"Φετιχισμός του εμπορεύματος" (αγγλ. Commodity Fetishism). Έννοια του
μαρξισμού*, που υιοθετήθηκε και από άλλα ρεύματα της φιλοσοφίας* και της
κοινωνικής θεωρίας. Υποδηλώνει το γεγονός της κυριαρχίας των
πραγμάτων-προϊόντων της εργασίας*
πάνω στους ανθρώπους και την απόδοση σε αυτά υπερφυσικών -
μυστηριωδών ιδιοτήτων, λόγω της πραγμοποίησης των ανθρώπων* και των
κοινωνικών σχέσεων και της προσωποποίησης των πραγμάτων, σε συνθήκες
κυριαρχίας των εμπορευματικών και χρηματικών σχέσεων (κεφαλαιοκρατία*).
Σε αυτές τις
συνθήκες, η αμεσότητα του κάθε πράγματος (εμπορεύματος)
προβάλλει, κατά τον Μαρξ*, ως "αισθητή υπεραισθητή", ως ουσιώδης
αμεσότητα, η ουσία εκλαμβάνεται ως άμεσα υφιστάμενη και όχι ως υπάρχουσα
μέσω της εσωτερικής ενότητας αυτών ίων πραγμάτων, μέσω της κοινής
γενεσιουργού
υπόστασης* τους (της εργασίας*).
Έτσι
η ουσία του πράγματος εκλαμβάνεται ως κάτι το εντελώς αυτοτελές και
ανάγεται στις φυσικές ιδιότητες του, δηλαδή κοινωνικού-πολιτισμικού
χαρακτήρα λειτουργίες εκλαμβάνονται ως φυσικές ιδιότητες του πράγματος
(π.χ. η ταύτιση της
αξίας του χρυσού με τις φυσικές του ιδιότητες, είτε η
αναγωγή της ουσίας και της προσωπικότητας* του ανθρώπου στη διάπλαση και
στην κληρονομικότητα του κ.λπ.).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου