(…)Η λαχτάρα για εκδίκηση είναι η πιο σημαντική από τις πηγές της μνησικακίας.
Η λέξη “μνησικακία” υποδεικνύει αφ’ εαυτής ότι έχουμε μια θυμική
παρόρμηση που άρχεται από τη σύλληψη της θυμικής κατάστασης ενός άλλου προσώπου, ότι πρόκειται δηλαδή για μιαν αντί-δραση.
Και για να διαπιστώσουμε ότι η λαχτάρα για εκδίκηση ανήκει όντως σε
αυτήν την τάξη, αρκεί να την αντιτάξουμε στις άμεσες και ενεργείς ροπές,
στην εχθρότητα ή στη φιλία. Η λαχτάρα για εκδίκηση συνεπάγεται προσβολή
ή πρότερη βλασφημία. Σημειωτέον όμως ότι, εν προκειμένω, αυτή η λαχτάρα
δεν συγχέεται επ’ ουδενί με μια ροπή για απόκρουση ή άμυνα, που θα
συνοδεύεται από θυμό, λύσσα ή αγανάκτηση. Το ζώο που πιάστηκε και
δαγκώνει τον κηνυγό δεν ζητάει να εκδικηθεί. Παρόμοια, η άμεση
ανταπόδοση μιας γροθιάς δεν συνιστά εκδίκηση. Για να υπάρξει αληθινή
εκδίκηση απαιτείται ένα μακρύ σχετικά “διάστημα χρόνου”, στη διάρκεια
του οποίου η ροπή για άμεση ανταπόδοση και οι συναφείς ορμές του μίσους
και του θυμού θα παραμείνουν συγκρατημένες και ανεσταλμένες∙
από την άλλη μεριά, απαιτείται η πράξη της ανταπόδοσης να επιχειρηθεί
σε πιο κατάλληλη ευκαιρία και στιγμή (“περίμενε και θα δεις την άλλη
φορά!”). Μάλιστα αυτό που συγκρατεί την άμεση ανταπόδοση είναι η
πρόβλεψη για μιαν ενδεχόμενη αποτυχία η οποία υποθάλπεται από ένα
διακριτό συναίσθημα “ανημποριάς” και “ανικανότητας”. Συνεπώς βλέπουμε ότι η εκδίκηση καθ’ εαυτή βασίζεται σε ένα αίσθημα ανημποριάς∙
ανήκει πάντα και προπάντων σε κάποιον “αδύναμο” (όποια κι αν είναι η
μορφή της αδυναμίας του). Κατ’ ουσίαν δεν περιέχει ποτέ το φρόνημα του
ανθρώπου που αντιδρά επί τόπου και ουδέποτε εκδηλώνεται σαν θυμική
αντίδραση. Ετούτα τα γνωρίσματα καθιστούν τη λαχτάρα για εκδίκηση ένα
πεδίο τόσο ευνοϊκό για το θέριεμα της μνησικακίας. (…)
Μαξ Σέλερ, Ο μνησίκακος άνθρωπος, μετάφραση: Κωστής Παπαγιώργης, εκδόσεις Ίνδικτος, Αθήνα 2002,σελ. 14-15 (αποσπάσματα
Αναγνώστες
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
-
όταν μας επισκέπτεται η Θεια Ακηδία καμιά φορά Βυθίζομαι σε τρυφερή ανία και καταργείται μέσ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου