Αναγνώστες

Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2012

Λευκή κορδέλα










Λευκή κορδέλα σε μαύρη εκπαίδευση


Η τελευταία βραβευμένη ταινία του σκηνοθέτη Μίχαελ Χάνεκε «επιστρέφει» στη Γερμανία των αρχών του 20ού αιώνα και αναζητεί το σπέρμα του ναζισμού

του ΓΙΑΝΝΗ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ
Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2009
ΠΗΓΗ¨:ΤΟ ΒΗΜΑ
«Πρέπει να σας δείρω και εγώ θαπονέσω περισσότερο », λέει στα παιδιά του ο πολύτεκνος πάστορας του μικρού γερμανικού χωριού όπου διαδραματίζεται η τελευταία ταινία του 68χρονου Μίχαελ Χάνεκε. Λίγο αργότερα η πόρτα κλείνει, ο φακός ακίνητος την παρακολουθεί και ο θεατής ακούει τις κραυγές πόνου από τις ξυλιές μέσα στο δωμάτιο. Τα αυστηρά, παγωμένα πλάνα της «Λευκής κορδέλας» έρχονται σε ταύτιση με το βλοσυρό, παντελώς αγέλαστο ύφος των προσώπων που απαρτίζουν το φιλμ, από το οποίο δεν λείπουν οι ξαφνικές εκρήξεις βίας, σωματικής μα κυρίως ψυχολογικής: Ενα ψαλίδι βυθισμένο στο σώμα ενός πουλιού, ένας γιατρός που εξευτελίζει με τον χειρότερο τρόπο τη γυναίκα που μεγαλώνει τα παιδιά του («γιατί δεν μπορείς επιτέλους να πεθάνεις! », λέει), ακόμη και η καταστροφή της γης του τοπικού βαρόνου από έναν φτωχό αγρότη με δρεπάνι είναι σκηνές που σφραγίζουν τη μνήμη.





Το σπέρμα του ναζισμού

Οι ιστορίες της «Λευκής κορδέλας»- χρησιμοποιούμε πληθυντικό διότι δεν είναι μία ιστορία αλλά πολλές- τοποθετούνται σε κάποιο ανώνυμο χωριό της Βόρειας Γερμανίας το 1913-1914. Από τον περασμένο Μάιο, όταν η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ των Καννών (όπου και απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα αλλά και το Οικουμενικό Βραβείο), η εποχή που πραγματεύεται ο Χάνεκε έδωσε την αφορμή στον διεθνή Τύπο να μιλήσει για την περίοδο που γεννιόταν ο ναζισμός στη Γερμανία. Τα ανήλικα παιδιά με τα φοβισμένα ή απορημένα πρόσωπα που κυριαρχούν στα περισσότερα πλάνα της ταινίας είναι το μέλλον της Γερμανίας, η γενιά που αργότερα θα γίνει υπεύθυνη για τις απίστευτες βαρβαρότητες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος.



Ο Χάνεκε, ο οποίος δεν μιλά εύκολα γιατις ταινίες του, παραδέχεται ότι δεν επέλεξε τυχαία την εποχή αλλά συμπληρώνει ότι ποτέ δεν θέλησε να περιοριστεί σε αυτό το «συγκεκριμένο μοντέλο φασισμού». Το πώς γεννιέται ο ολοκληρωτισμός είναι ερώτημα διαχρονικό και ο σκηνοθέτης πιστεύει ότι το αποτέλεσμα θα ήταν το ίδιο αν η ταινία, για παράδειγμα, πραγματευόταν την κατάσταση στο σύγχρονο Ιράν. «Σε περιοχές όπου ο κόσμος υποφέρει η ιδεολογία γίνεται πολύ εύκολα αποδεκτή, επειδή οι άνθρωποι αναζητούν κάτι για να πιαστούν- ένα καλάμι που θα τους βγάλει από τη μιζέρια τους» δήλωσε πρόσφατα ο σκηνοθέτης στον «Οbserver». «Οταν η ιδεολογία μετατρέπεται σε φανατισμό, η ανάγκη για την απάντηση ερωτημάτων σταματά να υπάρχει. Οσο λιγότερο έξυπνος είμαι τόσο ευκολότερα θα ακολουθήσω κάποιον που θα μου δώσει απαντήσεις ».





Η «μαύρη εκπαίδευση»

Τα χρόνια που προηγούνται του ξεσπάσματος του Α Δ Παγκοσμίου Πολέμου είναι μια περίοδος που μπορεί να ερευνηθεί με προσοχή και μέσα από «τόνους βιβλίων» τα οποία ο σκηνοθέτης και το επιτελείο του μελέτησαν εξονυχιστικά. Μεγάλη σημασία εδώ έχει η «μαύρη περίοδος εκπαίδευσης», όπως αποκαλείται στη Γερμανία. «Μαύρη εκπαίδευση» είναι μια έκφραση που άρχισε να χρησιμοποιείται τον 19ο αιώνα και επικράτησε πολλά χρόνια μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ως το 1968: Δάσκαλοι και παιδαγωγοί ακολουθούσαν ένα συγκεκριμένο, συντηρητικό, αυστηρό σύστημα εκπαίδευσης του οποίου η ιδεολογία μπόλιασε τα παιδιά με τις ρίζες του τρόμου που αργότερα θα γινόταν μανιφέστο. Επίσης ο ρόλος της θρησκείας υπήρξε καίριος διότι τα παιδιά που έμελλε να γίνουν οι σημαιοφόροι της ναζιστικής Γερμανίας είχαν γαλουχηθεί σε ένα αυστηρό προτεσταντικό πλαίσιο.



Ωστόσο η «Λευκή κορδέλα» δεν εξηγεί το πώς ακριβώς υιοθετήθηκε η φιλοσοφία του ναζισμού διότι ο Μίχαελ Χάνεκε δεν δίνει ποτέ απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει. «Είναι μια από τις πηγές της θεμελιώδους σκέψης» είπε. «Κάποια στιγμή είχα σκεφτεί να ονομάσω την ταινία “Το δεξί χέρι του Θεού” που σημαίνει ότι αυτά τα παιδιά θεωρούν τους εαυτούς τους δεξί χέρι του Θεού επειδή γνωρίζουν τη διαφορά ανάμεσα στο Καλό και στο Κακό και πιστεύουν ότι έχουν το δικαίωμα να δικάζουν τους άλλους. Αυτό ανέκαθεν ήταν η αρχή της τρομοκρατίας».



Διόλου τυχαία, η «Λευκή κορδέλα» τελειώνει με την ανακοίνωση της δολοφονίας του αρχιδούκα της ΑυστροουγγαρίαςΦραγκίσκου Φερδινάνδουστο Σαράγεβο, την τότε πρωτεύουσα της αυστροουγγρικής περιοχής Βοσνία- Ερζεγοβίνη. Ο Φερδινάνδος και η εγκυμονούσα σύζυγός τουΣοφία φον Τσότεκ δολοφονήθηκαν στις 28 Ιουνίου του 1914 από τον 19χρονοΓαβρίλο Πρίντσιπ , μέλος του απελευθερωτικού κινήματος «Νέα Βοσνία». Η δολοφονία του αρχιδούκα έδωσε τέλος στα χρόνια της βασιλείας του Οίκου των Αψβούργων στην Ευρώπη, αφού σήμανε το ξεκλήρισμα ενός από τους σημαντικότερους βασιλικούς οίκους στη Γηραιά Ηπειρο, με διάρκεια ηγεμονίας πάνω από έξι αιώνες. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η «δολοφονία του Σαράγεβο», όπως ονομάστηκε, θεωρείται η αφορμή του Α Δ Παγκοσμίου Πολέμου ο οποίος κηρύχθηκε δύο μήνες αργότερα.





Το ασπρόμαυρο φιλμ

Ο Μίχαελ Χάνεκε δυσκολεύεται να βλέπει ιστορικές ταινίες, ιδίως αυτές που μιλούν για τη σχετικά πρόσφατη Ιστορία, διότι οι εικόνες που έχει συγκεντρώσει στη μνήμη του, εικόνες που προέρχονται από ντοκουμέντα αυτών των περιόδων, είναι ασπρόμαυρες (ας σημειωθεί ότι ακόμη και οι ιστορικές σειρές που έχει σκηνοθετήσει για την τηλεόραση είναι ασπρόμαυρες). Δεν ήταν λοιπόν μόνο η αγάπη του για το ασπρόμαυρο φιλμ που τον ώθησε να γυρίσει ασπρόμαυρη τη «Λευκή κορδέλα». Η απόφασή του στηριζόταν σε συγκεκριμένο λόγο: στην πιστή απεικόνιση της μνήμης.



Η δημιουργία της «Λευκής κορδέλας» από τη στιγμή που γεννήθηκε η ιδέα της ως την παρουσίασή της εφέτος στις αίθουσες είχε διάρκεια περίπου δέκα χρόνων, κατά τα οποία ο σκηνοθέτης και το επιτελείο του όργωσαν όλη τη Βόρεια Γερμανία για να εντοπίσουν τον ιδανικό χώρο γυρισμάτων αλλά και τα πρόσωπα. Επισκέφτηκαν σχολεία, εκκλησίες και άλλα διατηρητέα κτίρια από εκείνη την εποχή και κυρίως μελέτησαν πάρα πολλές φωτογραφίες. Υπάρχει πλούσιο υλικό από εκείνη την περίοδο και οι έρευνες που έγιναν υπήρξαν συγκεκριμένες, χωρίς όμως τίποτε να είναι βασισμένο σε προσωπικές εμπειρίες ή μαρτυρίες.




12 σχόλια:

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Η καλύτερη ταινία που είδα φέτος.
Συγκλονιστική. Από κάθε πλευρά,
Με αφορμή μια πραγματική ιστορία, δεν θα την περιορίσω στον ιστορικό χρόνο που διαδραματίζεται.
Θέτει διαχρονικά κοινωνικά θέματα.
Εκκλησία, οικογενειακές σχέσεις, παιδαγωγικές αντιλήψεις, ο υποκριτικός μικροαστικός καθωσπρεπισμός.
Ανθρώπινες συμπεριφορές και ένστικτα.

Από που ν'αρχίσεις, ή που να τελειώσεις.
Σκηνοθεσία; Τέλεια.

Νοσφεράτος είπε...

Εκεινο που εγω θαυμασα στην εν λόγω ταινια ειναι το οτι δεν αναπαράγει τα κλισε Καλός λαος /καοι αριστοκρατες , καλά παιδακια /κακοι μεγάλοι κλπ ...

Τα δυο θυματα της ταινιας αν θυμασαι βρισκονται σε αντιθετους πολους ..Το παιδακι της νοσοκομας με την διανοητική υστερση και ο γυιος του αριστοκρατη ..
Και το πολύ ενδιαφερον ειναι το πώς η ταινια καταφερε να τα δειξει ολα - το πως ο κοινωνικος πόνος περνα διαστροφικά μεσα απο τις οικογενειακές /σεξουαλικές σχεσεις ..σε δυο μόνο ωρες μέσα ..Και χωρις να γινεται ουτε βαρετη ουτε ωμή.

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Βεβαίως Νοσφεράτε,
Είναι πολυεπίπεδη και δεν συμφωνώ με κάποιες κριτικές που την κατέταξαν σε μια δεδομένη ιστορική περίοδο και εξ αυτού ορμώμενοι διέκριναν, ότι ο Χάνεκε, μηχανιστικά "εξηγεί" την επώαση του αβγού του φιδιού.

Τηρουμένων των αναλογιών, βέβαια, μπορώ να πω ότι και η αλληγορική ελληνική ταινία "Ο Κυνόδοντας" αγγίζει σ'ενα βαθμό, αυτά που αναφέρεις.

Τους συναισθηματικούς ευνουχισμούς και τα διαστροφικά σεξουαλικά ένστικτα, τον ρόλο της οικογένειας, που καλύπτονται πίσω από την συνειδητή άγνοια και από έναν βιομηχανοποιημένο κοινωνικό λάιτ, καθωσπρεπισμό,

Δεν κάνω σύγκριση των δύο ταινίων.

Η λευκή κορδέλα με καθήλωσε.
Όχι δεν με κούρασε, αλλά μ''εκανε να νιώσω αμηχανία,'όταν βγήκα από το σινεμά, στο δρόμο και βρέθηκα στην διασταύρωση, "Ακαδημίας- Καραμήτρου.."

Την τύφλα μου, μέσα..γμτο, είπα,
Πάλι εδώ είμαι..

Νοσφεράτος είπε...

καλός κι ο κυνοδοντας ..ειδες την κριτική του Μ.Μπουντουριδη;

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Όχι, έκανα δικές μου κριτικές, κάποτε..πάτα να δεις το
ΜΕΜΕΝΤΟ

Νοσφεράτος είπε...

Σπιθα ευχαριστω για τασχόλια σου ..
.. Εν τω μεταξύ ενα περιεργο ον εχει εισβαλλει στο Σπηλαιο σε καταστασιν ολοκληρωτικής ΕΚ -ΤΣΙΡΛΩΣΗΣ ΚΑΙ ΒΡΙΖΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
θα το αφησω λίγο να εκτονωθει και μετα θα το σβησω ..
(εισεπραξες και εσυ το μεριδιο σου...;)

η πολύ ενδιαφερουσα συζητηση μας αναβαλλεται προς το παρον ..Μη φυγεις ομως ..Εχουμε πολλά να είπωμεν ..

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Μπα, με βρίζουν;
:)

Αναλαμβάνω το μερίδιο μου, αλλά να τον πετύχω και κάπου :)

Νοσφεράτος είπε...

δεν αξιζει τον κοπο φιλε. Το ατομον ειναι εντελώς δυστυχο ..Ε να εμπλεξε με αιρεσεις και τον εκμεταλευονται

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Τι να πω?
Τι είναι τούτο ρε συ;

Τι αιρέσεις και σαχλαμάρες..
Δεν κατέχω απ'αυτά και ούτε μ'ενδιαφέρουν.
Αλλά δεν ασχολούμαι, να μην ασχολείται.
Θα δει αστέρια και θάναι μέρα μεσημέρι.

Νοσφεράτος είπε...

τούτο '' ειναι ο περιφημος Ομαντεόν

δεν ηταν παντα εστι ..Τωρα τελευται χειροτερεψε..
Εμπλεξε με τον Αιρετικόν ο οποιος του βαζει λόγια ..
Βεβαια ο αιρετικος προσεχει ..και δεν εμφανιζεται πολύ πολύ .. Βαζει τον Ομαντεονα μπροστα
και ειναι και αλλοι ...

Νοσφεράτος είπε...

εντω μεταξύ παρε Σπιθα ετουτο για το Μεμεντο ..Δεν βρηκα την παλια αναρτηση και το ξαναφτιαξα
http://nosferatos.blogspot.com/2010/05/blog-post_1514.html

Νοσφεράτος είπε...

Σπιθα σοβαρά τωρα ..Αν σε ενοχλει θα σβησω ειδικά το υβριστικο σχόλιο που αφορά εσενα .. Τις βρισιες προς εμενα θα τις κρατησω για καποιο διαστημα .....
Ξρεις το γελοιον αυτο πραγμα θελει να αποδειξει οτι ο ...λογοκρινω επειδή με λογοκριξνε και αυτο...
ειναι οπως το ανεκδοτο με τον σ. και τον μαζοχιστη
λεει ο Μ.
Λογοκρινε με
και λεει ο Σ.
Οχι ..Δεν σε λογοκρινω .

Ο Έρωτας του Προυστ: Σουάν , Οντέτ

 OCTAVIO PAZ Η ΔΙΠΛΗ ΦΛΟΓΑ Έρωτας και ερωτισμός( 1993)  Μετάφραση ΣΑΡΑ ΜΠΕΝΒΕΝΙΣΤΕ,  ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΑ ΕΞΑΝΤΑΣ-ΝΗΜΑΤΑ 1996  Σελ ,58 ,59 ,60   Ο...