απο το Alain Badiou. H Ηθική : Δοκίμιο για τη συνείδηση του Κακού. Μετάφραση Β Σκολίδης . Κ . Μπομπας Scipta (1993).1998
η ηθική υπο την εννοια του Λεβινάς
... Ο Λεβινάς υποστηριζει οτι , δέσμια της ελληνικής της καταγωγής,η μεταφυσική ενέταξε την σκεψη στη λογική του ΄Ιδιου, στην πρωτοκαθεδρία της υπόστασης και της ταυτοτητας . Αλλά , κατ αυτόν , ειναι αδυνατον να συναντησουμε μια αυθεντική σκέψη του Αλλου (και κατά συνέπεια μια ηθική του δεσμου με τον πλησίον ) ορμώμενοι απο τον δεσποτισμο του Ίδιου , ανικανου να αναγνωρισει τον Αλλο.....................
......Πρπει λοιπόν να μεταστρεψουμε τη σκεψη προς μια διαφορετική καταγωγή , μα καταγωγή μη ελληνική ,που προτεινει ενα ριζικο και πρωτογενές ανοιγμα προς τον Αλλο ( σ 28)..Οντολογικά προγενέστερο απο την κατασκευή της ταυτοτητας ....
...
Αυτο που ονομάζει Νόμο (με τη σημασια του αμνημονευτου και του αποτελεσματικου που αποκτά ο εβραικος Νόμος ) ειναι ακριβώς ο προγενέστερος, θεμελιωμένος στο είναι-πριν-το- Ιδιο,χαρακτηρας της ηθικης της σχεσης με τον Αλλο, σε συσχετισμό με την θεωρητική σκέψη η οποια εκλαμβανεται πλέον σαν «αντικειμενικός »εντοπισμος των κανονικοτητων και των ταυτοτητων . ο Νόμος,πραγματι δεν μου λεει τι υπάρχει,αλλά τι επιβάλλει η υπαρξη των αλλων . ...
... Για την εβραική ηθική, υπο την εννοια του Λεβινάς, τα πάντα εδραζονται στην αμεσοτητα του ανοιγματος στον Αλλον που εκρονιζει το αναστοχαστικο υποκειμενο. Κι εδώ εγκειται ολο το νοημα του Νόμου...
Ο Λεβινάς προτεινει μια ολοκληρη σειρα φαινομενολογικών θεματων οπου βιωνεται η πρωταρχικοτητα του Αλλου, στην οποια κεντρική βαρυτητα εχει το θεμα του προσωπου , της μοναδικής και «ενν προσωπω» δωρεας του Αλλου μεσα απο την σαρκική του επιφανερωση,που δεν είναι η δοκιμασια μιας μιμητικής αναγνωρισης ( ο Αλλος ως «ομοιος»,ταυτοσημος με εμενα )αλλά αντιθετως ειναι το στοχιειο με αφετηρια το οποιο δοκιμαζομαι ηθικά ,σαν «αφοσιωμένος» στον Αλλο ως φαινεσθαι, και σαν ενδομυχα υποταγμένος σε αυτη την εφεση .
Η ηθική ειναι για τον Λεβινάς το νεο ονομα της σκεψης , αυτης που μετετρεψε τη «λογική» αιχμαλωσια της (την αρχή της ταυτοτητας )προς την προφητική υποταγή της στο Νομο της ιδρυτικής ετεροτητας
σ29-30
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου