Αναγνώστες

Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2011

μερικές παρατηρήσεις του κ Αντώνη Λιάκου σχετικές με την ανάρτηση της Σπηλιας:μια δικη μου πρωτη προσπαθεια απαντησης στην κριτική του κ Νασου Βαγενά στις θεσεις του κ Νικου Δεμερτζη :Αν ο εθνικισμός δημιουργεί το έθνος και όχι το έθνος τον εθνικισμό, τότε ποιο είναι αυτό που δημιουργεί τον εθνικισμό;

η αναρτηση της Σπηλιάς: 
Το ερώτημα μοιάζει με την κότα και το αυγό.
Το ζήτημα είναι πώς οι κοινωνίες αυτοκατηγοριοποιούνται και αποκτούν συνείδηση συλλογικότητας. Λ.χ. στην ύστερη  αρχαιότητα  . η αυτοκατηγοριοποίηση περιλάμβανε τους Χριστιανούς και τους Εθνικούς (που σκοτώνονταν μεταξύ τους), και παράλληλα τους πολιτισμένους κατοίκους της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας (τους "ρωμαίους") και τους Γότθους,Κέλτες, Γερμανούς κλπ "βαρβάρους". Στους επόμενους αιώνες τα πράγματα μεταβλήθηκαν, καθώς βάρβαροι και Ρωμαίοι οσμώθηκαν,  γύρω από διαφορετικές ηγεμονίες (Φράγκοι, Ρωμαίοι Ορθόδοξοι, Λατίνοι, Βενετοί, Γενουάτες, Σέρβοι, Γερμανοί κλπ.). Στη νεώτερη εποχή, και κυρίως μετά την Γαλική Επανάσταση αρχίζει μια πιο συστηματική κατηγοριοποίηση σε "εθνη", μερικά λιλιπούτεια (Μαλτεζοι) μερικά τεράστια (Ρώσοι). Αλλά και εκεί τα πράγματα είναι σύνθετα ανάμεσα λ.χ. στο Ruski και Rushiski.  Ποιός βάζει τάξη σε αυτό το χάος ομάδων που αυτοπροσδιορίζονται με διαφορετικά κριτήρια; Το κράτος. Κάνει σύνορα, στατιστικές, καταλόγους με ονόματα, εκδίδει ταυτότητες και διαβατήρια.  Και όχι γενικά το κράτος, ή οποιαδήποτε κράτη, αλλά εκείνα τα οποία αναπτύσσονται μέσα στο διεθνές νομικοπολιτικό σύστημα που κληρονομούν στην Ευρώπη και στον κόσμο οι Ναπολεόντειοι Πόλεμοι. Επομένως έχουμε να κάνουμε με μια σύνθετη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους ανθρώπους, στις συνειδήσεις τους και στο σ'ύστημα μέσα στο οποίο συγκροτούν την οικονομική, την πολιτική και την διανοητική τους ζωή. Το να βρίσκουμε διάσπαρτα σε κείμενα παλαιότερα τον τίτλο Ελληνες, Βούλγαροι ή Ιταλοί, δεν σημαίνει καθόλου έθνος. Οι αναφορές αυτές περιορίζονται σε μερικούς διανοουμένους με πενιχρή επιρροή, είναι πολύτιμες, και υπάρχουν ταυτόχρονα μαζί με άλλες.
Φυσικά άνθρωποι που μιλούσαν ελληνικά υπήρχαν και στον 17, και στον 16 και σε προηγούμενους αιώνες. Δεν συγκροτούσαν έθνος.
Παρτε την περίπτωση των Ποντίων. Αν είχαν συγκροτήσει κράτος δικό τους τον 19 αι. η ποντιακή δεν θα ήταν διάλεκτος της ελληνικής αλλά άλλη γλώσσα (οπως λ.χ. τα πορτογαλικά με τα ισπανικά) και οι Πόντιοι θα ήταν συγγενικός, μεν, διαφορετικός δε λαός με τους Ελληνες. Τι είναι το στοιχείο που τους έκανε Ελληνες;  Η Μικρασιατική Καταστροφή, δηλαδή κρατικές εξελίξεις που σχετίζονται με τη νέα εθνική διευθέτηση του κόσμου, διαφορετική από εκείνη των αυτοκρατοριών.
-----------------------------------------------------------
Σημείωση της Σπηλιας του Νοσφερατου:
1. οι παρατηρήσεις του κ. Αντώνη Λιάκου σταλθηκαν με μέηλ ως απαντηση σε δικα  μου ερωτηματα και μέηλ .
 2. ο κ Αντώνης Λιάκος ειναι ενας απο τους πιο σημαντικούς συγχρονους ιστορικούς
 3. Τα σχόλια σε αυτην την αναρτηση θα μεινουν κλειστά,για να αποφευχθούν τα .....γνωστα(των... γνωστών αγνωστων )

Amacord του Φελίνι ..Πέτρος Θεοδωρίδης

 Για την ταινια  Αmacord ------------------------------ Πετρος Θεοδωριδης Στο επίκεντρο της ταινίας Αmacord,  είναι ένας νεαρός έφηβος, και ...