απο την ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ της ''Ε΄'
Αποσπασμα :
''Μελέτη θανάτου -όπως την εννοούσε ο Πλάτων - για τον εξορκισμό του ή έστω το προσπέρασμά του πρόσκαιρα. Από το «γλυκιά η ζωή και ο θάνατος μαυρίλα» στην ενασχόλησή μαζί του για να ξεπεραστεί ο φόβος του. Ολοι, βέβαια, συμφωνούν πως είναι φυσικό να φοβάται κανείς τον θάνατο -ακόμη και οι ήρωες των ηρωικών εποχών υπάρχουν ενδείξεις ότι τον φοβούνταν, αλλά το να αφήνεσαι να σε κατακυριεύει αυτός ο φόβος είναι εξίσου καταλυτικό με τον ίδιο τον θάνατο. Στα 75 του χρόνια ο καθηγητής Ψυχιατρικής και συγγραφέας λογοτεχνικών αλλά και επιστημονικών βιβλίων Ιρβιν Γιάλομ (1931-) αποφάσισε να κοιτάξει κατάματα τον θάνατο πιστεύοντας ότι έτσι ξεπερνιέται ο παραλυτικός τρόμος της θνητότητας και ταυτόχρονα καλλιεργούνται η αγάπη και η συμπόνια για τον άνθρωπο - τον άλλον. Πώς όμως διαχειρίζεται κανείς την αγωνία του για τον θάνατο; «Αν ήμουν πολίτης της αρχαίας Αθήνας... και βίωνα έναν πανικό θανάτου -γράφει ο Γιάλομ- σε ποιον θα στρεφόμουν για να καθαρίσει ο νους μου από τα πλοκάμια του φόβου; Είναι πιθανό ότι θα έκανα μια βόλτα ώς την αγορά... όπου βρίσκονταν πολλές από τις σημαντικές σχολές φιλοφοσίας», για να σταματήσει στον Κήπο του Επίκουρου, «κι εκεί νομίζω ότι θα έβρισκα τη βοήθεια που θα ζητούσα». Γιατί αυτό; «Ο Επίκουρος -γράφει- πίστευε ότι η αποστολή της φιλοσοφίας είναι ν' ανακουφίσει την ανθρώπινη δυστυχία», η οποία προκαλείται κυρίως από τον πανταχού παρόντα φόβο μας για τον θάνατο. Αυτή την προσέγγιση ακολουθεί στις θεραπευτικές συνεδρίες του με τους ασθενείς για να τους κάνει να ξεπεράσουν τον φόβο, να συμφιλιωθούν με τον εαυτό τους και τα προβλήματά τους και να φτάσουν σε μια μορφή γαλήνης. Γι' αυτό και οι αναφορές όχι μόνο στους αρχαίους Ελληνες φιλοσόφους αλλά και σε πιο κοντινούς μας διανοητές που ενισχύουν την άποψή του ότι ο τρόμος για τον θάνατο -κι εκείνων που πεθαίνουν και των άλλων που μένουν πίσω- μπορεί να υπερνικηθεί...''. .
2 σχόλια:
"ο τρόμος για τον θάνατο -κι εκείνων που πεθαίνουν και των άλλων που μένουν πίσω- μπορεί να υπερνικηθεί...''. ."
ο θάνατος καθεαυτός δεν είναι πρόβλημα, ΑΝ το υποκείμενο δεν επιθυμεί να ζει ή αν πιστεύει ότι τελείωσε τις δουλειές του, τα σχέδιά του, αν του κόπηκε η όρεξη απλώς να βλέπει το παγκόσμιο θέατρο.
πρόβλημα είναι οι σκέψεις για το πώς και το μετά του θανάτου. ένας θάνατος ακαριαίος διαφέρει από ένα θάνατο από καρκίνο. αυτό δεν επιλύεται με φιλοσοφικές απόψεις, νομίζω
πρόβλημα είναι οι σκέψεις για το πώς και το μετά του θανάτου''
oι σκεψεις
και τα συναισθηματα
και οι φοβοι
και ο πόνος
''αυτό δεν επιλύεται με φιλοσοφικές απόψεις, νομίζω''
Ναι βεβαια...Αλλα και απο την αλλη το αιωνιως αΝΟΙΧΤΟ ΚΑΙ ΑΛΥΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ
ειναι και η πηγή καθε φιλοσοφικής σκεψης
Δημοσίευση σχολίου