Αναγνώστες

Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2010

Μετανάστευση, ιδιότητα του πολίτη και εκπαίδευση ΑΠΟ ΤΟ φελέκι


Αίθουσα Λόγου – Στοά Βιβλίου (Πεσμαζόγλου 5 & Σταδίου)

Η μετανάστευση είναι ένα φαινόμενο που διαμόρφωσε τη φυσιογνωμία και την ιστορία των λαών, από τα προϊστορικά χρόνια έως σήμερα. Kάθε μεταναστευτικό κύμα έχει τη δική του φυσιογνωμία, θέτει τα δικά του προβλήματα και ζητάει καινούργιες απαντήσεις. Η σύγχρονη μετανάστευση, που συμπληρώνει 20 χρόνια στην Ελλάδα, ξάφνιασε την ελληνική κοινωνία και προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις. Οι πρώτοι που την αντιμετώπισαν ήταν οι εκπαιδευτικοί. Δάσκαλοι και καθηγητές βρέθηκαν σε πολύγλωσσες τάξεις με μαθητές που προέρχονταν από ποικίλες πολιτισμικές παραδόσεις. Είχαν να κάνουν με παιδιά που είχαν αποτυπωμένα πάνω στο πρόσωπό τους τα τραύματα από τον τόπο που άφησαν, από το πέρασμά τους στον τόπο μας, από τις αντιδράσεις –πολλές φορές ακραίες- των συμπολιτών μας. Την πλούσια εμπειρία τους, που αποτελεί και η ίδια μια ιστορική παρακαταθήκη για την Ελλάδα, πολύ λίγο την γνωρίζουμε.

Το Ιστορείν, ένα περιοδικό ιστορίας που συνδυάζει το στοχασμό πάνω στην ιστορία με την συζήτηση της τρέχουσας ιστορικής εμπειρίας, οργανώνει συζήτηση μαζί με ομάδες Πρωτοβουλίας δασκάλων και καθηγητών με θέμα: “Μετανάστευση, ιδιότητα του πολίτη και εκπαίδευση“.

Η υπόθεση των νομοθετικών μέτρων, της υποστήριξης και της διεύρυνσής τους, της πολιτογράφησης των μεταναστών μας αφορά όλους. Από εκείνους που σχεδιάζουν πολιτικές έως εκείνους που στέκονται αμήχανοι και σιωπηλοί απέναντι σε μια περιοριστική συζήτηση, γεμάτη στερεότυπα και φόβους, για την ιθαγένεια. Η ιδιότητα του πολίτη, όμως, είναι κάτι ευρύτερο και πιο ολοκληρωμένο, στο οποίο η εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί έχουν ένα ιδιαίτερο και μεγάλης ευθύνης ρόλο. Στην εκδήλωση θα μιλήσουν επιστήμονες που θα μεταφέρουν τα πορίσματά τους από την έρευνα, και εκπαιδευτικοί που θα μεταφέρουν την πείρα από το σχολείο. Στόχος μας είναι να φωτίσουμε την καθημερινή εμπειρία μέσα από την επιστημονική έρευνα, και ταυτόχρονα να διευρύνουμε τους ορίζοντες της έρευνας μέσα από την καθημερινή εκπαιδευτική εμπειρία.

Πρόγραμμα

Ιωάννα Λαλιώτου, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Εκδοτική ομάδα του Ιστορείν

Γιατί αυτή η συζήτηση;

Θόδωρος Παπαθεοδώρου, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

Η Δεύτερη γενιά μεταναστών και το δικαίωμα στην ιθαγένεια.

Νέλλη Ασκούνη, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών

Οι “άλλοι” μαθητές στο σχολείο: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες.

Σπύρος Α. Μοσχονάς, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών

Η γλώσσα ως εμπόδιο. Γλωσσική επάρκεια και πολιτογράφηση των μεταναστών.

Στέλλα Πρωτονοτάριου – Πέτρος Χαραβιτσίδης, δάσκαλοι

Διαπολιτισμική εκπαίδευση και κοινωνικός αποκλεισμός: Το παράδειγμα του 132 Δημοτικού σχολείου Αθήνας.

Βάσω Νικολάου, Δασκάλα, μέλος του Παιδαγωγικού Ομίλου των Παρεμβάσεων Π.Ε. και της ομάδας «Πίσω Θρανία»

Παιδιά μεταναστών και δάσκαλοι στο δημοτικό σχολείο. Εμπειρίες από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Κώστας Θεριανός, Εκπαιδευτικός και ερευνητής στην Ακαδημία Αθηνών

Μετανάστες δεύτερης γενιάς. Από τα διεθνή σύνορα στα κοινωνικά σύνορα των μεγαλοπόλεων.

Την συζήτηση συντονίζουν οι Δημήτρης Κωσταράκος, Πρόεδρος της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ν. Αθήνας και Αντώνης Λιάκος, από την εκδοτική ομάδα του Ιστορείν.

(Πηγή: Ιστορείν)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ  Οι νέοι ίσως δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι αυτά που λέμε τώρα Άυλα στο facebook στη δεκαετία του 70 τα λέγαμε εν σώματι στα πηγ...