Αναγνώστες

Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2011

η έννοια της ιδιότητας του πολίτη: Προβληματισμοι...


η έννοια της ιδιότητας του πολίτη, τοποθετείται εξαρχής, στη σφαίρα του δέοντος.

Η ιδιότητα του πολίτη, υπόρρητα συνδέεται και με το αίτημα ενός συνόλου ηθικών αρετών: ο πολίτης οφείλει να ‘’γίνεται’’ κάτι παραπάνω από άτομο, να αναλαμβάνει δικαιώματα και υποχρεώσεις, να εκπληρώνει δηλαδή τους όρους ενός υποθετικού ‘’κοινωνικού συμβολαίου’’. Σ’αυτό το αίτημα συν-πλήρωσης των ενεργειών της δραστηριότητας του κάθε πολίτη με τη δράση των άλλων πολιτών, ανευρίσκουμε και ένα δεύτερο στοιχείο που διαφοροποεί την έννοια της ιδιότητας του πολίτη από την έννοια της τάξης: η τάξη είναι έννοια διαιρετική-αντιθετική προς τις άλλες ταξεις, -συγκρουσιακή με την προοπτική της αρσης των αντιθεσεων στην μαρξιστική θεώρηση


-αντίθετα η έννοια του πολίτη είναι ενοποιητική, υπαινίσσεται ένα πολιτικό-δικαικό περιβάλλον ισότητας και ισονομίας, μια συνεργασία χωρίς αντιφάσεις. Η έννοια της ιδιότητας του πολίτη παραπέμπει σε μια ‘’βαθειά οριζόντια συντροφικότητα’’ αν θυμηθούμε ένα από τα στοιχεία του ορισμού του Β. Anderson για το έθνος, στην εθνική ( λαική) κυριαρχία, την κυριαρχία των πολιτών. Εντέλει, η κοινωνική και πολιτική εσωτερίκευση της κυριαρχίας διακρίνεται στον ίδιο τον πυρήνα της ιδιότητας του πολίτη και συναρθρώνει τα επιμέρους χαρακτηριστικά που συνθέτουν την έννοια.Η σχέση της εθνικής κυριαρχίας με την ιδιότητα του πολίτη προκύπτει και από την πορεία ενοποίησης της Ευρωπαικής Ενωσης : Η ενοποίηση δεν αναζητείται ως απλή διεθνική ένωση, ως αναδιπλασιασμός και μόνο των επιμέρους εθνικών κυριαρχιών αλλά ως υπερεθνική ένωση δηλαδή ως ολοκλήρωση που αναπόφευκτα υπονομεύει τις επιμέρους εθνικές κυριαρχίες, που επεμβαίνει απο-διαρθρωτικά και ανα-διαρθρωτικά στη δικαική, κοινωνική, πολιτική τάξη των κρατών μελών. Τα σημάδια αυτής της δισχιδούς διαδικασίας διακρίνονται και στην εξέλιξη της ιδιότητας του πολίτη: Στα πλαίσια της Ε.Ε πλάι στον πολίτη του έθνους-κράτους αναδύεται ως ενδεχόμενη προπτική και ο Ευρωπαίος πολίτης. Ο τοκετός, όμως, δεν είναι ανώδυνος αλλά επώδυνος και ανασφαλής: Στήν έννοια του Ευρωπαίου πολίτη ενυπάρχει η απάρνηση της εθνικής κυριαρχίας, που αποτελεί συστατικό στοιχείο του πολίτη του έθνους-κράτους. Από την άλλη, δεν είναι ακόμα ορατή μια αρθρωμένη πολιτισμικά Ευρωπαϊκή ταυτότητα, ώστε να εμπεδωθεί η μελλοντική ιδιότητα του Ευρωπαίου πολίτη
Βλ και εδώ : Για την ιδιοτητα του πολιτη και τη σχεση του με τον Συγχρονο , μετανεωτερικο , εκ των Υστερων , εθνικισμό και τους διαφορους Φονταμενταλισμους

8 σχόλια:

Γιάννης είπε...

αν και όταν η Ε.Ε. αντικαταστήσει τα εθνικά κράτη, θα έχει γίνει η ίδια ένα εθνικό κράτος, όπου η γλώσσα και η θρησκεία θα παίζουν τόσο ρόλο όσο στην Ελβετία.

τώρα για αυτό:
"Η ιδιότητα του πολίτη, υπόρρητα συνδέεται και με το αίτημα ενός συνόλου ηθικών αρετών: ο πολίτης οφείλει να ‘’γίνεται’’ κάτι παραπάνω από άτομο, να αναλαμβάνει δικαιώματα και υποχρεώσεις, να εκπληρώνει δηλαδή τους όρους ενός υποθετικού ‘’κοινωνικού συμβολαίου’’."

στην αρχή των Νέων Χρόνων ή μάλλον από τον 18ο αι. οι πολίτες ΄΄ηταν και τα "σωστά" άτομα, δηλαδή μόνο αυτοί, λόγω του εισοδήματος αλλά και της καλλιέργειας ή της τάξης τους θεωρούνταν κανονικά άτομα, άρα και μόνοι άξιοι να είναι πολίτες. σήμερα το θεωρητικό και νομικό αυτό εμπόδιο δεν υφίσταται, πολίτες είναι όλοι, αλλά δεν έχει σημασία, αφού κυβερνά πάλι μια ελίτ

Νοσφεράτος είπε...

Γιαννη το ιδιο μπορεις να πεις και για την Φιλελευθερη Δημοκρατια : Στην αρχή περιοριζοταν στα σωστά ατομα (σε αυτους που ειχαν πληρη εκαπαιδευση και αρα εισοδημα για να την αποκτησουν )
υπηρχε δε και η λεγομενη Τιμηματική ψηφος )
Ε ναι ...Δικιο εχεις

οσο πιο α-περιοριστη γινεταιη Ιδιοτητα του Πολιτη
τοσο πιο πολυ χανει σε βαθος και Ιδιοτητα

και ετσι δεν ειναι πια ''ιδιο-τητα''
αλλα κατι Κοινοτοπο -σαν να λέμε ''ανθρωπος'' κλπ

κατι που προφανώς ευνοει τις κυριαρχες Ελίτ (τωρα την Ελιτ του χρηματος)
Μιας και αυτες εχουν κατι παραπάνω απο την ιδιοτητα του Πολιτη : Το χρημα(ως γενικόν ισοδυναμον) με τοοποιο ισοπεδώνουν ιδιοτητες , κοινωνιες , ανθρωπους ...

Νοσφεράτος είπε...

Αυτό που βεβαι οφειλουμε να αποφυγουμε ειναι τη Νοσταλγια ενός Δημοκρατικου Εθνικισμου( οπου η ιδιοτητα του πολίτη συνυφαινόταν με την εθνική ταυτοτητα και ο εθνικισμός ενειχε μια ''βαθεια , ορισζοντια συντροφικοτητα''που λεει ο Β . αντερσον - ως αντιδοτο στην Παγκοσμιοποιηση και αναισοτητα (οπως ονειρευονται ορισμενου αριστεροι εθνικιστές )... Πολύ απλά.
Δεν μπορουμε , Δεν γινεται να γυρισουμε πίσω τις αρχες του 19ου αιωνα ..Οπου δικαιωμα στο εθνος κρατος ειχαν Μονο ορισμένα εθνη-ιστορικά εθνη ...

Δεν γινεται ..Σημερα το εθνος υπάρχει μόνο ως Φαντασμα ...ως ανα-μνηση ...(ειναι σαν να επιμενουμε σαν το Χωριο Του Αστεριξ ..Μονο που δεν εχουμε τον Μαγικό Ζωμο ..Αυτόν τον εχουν πάλι... οι Ελίτ )
Αυτό δεν σημαινει απο την αλλη οτι πρεπει να αποδεχτουμε την σημερινη Πραγματικότητα των Ελίτ και της Παγκοσμιοποιησης ..Αλλά να την Εξερευνησουμε να δουμε τις Δυνατοτητες που ενεχει
και να θυμηθουμε (ελπίζοντας) πως Ολα αλλάζουν και πάντα ερχονται Ανατροπές ..
(μονο που δεν θα ειναι οπως τις φανταζομαστε)

Γιάννης είπε...

τα έθνοκράτη δεν μπορούν να μείνουν κλειστά, αλλά το μέλλον τους δεν είναι δεδομένο. γιατί δεν αρκεί η παρακμή τους, αν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι η σημερινή κατάσταση (που αμφιβάλλω), για το τέλος τους, αλλά η δυνατότητα είτε κάποιος να επιβληθεί παγκοσμίως ως πολιτική υπερεθνοκρατική εξουσία είτε να ομονοήσουν τα εθνοκράτη σχηματίζοντας παγκόσμια πολιτική εξουσία.
ασφαλώς ότι γίνονται διάτρητα τα εθνοκράτη από την παγκοσμιοποίηση συνεπάγεται ότι γίνονται και ανίσχυρα. αναφορικά για τα ισχυρότερα, όμως, κάτι τέτοιο δεν ισχύει: στην πραγματικότητα τα ισχυρότερα εθνοκράτη θεωρούν συμφέρον τους την παγκοσμιοποίηση.
η παγκοσμιοποίηση δλδ δεν είναι κάτι φυσικό, αυτόματο και λογικό, αλλά επιλογή των ισχυρότερων εθνών (που φυσικά πιστεύουν ότι έχουν να χάσουν λιγότερα αυτά, ή τουλάχιστον οι ελίτ τους).
πάντως, σε τέτοιο περιβάλλον είναι το κατεξοχήν γήπεδο του αντιπάλου: όσο πιο μεγάλο είναι το γήπεδο, τόσο μεγαλύτερη η αδυναμία αντίδρασης στις συνέπειες αυτού του είδους της μεγένθυσης του κόσμου.

Νοσφεράτος είπε...

Γιαννη λές ''η παγκοσμιοποίηση δλδ δεν είναι κάτι φυσικό, αυτόματο και λογικό, αλλά επιλογή των ισχυρότερων εθνών (που φυσικά πιστεύουν ότι έχουν να χάσουν λιγότερα αυτά, ή τουλάχιστον οι ελίτ τους).''

Ναι δεν ειναι κατι Φυσικό ..

αλλα ουτε και επιλογή των Ισχυροτερων εθνών ''

Ουτε κατι που επιβαλλεται μονο η κυριως με τη δυναμη των οπλων οπως π.χ η Ρωμαική Οικουμενη ...
- αν και οπως ειδαμε στοΙΡΑΚ π.χ ΚαΙ ΜΕ ΑΥΤΉΝ


αλλά Και
κατι που ''εκρινεται
κατα καποιο τροπο διαρκώς'' μΈσα απο την ΠαγκΟσμια απιστευτη και ταχυτατη κυκλοφορια του Αυλου πιστωτικου χρηματος ,
μεσα απο την καθημερινη σχεδόν στιγμιαιΑ εκκριση Απιστευτων τεχνολογικών καινοτομιων (αναμεσα στα οποια το Ιδιο το Ιντερντ και η Lingua Franca που επιβαλλει )
μεσα απο την γενικευση -Μακντοναλντοποιηση των Διατροφικών συνηθειων (οπου και Η ''εΘΝΙΚ'' ΚΟΥΖΙΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΑΥΤΉ ΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΜΕΝΗ εΠΙΛΟΓΗ ,

ΜΕΣΩ ΤΗς πΑΓΟΣΜΙΑς τΗΛΕΟΡΑΣΗς(πανομοιοτυπα προγραμμτα , Ριαλιτυ σοου κλπ)
ΚΛΠ ΚΛΠ

Θελω να πώ οτι ειναι μια διαδικασια τοσο μακροσκοπική (αφορά ολο τον κοσμο ) οσο και μικροσκοπική (αφορά στις καθημερινές μας συνηθειες και Ταυτοτητες...

Και σιγουρα αυτό ευνοει τις Κυριαρχες ελιτ της ΥπΕρδυναμης (και των αλλων Μεγαλων δυναμεων ..
που βεβαια εχουν ξεφυγει κατα πολύ απο αυτό που ονομαζαμε καποτε εθνη -κρατη

(Ο ορος προυπέθετε καποια Ισσοροπία Δυναμεων μεταξύ των Εθνοκρατων -τουλαχιστον στην Ευρωπη )

Ζουμε κατι (ως παγκοσμιοποιηση)αλλο....
τοσο καθημερινο -ατομικό οσο και παγκοσμιο , τοσο ιδεολογικό οσο και χειροπιαστό Υλικό ...

Γιάννης είπε...

sto βαθμό που οι ελίτ αυτές δεν προχωρούν σε ίδρυση παγκόσμιου κράτους, σημαίνει ότι, τουλάχιστον γι' αυτές το έθνος κράτος είτε είναι χρήσιμο ακόμη είτε αδύνατο να καταστραφεί.

λες για την παγκόσμιοποίηση ότι
"''εκρινεται
κατα καποιο τροπο διαρκώς'' μΈσα απο την ΠαγκΟσμια απιστευτη και ταχυτατη κυκλοφορια του Αυλου πιστωτικου χρηματος ,
μεσα απο την καθημερινη σχεδόν στιγμιαιΑ εκκριση Απιστευτων τεχνολογικών καινοτομιων (αναμεσα στα οποια το Ιδιο το Ιντερντ και η Lingua Franca που επιβαλλει )
μεσα απο την γενικευση -Μακντοναλντοποιηση των Διατροφικών συνηθειων (οπου και Η ''εΘΝΙΚ'' ΚΟΥΖΙΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΑΥΤΉ ΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΜΕΝΗ εΠΙΛΟΓΗ ,

ΜΕΣΩ ΤΗς πΑΓΟΣΜΙΑς τΗΛΕΟΡΑΣΗς(πανομοιοτυπα προγραμμτα , Ριαλιτυ σοου κλπ)
"

ναι, αλλά οι νόμοι που επιτρέπουν την κυκλοφορία του χρήματος, την εξαγωγή τεχνολογίας κ.λπ. δεν ήρθαν "φυσικά", αλλά έπειτα από απαίτηση κάποιων οι οποίοι είχαν συμφέρον να χαλαρώσουν οι δασμοί, οι έλεγχοι στις εισαγωγές =κ εξαγωγές (έως και των μακντόναλτ:θα μπορούσαν να ισχύουν τέτοιοι υγειονομικοί κανόνες, ώστε να μη μπορούσαν να γίνουν καθεστώς).
ενώ είναι στη φύση του καπιταλισμού να διευρύνεται, δεν είναι στη φύση των ανθρώπινων πραγμάτων να γίνει απαραίτητα δεκτό το αίτημα για απεριόριστη διεύρυνση. αλλιώς δεν υπάρχει άλλος δρόμος από τον καπιταλισμό ώσπου, με την απεριόριστη διεύρυνη, να στραγγιχτεί κάθε πηγή ενέργειας και πλούτου

Νοσφεράτος είπε...

ναι, αλλά οι νόμοι που επιτρέπουν ''την κυκλοφορία του χρήματος, την εξαγωγή τεχνολογίας κ.λπ. δεν ήρθαν "φυσικά", αλλά έπειτα από απαίτηση κάποιων οι οποίοι είχαν συμφέρον να χαλαρώσουν οι δασμοί, οι έλεγχοι στις εισαγωγές =κ εξαγωγές (έως και των μακντόναλτ:θα μπορούσαν να ισχύουν τέτοιοι υγειονομικοί κανόνες, ώστε να μη μπορούσαν να γίνουν καθεστώς).''
Συμφωνώ ..αλλά και κατι παραπανω προσπαθώ να πώ ..
Να πώ οτι η ιδια η φυση του Ιντερνετ π.χ ή της ειδικής μικροτεχνολογιας που απαιτει η ψηφιοποιηση του κοσμου
συνυφαινονται με την δομή του καπιταλισμου και την ανααπαραγουν ..μαξι με μια εκρηκτική εξατομικευση ..

(διοτι καταφαερνουν να μετατρεψουν τα πάντα σε 'γενικά ισοδυναμα '' οπως ονομαζε το Χρημα ο Μαρξ ..)

''ενώ είναι στη φύση του καπιταλισμού να διευρύνεται
, δεν είναι στη φύση των ανθρώπινων πραγμάτων να γίνει απαραίτητα δεκτό το αίτημα για απεριόριστη διεύρυνση.''

Εδώ , συμφωνω απολύτως ..
αρα ο αεναως διευρυνόμενος (λογω της σχεσης Χ - Ε Χ')καπιταλισμός θα συναντησει καποια στιγμή ενα
οριο Ανυπερβλητο
(καπως ετσι εξηγουνται και οι Κρισεις )
αρα ..Σοσιαλσμός η βαρβαροτητα ..

..
ομως
ο συνηγορος του Διαβολου μου ψιθυριζει κατι ακρως απαιδιοδοξο ..
Για τις δυνατοτητες Τροποποιησης που διαθετει σημερα ο Καπιταλισμός
ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΌΣΕΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗΝ αΝΘΡΩΠΙΝΗ φΥΣΗ

ισως οχι ολων αλλά αυτών που τον ενδιαφερουν

Θυμαμαι π.χ το εργο Γκατακα

(επιστημονικής φαντασιας ) που εδειχνε μια μελλοντική κοινωνια :

Οι Κοινωνικές ανισοτητες μετατρεπονταν και σε ΦΥΣΙΚΈΣ ανισοτητες μεσω του ελεγχου των Γονιδιων ..

Δηλαδή Ενω σημερα υπάρχουν κοινωνικές διαφορες εισοδηματος , πλουτου
εκει (στο εργο) αυτες μετατρεπονταν αυτοματα (και οχι λόγω μορφωσης π.χ ) σε διαφορες Φυσικές : Εξυπναδας , ομορφιας , παρατεινόμενης ζωής κλπ
(κατι που γνεται και τωρα εν μέρει ..Εκει ομως γονιδιακά ..)


θυμαμαι επίσης και το ''Ζαρντοζ''ή καπως ετσι με τον Σων Κονερυ αν δεν κανω λαθος ..
(πλουσιοι σε ευτυχισμένες οικολογικές κοινοτητες -θερμοκηπια ..και αθανατοι
φτωχοι : σε μια κατασταση απιστευτης βαρβαροτητας ...


Γιαννη κανω πολύ γονιμες συζητησεις μαζί σου ...
που μαλλον δεν θα καταλήξουνκαπου ..
αλλά κι αυτό ωραιο ειναι ...

Ανώνυμος είπε...

http://luciferidis.wordpress.com/2009/02/01/%ce%bf-%cf%80%cf%8d%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%ba%ce%b1%cf%86%ce%ba%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b7-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ac%ce%b4%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bd%ce%b5%ce%bf/

Amacord του Φελίνι ..Πέτρος Θεοδωρίδης

 Για την ταινια  Αmacord ------------------------------ Πετρος Θεοδωριδης Στο επίκεντρο της ταινίας Αmacord,  είναι ένας νεαρός έφηβος, και ...