Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ
Λίγοι στοχαστές μελέτησαν βαθύτερα τα μνήμης καὶ τῆς ψυχῆς ἀπ' ὅσο ό · Αυγουστίνος, διδάσκαλος της ρητορικής που περιγράφει την του στον χριστιανισμό στις απόσπασμα ὅπου μιλάει για τη μνήμη, ὁ αναγνώστης σχηματίζει την εντύπωση στην εντύπωση ὅτι ἡ μνήμη τοῦ Αὐγουστίνου είχε ἀσκηθεῖ κατὰ τοὺς κανόνες τῆς κλασικῆς μνημονικῆς.
" Καὶ φτάνω στους λειμώνες καὶ στὰ ἀχανή ἀνάκτορα της μνήμης Έκεί ή δραση αποθέτει τους θησαυρούς αρίφνητων εἰκόνων.
Ἐκεῖ κρύβονται ἐπίσης καὶ ὅσα συλλογιζόμαστε, μεγεθύνοντας ἢ σμικρύνοντας ἢ μεταβάλλον. βασμα όποιον ἄλλο τρόπο αὐτὰ ποὺ συνέλαβαν οἱ αἰσθήσεις μας, και της μὲ ὅποιον ἄλλο τρόπο ἐναποτέθηκε καὶ ἀποθηκεύτηκε καὶ δὲν ἔχει Πόλ, και βυθιστεί καὶ θαφτεί μέσα στὴ λήθη.
Στὰ ἀνάκτορα τῆς μνήμης καλῶ νὰ προβάλει μπροστά μου ὅ,τι θέλω.
"Άλλα μοῦ φανερώνονται μέσως, καὶ ἄλλα θέλουν τὸν χρόνο τους, σὰν νὰ ξετρυπώνουν ἀπό βαθύτερα κρησφύγετα.
Εἶναι ἄλλα ποὺ ὁρμοῦν ἀπρόσκλητα στη θέση άλλων καὶ ξεπετάγονται μπροστά μου σὰν νὰ μοῦ λένε: «Εμᾶς δὲν θέ λεις».
Τότε, μὲ τὸ χέρι τῆς καρδιᾶς τὰ ἀποδιώχνω ἀπὸ τὸ πρόσωπο τῆς ἀναπόλησής μου, μέχρι να διακρίνω πίσω ἀπὸ τὶς σκιὲς τὴν ἐπι·θυμητή εἰκόνα νὰ ἀναδύεται μέσα ἀπὸ τὴν κρύπτη της.
Ἄλλες άναμνήσεις φτάνουν εύκολα, μπαίνουν πειθαρχημένα στη θέση τους καὶ ἔρχονται μὲ τὴ σειρὰ ποὺ τὶς κάλεσα.
Αὐτὲς ποὺ ἐμφανίζονται πρώτες παραχωρούν τη θέση στις ἑπόμενες καὶ ἔπειτα ἐξαφανίζονται, για να ξαναφανερωθούν ὅταν θελήσω.
Αὐτὸ συμβαίνει ὅταν ἀφηγοῦμαι κάτι ἀπὸ μνήμης. **
Ἔτσι ἀρχίζει ὁ στοχασμός γιὰ τὴ μνήμη, μὲ τὴν πρώτη πρότα ση, τὴν εἰκόνα τῆς μνήμης ὡς σειρᾶς κτιρίων, ὡς «ἀχανῶν ἀνα κτόρων» καὶ τὴ χρήση τῆς λέξης «θησαυροί»
48. Εξομολογήσεις, Χ. 8 Γ'Αγίου Αὐγουστίνου Ἐξομολογήσεις, μτφρ. Φραγ κίσκη Αμπατζοπούλου, Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 1999, τόμος δεύτερος, ο 93-94
78
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου