Αναγνώστες

Παρασκευή 7 Ιουλίου 2023

σεναριακή περίληψη δυο ταινιών του Μπουνιουελ .Από τον Πετρο Θεοδωρίδη

 σεναριακή  περίληψη δυο ταινιών του Μπουνιουελ .Από τον Πετρο Θεοδωρίδη


Η ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΜΠΟΥΡΖΟΥΑΖΙΑΣ 1972

Σκηνοθεσία:

 Λουΐς Μπουνιουέλ  σενάριο Λουίς Μπουνιουέλ - Jean-Claude Carriere.
Ηθοποιοί: Φερνάντο Ρέι, Στεφάν Οντράν, Ντελφίν Σερίγκ, Ζαν Πιέρ Κασέλ, Μπιλ Οζιέ, Ζιλιέν Μπερτό, Μιλένα Βούκοτιτς 

Στη διακριτική γοητεία της μπουρζουαζίας  βλέπουμε μια ομάδα ανθρώπων που ανήκουν στα ανωτέρα στρώματα της αστικής τάξης,που επισκέπτονται ο ένας τον άλλον σε μια αλυσίδα προσκλήσεων και εξωφρενικών, παράδοξων καταστάσεων: τον πρεσβευτής της φανταστικής χώρας της λατινικής Αμερικής Μιράντα, το ζεύγος Τεβενό την κόρη τους Φλοράνς,το ζεύγος Σενεσάλ.

Το πρώτο επεισόδιο διηγείται την ιστορία των εμποδίων ενός βραδινού δείπνου. Ο πρέσβης της χώρας Μιράντα και το ζευγάρι Τεβενό έρχονται να δειπνήσουν στην οικία των Σενεσάλ. Εκείνοι όμως, λόγω κάποιου λάθους με τις ημερομηνίες δεν τους περιμένουν, ο κύριος  απουσιάζει. Έτσι αποφασίζουν να πάνε μαζί σ' ένα εστιατόριο, του οποίου όμως ο ιδιοκτήτης μόλις πέθανε

.

Ο νεκρός βρίσκεται στο διπλανό δωμάτιο, πράγμα που τους κόβει την όρεξη.

Αυτό το γεμάτο εμπόδια, διακοπές και ενοχλήσεις δείπνο συνεχίζεται σ' όλη την ταινία.

Επιπλέον το γεύμα στους Σενεσάλ αναβάλλεταιπάλι,όταν οι οικοδεσπότες παρατούν τους καλεσμένους για να κάνουν βιαστικά έρωτα στον κήπο.

Ένας επίσκοπος ζητά από τους Σενεσάλ να δουλέψει ως κηπουρός. Μια νεαρή τρομοκράτισσα αποπειράται να δολοφονήσει τον πρέσβη (ο οποίος χρησιμοποιεί τη διπλωματική του ιδιότητα για να κάνει λαθρεμπόριο ναρκωτικών), αλλά εκείνος την αφοπλίζει και την παραδίδει στην αστυνομία.

Ένα ακόμα γεύμα στους Σενεσάλ διακόπτεται από στρατιωτικά γυμνάσια. Όταν η παρέα συναντιέται την επόμενη φορά, υποχρεώνεται να μοιραστεί το γεύμα της με στρατιώτες, οι οποίοι, κατά τη διάρκεια ασκήσεων, έχουν κάνει προσωρινή κατοχή στο σπίτι.

Ο αξιωματικός τους προσκαλεί όλους για φαγητό, αλλά το σπίτι αποδεικνύεται σκηνικό, η κουρτίνα σηκώνεται, οι συνδαιτυμόνες ανακαλύπτουν ότι βρίσκονται σε μια θεατρική σκηνή κι αποτελούν θέαμα του πλήθους.

Αργότερα όταν βρίσκονται ήδη στο τραπέζι, συλλαμβάνονται όλοι και εκτελούνται από μια ομάδα ανταρτών πάλι κατά τη διάρκεια ενός γεύματος.

Ένας λοχίας αφηγείται ένα όνειρό του στους παρευρισκόμενους.

Ένα άλλο γεύμα διακόπτεται όταν ένας  επίσκοπος, εξομολογώντας έναν ετοιμοθάνατο, πληροφορείται ότι ο ετοιμοθάνατος είναι ο δολοφόνος των γονέων του.

Αφού του δίνει άφεση αμαρτιών, τον σκοτώνει.

Στη διάρκεια ενός άλλου γεύματος στους Σενεσάλ, η αστυνομία συλλαμβάνει τους καλεσμένους με την κατηγορία της διακίνησης ναρκωτικών,και στη φυλακή συναντούν το φάντασμα ενός ενωμοτάρχη που βασάνιζε φριχτά τους κρατουμένους.

Σ' ένα άλλο γεύμα, γκάνγκστερς πυροβολούν τους καλεσμένους, όμως αποδεικνύεται ότι ήταν ένα όνειρο του πρέσβη, όπως και πολλές άλλες σκηνές.

Μια παρατήρηση ακόμα: Βλέπουμε τρεις φορές στην ταινία όλους τους βασικούς χαρακτήρες να βαδίζουν χωρίς προορισμό σ' ένα δρόμο.



το Φάντασμα της Ελευθέριας  1974

Σκηνοθεσία: Λουίς Μπουνιουέλ σενάριο Λουίς Μπουνιουέλ  - Jean-Claude Carriere. Πρωταγωνιστούν: Ζαν Κλοντ Μπριαλί, Μόνικα Βίτι, Μισέλ Πικολί

Στη  αρχή βρισκόμαστε στο Τολέδο, την εποχή της εισβολής των στρατευμάτων του Ναπολέοντα.

Σε μια σκηνή βλέπουμε την εκτέλεση Ισπανών πατριωτών και ακούμε τη καμπάνα χτυπά  πένθιμα.

Ένας καταδικασμένος σε θάνατο  κραυγάζει ‘’ κάτω η ελευθερία’’.

 Στη συνέχεια  ένας Γάλλος αξιωματικός  φιλά ένα γυναικείο άγαλμα  Ισπανίδας ευγενούς και τρώει μια κατραπακιά από  το άγαλμα του συντρόφου της. Ξεθάβει το φέρετρο της για να κοιμηθεί με το πτώμα της.Το πρόσωπο της, παρέμεινε  άθικτο .Στη συνέχεια,στη σημερινή εποχή, ένας άγνωστος σ' ένα πάρκο δίνει σ' ένα κοριτσάκι σκανδαλιστικές κάρτες, που, στην πραγματικότητα, απεικονίζουν αξιοθέατα του Παρισιού. Οι γονείς  του κοριτσιού τις βλέπουν και ερεθίζονται ερωτικά. Απολύουν την γκουβερνάντα που επέτρεψε να γίνει αυτό.

Το κοριτσάκι κρατεί κάποιες φωτογραφίες  που επιθυμεί να ανταλλάξει με εικόνες από αράχνες.

Ο πατέρας του κοριτσιού, που πάσχει από αϋπνία, βλέπει τους δείκτες του ρολογιού να μετατοπίζονται και  δέχεται τη νύχτα την επίσκεψη διαδοχικά ενός κόκορα,μιας  παράξενης μαυροφορέμενης γυναίκας που του δείχνει ένα  ρολόι ,ενός ταχυδρόμου που του πετά στο κρεββάτι ένα  γράμμα και μιας στρουθοκαμήλου με  πελώριες βλεφαρίδες. την επομένη, αφηγείται αυτή την εμπειρία στο γιατρό του. Ο γιατρός του προτείνει να δει έναν ψυχαναλυτή ,αλλά εκείνος του δείχνει τα πραγματικό  γράμμα  που του έριξε ο ταχυδρόμος στο κρεββάτι του. Πριν το διαβάσει ο γιατρός, η νοσοκόμα του τον διακόπτει.

Η νοσοκόμα του ιατρείου φεύγει απ' το Παρίσι για να επισκεφθεί τον ετοιμοθάνατο πατέρα της, και στο δρόμο συναντά στρατιώτες που κυνηγούν αλεπούδες. με ένα τανκ

Στον ξενώνα όπου καταλήγει λόγω βροχής ,μέσα από μια χορογραφία παράξενων περπατημάτων και πορτών που ανοίγουν και κλείνουν ,συναντά καλόγερους,έναν μουσικό και μια χορεύτρια φλαμένκο ,μια ηλικιωμένη γυναίκα και τον ανιψιό της που είναι εραστές, έναν μαζοχιστή πιλοποιό και τη σαδίστρια υπάλληλο του.  

Οι τέσσερις  καλόγεροι καταλήγουν στο δωμάτιο της  νοσοκόμας ,αρχικά για να προσευχηθούν για τον πατέρα της, αργότερα για να παίξουν χαρτιά, ποντάροντας εγκόλπια και σταυρούς και  καπνίζοντας αρειμανίως.

Εκεί στον ίδιο ξενώνα καταφτάνει ένας νεαρός με την κατά πολύ μεγαλύτερη  του ερωμένη-θεία του. Εξομολογούνται ο ένας στην άλλη τον έρωτα τους.Εκείνος θέλει να τη δει γυμνή, εκείνη  δεν γδύθηκε ποτέ μπροστά σε άντρα .

Η όλη κατάστασή φαίνεται αλλόκοτη: κάτω από την πίεση του ανιψιού η γυναίκα ξεγυμνώνεται αλλά χώνεται κάτω από τα σκεπάσματα .ο νεαρός  την ξεσκεπάζει και εμφανίζεται ένα  νεανικό ωραιότατο γυμνό γυναικείο σώμα. Στη συνέχεια  μετά από μια σχετικά βίαιη σκηνή ο νεαρός  βγαίνει από το δωμάτιο και καταλήγει σε ένα  άλλο όπου ένας άνδρας- πιλοποιός  τον προσκαλεί για ποτό. Εκεί συναντά μια  κοπέλα την συνεργάτιδα του πιλοποιού  και  εκεί καταλήγουν ,τόσο η νοσοκόμα, όσο και οι, αρειμανίως  καπνίζοντες  

καλόγεροι, ως καλεσμένοι για ένα ποτό.

Ξαφνικά βλέπουμε την συνεργάτιδα του πιλοποιού να φοράει ένα σέξι μαύρο δερμάτινο φόρεμα και να μαστιγώνει τον πιλοποιό. Οι καλόγεροι τρομοκρατούνται και φεύγουν.

 Ο νεαρός καταλήγει  πάλι στο δωμάτιο με τη θεία του και(υποθέτουμε  πως) κάνει έρωτα μαζί της.

Αίφνης βλέπουμε μια βαλσαμωμένη αλεπού .

Φεύγοντας η νοσοκόμα μεταφέρει  έναν καθηγητή σχολής αστυνομίας  στην γειτονική πόλη.

Ο  καθηγητής ξεκινά να κάνει μάθημα ενώ άτακτοι αστυνομικοί του κάνουν καζούρα  και καρφιτσώνουν στο παντελόνι του  το σχήμα σε χαρτί μιας γυμνής γυναίκας, ενώ το μάθημα διακόπτεται διαρκώς  από έκτακτες δράσεις αστυνομικών .

Ακολουθεί μια εκπληκτική σκηνή όπου, οι καλεσμένοι σε ένα σπίτι  κάθονται και αφοδεύουν γύρω από ένα  τραπέζι ,συζητώντας περί ανέμων και υδάτων ενώ καταφεύγουν στην τουαλέτα για να γευματίσουν .

Στην συνέχεια  ένας κύριος μαθαίνει από τον πολύ ευγενικό  γιατρό του ότι έχει καρκίνο στο ήπαρ και τον χαστουκίζει. Επιστρέφει σπίτι του  και η γυναίκα  του του αναγγέλλει ότι η κόρη τους εξαφανίστηκε από το σχολείο. Αργότερα, όλη η οικογένεια και η αστυνομία αναζητά ένα εξαφανισμένο κοριτσάκι, το οποίο, όμως, είναι παρόν, μπροστά τους, αλλά κανείς δεν του δίνει σημασία. Ένας δολοφόνος που αγαπά τα ζώα ,πυροβολεί από ψηλά το πλήθος, σκοτώνει ανύποπτους περαστικούς, συλλαμβάνεται, καταδικάζεται σε θάνατο,αλλά αφήνεται ελεύθερος.

Το χαμένος κοριτσάκι βρίσκεται από έναν αστυνομικό επίτροπο αλλά η ανάγνωση ενός γράμματος που αναφέρεται στην εύρεσή του διακόπτεται συνεχώς.

Ο Επίτροπος συναντά   μια κυρία και της αφηγείται αναμνήσεις από τη νεκρή αδελφή του, η οποία του έπαιζε πιάνο γυμνή και  η οποία του τηλεφωνεί απ' τον άλλο κόσμο και του ζητά συνάντηση στον οικογενειακό τάφο ώστε να του εξηγήσει το μυστήριο του θανάτου.

Πηγαίνοντας στον τάφο μαλώνει με το φύλακα που δεν πιστεύει ότι είναι ο επίτροπος της αστυνομίας, και  βρίσκει ένα τηλέφωνο δίπλα στο φέρετρο.

Ενώ προσπαθεί να ανοίξει το φέρετρο συλλαμβάνεται για βεβήλωση και οδηγείται σε αστυνομικό ο οποίος τηλεφωνεί στον επίτροπο της αστυνομίας.

Ο αληθινός και ο ψεύτικος επίτροπος έχουν μια φιλική κουβεντούλα και αργότερα, φεύγουν με τις αστυνομικές δυνάμεις για να καταλήξουν στο ζωολογικό κήπο και να αναχαιτίσουν  μια ομάδα διαδηλωτές που, όπως και οι Ισπανοί επαναστάτες στην αρχή της ταινίας, φωνάζουν «Κάτω η ελευθερία».

 Η   ταινία κλείνει  δείχνοντας πάλι μια στρουθοκάμηλο με μακριές  βλεφαρίδες να ακούει πυροβολισμούς και να κοιτά με παράξενο και έκπληκτο  ύφος δεξιά και αριστερά .

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

All that heaven allows

 ΜΕΛΟΔΡΑΜΑ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ Πηγή : SUSAN HAYWARD ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Ρίτα Κολαΐτη ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ Κατ...