό που θέλει να υπερασπιστεί με κάθε τιμημα δεν αναγεται στο λεγομενο συνολο αξιών που στηρίζουν την εθνική ταυτότητα .

Η εθνική ταυτιση εξορισμου στηρίζεται στη σχεση προς το Εθνος ως Πράγμα . Αυτό το εθνος πραγμα καθορίζεται από μια σειρά αντιφατικών χαρακτηριστικών . Εμφανίζεται σε μας ως το «Πραγμα » μας ως κατι προσιτο μόνο σε μας,ως κάτι το οποιο αυτοι οι αλλοι ,δεν μπορουν να συλλάβουν αλλά το οποιο παρα το γεγγονός,αλλά το οποιο οποιο ,παρα το γεγονός αυτό συνεχως απειλειται από *«αυτούς». Εμφανίζεται ως αυτό που προσδιδει πληρότητα και ζωντανια στη ζωή μας , ωστόσο ο μόνος τρόπος με τον οποίο ειναι δυνατόν να το προσδιορίσουμε ειναι καταφεύγοντας σε διαφορετικές εκδοχές μιας κενής ταυτολογίας:το μονο που μπορούμε να πούμε γι αυτό ειναι ,τελικά , ότι το Πραγμα ειναι ο ευτός του, το αυθεντικό πραγμα»«αυτό για το οποιο οντως προκειται» και ουτω καθεξής . Αν μας ρωτησουν πως μπορουμε να ανγνωρίζουμε την παρουσία αυτου του Πράγματος,η μόνη συνεπής απάντηση εινια ότι το Πραγμα ειναι παρόν σ αυτή τη φευγαλέα αδιορατη οντοτητα που ονομάζεται «τρόπος ζωής μας»Το μονο που μπορουμε να κανουμε ειναι να απαριθμήσουμε ασυνδετα στοιχεία του τρόπου με τον οποιο η κοινότητα μας οργανώνει τις γιορτες της, τις τελετουργιες του ζευγαρώματος» τις τελετές μυησης-με λίγα λόγια ,ολες τις λεπτομέρειες μεσω των οποίων γινεται ορατος ο μοναδικός τρόπος με τον οποιο μια κοινότητα οργανώνει την απολαυση της ''


* Slavoj Zizek, Easter n Europe’s Republics of Gilead in Chantal Mouffe {ed}Dimensions of Radical Democrasy, Verso , London New York 1992 βλ και ελληνική μετφραση στο Slavoj Zizek, Μιλησε κανείς για ολοκληρωτισμό .Παρρτημα *απολαυσε το εθνος σου όπως τον εαυτό σου[

2 σχόλια:

celin είπε...

O Zizek ονομαζει το Εθνος "πραγμα",οπως ο Λακαν ονομαζει "πραγμα",das ding,τη Μητερα;
Η με την εννοια του Πραγματικου,αυτου δηλαδη που δε μπορει να σημανθει συμβολικα κ αδυνατουμε να οριζουμε με λεξεις;
Η κ τα 2 αυτα ειναι το ιδιο πραγμα;

Νοσφεράτος είπε...

οχι του πραγματικου..
μαλλον η πρωτη εννοια..
η οποια βεβαια συνδεεται με το πραγματικό καθώς οσο πλησιαζουμε προς το Πραγμα ΠΛΗΣΙΑΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΡΟς ΤΟ τΡΑΥΜΑ ΤΟ ΟΠΟΙ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΟΥ
υπαινισσεται το πραγματικό ..
Αλλα επισης πλησιαζουμε και προς την αναμηνηση μιας πρωταρχικής ηδονής ..

Από το Μοντέρνο στο Μεταμοντερνο -Στη τέχνη και στη Κοινωνία. Πέτρος Θεοδωρίδης

  Πέτρος Θεοδωρίδης (τμήμα κινηματογράφου Α.Π.Θ ) Από το Μοντέρνο στο Μεταμοντερνο Στη τέχνη και στη Κοινωνία   Α. :Μοντερνισμός   ...