Slavoj Žižek – Βία. Έξι λοξοί στοχασμοί
Εσείς το κάνατε αυτό; Όχι, εσείς το κάνατε αυτό
Στο μυαλό μας βία αποτελούν οι
εγκληματικές και τρομοκρατικές πράξεις, τα επεισόδια κατά της δημόσιας
τάξης, οι διεθνείς συρράξεις· δηλαδή πρόκειται για την άμεσα ορατή
«υποκειμενική» βία, που διαπράττεται από έναν σαφώς προσδιορίσιμο
δρώντα. Μας διαφεύγουν τα περιγράμματα του φόντου που προκαλούν τέτοια
ξεσπάσματα, η «συμβολική» βία που ενσαρκώνεται στη γλώσσα, η «συστημική»
βία. Αν η «εμφανής» πρώτη βία αποτελεί διατάραξη της «φυσιολογικής»,
ειρηνικής κατάστασης των πραγμάτων, η δεύτερη, η αντικειμενική βία,
ενυπάρχει σε αυτή τη «φυσιολογική» κατάσταση των πραγμάτων και αθέατη
συντηρεί ακριβώς εκείνο το μηδενικό επίπεδο. Χρησιμοποιεί αδιόρατες
μορφές καταναγκασμού και συντηρεί σχέσεις κυριαρχίας και εκμετάλλευσης,
καθώς και απειλές επιβολής της. Μόνο που όταν η «φιλελεύθερη στάση»
καταπολεμά την άμεση/ ιδεολογική βία (ρατσισμός, διακρίσεις με βάση το
φύλο κλπ.) αποσπά την προσοχή μας από τις άλλες μορφές βίας και την
αληθινή καρδιά του προβλήματος. Άρα η απάντηση σ’ εκείνους που ρωτούσαν
τους αριστερούς για τις λεηλασίες στα παρισινά προάστια Εσείς το κάνατε αυτό; είναι ίδια με εκείνη που έδωσε ο Πικάσο όταν του έκαναν την ίδια ερώτηση για την Γκερνίκα κι εκείνος απάντησε Όχι, εσείς το κάνατε αυτό.
Η πολιτική του φόβου
H πολιτική σήμερα παίρνει μια νέα μορφή
και γίνεται μεταπολιτική (: ισχυρίζεται ότι έχει αφήσει πίσω της τους
παλιούς ιδεολογικούς αγώνες και εστιάζει στη διοίκηση από ειδήμονες)
βιοπολιτική (: ορίζει ως βασικό της σκοπό την ασφάλεια και την
ευημερία). Φυσικά η «αποπολιτικοποιημένη» τεχνοκρατική διαχείριση δεν
είναι δυνατό να ασκήσει εξουσία παρά μέσω του φόβου και της (ανάγκης)
άμυνας απέναντι σε μια πιθανή παρενόχληση ή καταπίεση. Έτσι
χρησιμοποιείται ο φόβος των μεταναστών, του εγκλήματος, του κράτους, της
περιβαλλοντικής καταστροφής.

Οι Φιλάνθρωποι Απάνθρωποι
Στη φιλελευθεροκομμουνιστική ηθική,
το ανελέητο κυνήγι του κέρδους αντισταθμίζεται από τη φιλανθρωπία. Σ’
έναν υπερεγωτικό εκβιασμό γιγαντιαίων διαστάσεων, οι ανεπτυγμένες χώρες
συνδράμουν τις υπανάπτυκτες, με ανθρωπιστική βοήθεια, δάνεια κ.ο.κ., και
με τον τρόπο αυτό αποφεύγουν το κομβικό ζήτημα, δηλαδή τη συνενοχή και
τη συνυπευθυνότητά τους για την ελεεινή κατάσταση των υπανάπτυκτων. [σ.34]
Και ποιοι είναι οι νέοι φιλελεύθεροι κομμουνιστές; Μα οι συνήθεις
ύποπτοι: Μπιλ Γκέιτς (στο πρότυπο του «πρώην χάκερ που τα κατάφερε»),
Τζορτζ Σόρος (ο συνδυασμός της αδίστακτης χρηματοοικονομικής
κερδοσκοπικής εκμετάλλευσης και του αντίδοτού της, του ανθρωπιστικού
ενδιαφέροντος για τις καταστροφικές της επιπτώσεις), οι διευθύνοντες
σύμβουλοι των Google, IBM, eBay, Intel, οι φιλόσοφοι που ψωμίζονται στις
αυλές τους (Τόμας Φρίντμαν), ο γκουρού της μεταμοντέρνας Αριστεράς Τόνι
Νέγκρι, που επαινεί τον μετανεωτερικό ψηφιακό καπιταλισμό ως περιέχοντα
όλα τα στοιχεία του κομμουνισμού.

Ξέρω, αλλά δεν θέλω να ξέρω ότι ξέρω, γι’ αυτό δεν ξέρω
Μας είναι πιο δύσκολο να βασανίσουμε ένα
συγκεκριμένο άτομο από το να εγκρίνουμε εκ του μακρόθεν τη ρίψη μιας
βόμβας που ενδεχομένως θα προκαλέσει τον επώδυνο θάνατο χιλιάδων
ανθρώπων. Θα προτιμούσαμε να πατήσουμε ένα κουμπί που θα σκοτώσει
δεκάδες ανθρώπους παρά να πυροβολήσουμε εξ επαφής. Ο Τσόμσκι έχει ήδη
υποδείξει την υποκρισία στο να ανεχόμαστε τον αφηρημένο – ανώνυμο
σφαγιασμό χιλιάδων ανθρώπων, ενώ καταδικάζουμε μεμονωμένες περιπτώσεις
παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Γιατί ο Κίσινγκερ που διέταξε τον
βομβαρδισμό της Καμπότζης που σκότωσε δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους να
θεωρείται λιγότερο εγκληματίας από τους υπεύθυνους των Δίδυμων Πύργων; Η
επιλεκτική λήθη απορρέει από μια χειρονομία φετιχιστικής αυταπάρνησης:
«Ξέρω, αλλά δεν θέλω να ξέρω ότι ξέρω, γι’ αυτό δεν ξέρω».
«Καλός οικογενειάρχης»

Τόσο κοντά, όσο μακριά
Εκείνοι που εννοούν την παγκοσμιοποίηση
ως μια ευκαιρία να γίνει η Γη ένας χώρος που θα φέρει κοντά όλη την
ανθρωπότητα, συχνά δεν κατορθώνουν να αντιληφθούν τη σκοτεινή πλευρά της
πρότασής τους. Όπως το έθεσε ο Πέτερ Σλότερνταϊκ «Περισσότερη
επικοινωνία σημαίνει καταρχάς περισσότερη σύγκρουση». Γι’ αυτό και η
στάση «τού να κατανοήσουμε ο ένας τον άλλον» πρέπει να συμπληρωθεί με τη
στάση τού «να μην μπαίνουμε ο ένας στο δρόμου του άλλου», να τηρούμε
μια δέουσα απόσταση, εφαρμόζοντας έναν νέο «κώδικα
διακριτικότητας». Ιδού μια άλλη, λιγότερο ελκυστική πτυχή της
παγκοσμιοποίησης: στο «παγκόσμιο πληροφοριακό» χωριό μια άσημη εφημερίδα
στη Δανία προκαλεί βίαιο αναβρασμό σε μακρινές μουσουλμανικές χώρες. Ίσως μια δόση αποξένωσης είναι αναγκαία για την ειρηνική συνύπαρξη. Μερικές φορές η αποξένωση δεν αποτελεί πρόβλημα, αλλά λύση. [σ. 75]
Ο Ζίζεκ εντάσσει τις ταραχές στα παρισινά
προάστια το 2005 στην σύγχρονη μεταϊδεολογική εποχή: το εξεγερμένο
πλήθος δεν προέβαλε συγκεκριμένες διεκδικήσεις, δεν υπήρχε κανένα
πρόγραμμα πίσω από τους φλεγόμενους δρόμους. Ιδού το ιδεολογικοπολιτικό
αδιέξοδο ενός κόσμου που αυτοπροβάλλεται ως κοινωνία της επιλογής αλλά
στον οποίο η μόνη διαθέσιμη εναλλακτική είναι η τυφλή εκτόνωση. Είναι
θλιβερό το γεγονός ότι η αντίθεση στο σύστημα δεν μπορεί να εκφραστεί με
μια ρεαλιστική πρόταση ή ένα θετικό πρόταγμα αλλά με ένα άνευ νοήματος
ξέσπασμα. Η βία των εξεγερμένων στρεφόταν αποκλειστικά εναντίον αυτών
των ίδιων και των ομοίων τους. Αυτά που πυρπόλησαν αποτελούσαν μέρος των
σκληρά κερδισμένων αποκτημάτων εκείνων ακριβώς των στρωμάτων από τα
οποία προέρχονταν. Επαληθεύεται εδώ ο λακανικός όρος «παρορμητική
κινητοποίηση σε δράση», η οποία δεν μπορεί να μεταφραστεί σε λόγο ούτε
σε σκέψη.
Οι ταραχές ήταν απλώς μια άμεση
προσπάθεια των εξεγερμένων να καταστούν ορατοί. Μια κοινωνική ομάδα
θεωρούσε εαυτήν αποκλεισμένη από τον καθαυτό πολιτικό και κοινωνικό χώρο
κι ήθελε να κάνει αισθητή την παρουσία της, να δείξει ότι αποτελεί ένα
πρόβλημα που δεν μπορεί πλέον να αγνοείται. Γι’ αυτό ακριβώς ήταν
απαραίτητη η βία. Αν είχαν οργανώσει μια μη βίαιη πορεία διαμαρτυρίας,
το μόνο που θα είχαν καταφέρει θα ήταν να τους αναφέρουν σε μια σύντομη
σημείωση, στο τέλος μιας σελίδας….
Οι τρομοκράτες θεοί

Τιμωρητέα κράτη
Με αφορμή την ισραηλινοπαλαιστινιακή
διένεξη ο Ζίζεκ επιμένει ότι τα κυρίαρχα κράτη δεν εξαιρούνται πλέον από
τις ηθικές κρίσεις αλλά αντιμετωπίζονται ως ηθικοί δρώντες οι οποίοι
πρέπει να τιμωρούνται για τα εγκλήματά τους, όσο διαφιλονικούμενο κι αν
παραμένει το ποιος απονέμει τη δικαιοσύνη και το ποιος κρίνει τον
κρίνοντα. Η μεσοανατολική διαμάχη μας φέρνει ακριβώς αντιμέτωπους με την
ευθραυστότητα και τη διαπερατότητα του ορίου που χωρίζει την «άνομη»
κρατική ισχύ από τη «νόμιμη» κρατική εξουσία. Και στις δυο πλευρές
υπάρχει η παθολογική προσκόλληση στη γη, από την οποία απορρέει το
δικαίωμα να επιστρέψει κανείς σε αυτήν ακόμα κι έπειτα από χιλιάδες
χρόνια – μια άρνηση της απεδαφοποίησης που υποτίθεται ότι χαρακτηρίζει
τον σύγχρονο καπιταλισμό. Το κράτος του Ισραήλ παρότι συνεχώς «νικηφόρο»
εξακολουθεί να στηρίζεται στην εικόνα των Εβραίων ως θυμάτων για να
νομιμοποιήσει την πολιτική της ισχύος. Ο Άρθουρ Κέσλερ έχει ήδη
επισημάνει: Αν η δύναμη διαφθείρει, το αντίστροφο είναι επίσης
αλήθεια· ο κατατρεγμός διαφθείρει τα θύματα, αν και ίσως με πιο
αδιόρατους και τραγικούς τρόπους.
///

Εκδ. Scripta, 2010, μτφ. Νεκτάριος
Καλαϊτζής, 289 σελ., με βιβλιογραφία και πολυσέλιδο ευρετήριο [Violence.
Six sideways reflections, 2008-2009]
Πρώτη δημοσίευση: mic.gr.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου