http://nefelikas.wordpress.com/2010/11/21/nazism-2/
....................................................
Την εποχή της ραγδαίας πτώσης της γερμανικής οικονομίας κερδίζει
αλματικά το εθνικοσοσιαλιστικό κόμμα τις μεγάλες επιτυχίες του: από τις
800.000 ψήφους το καλοκαίρι του 1928 φτάνει στα 6,4 εκατομμύρια το
φθινόπωρο του 1930, στα 13 εκατομμύρια το καλοκαίρι του 1932 και στα 17
εκατομμύρια το Γενάρη του 1933. Σύμφωνα με έναν υπολογισμό του Γαίγκερ
(Χίτλερ, Ρότερ Άουφμπάου(1), Οκτώβρης 1930) στα 6,4 εκατομμύρια των
εθνικοσοσιαλιστικών ψήφων συγκαταλέγονταν κιόλας τρία περίπου
εκατομμύρια ψήφοι εργαζόμενων και μάλιστα 60-70 τοις εκατό υπαλλήλων και
30-40 τοις εκατό εργατών βιομηχανίας.
Το πρόβλημα που δημιούργησε αυτή η κοινωνιολογική διαδικασία, το
διατύπωσε όσο ξέρω τουλάχιστον, με τη μεγαλύτερη ενάργεια ο Καρλ Ράντεκ,
ήδη στα 1930 μετά το πρώτο άλμα του εθνικοσοσιαλιστικού κόμματος
έγραφε:
«Δεν ξέρουμε τίποτε παρόμοιο στην ιστορία των πολιτικών αγώνων,
ιδίως σε μια χώρα με πολύ παλιούς πολιτικούς διαφορισμούς, όπου κάθε νέο
κόμμα πρέπει ν’ αγωνιστεί πολύ σκληρά για να κατακτήσει μια θέση πλάι
στα παλιά κόμματα. Είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό το γεγονός, ότι για το
κόμμα τούτο, που παίρνει τη δεύτερη θέση στην πολιτική ζωή της
Γερμανίας, τίποτε δεν έχει γραφεί ως τα τώρα, ούτε στην αστική ούτε στη
σοσιαλιστική φιλολογία. Είναι ένα κόμμα χωρίς ιστορία, που υψώνεται
ξαφνικά μέσα στην πολιτική ζωή της Γερμανίας, όπως αναδύεται ξάφνου
καταμεσής στη θάλασσα ένα νησί ξεπεταγμένο από ηφαίστειες δυνάμεις»
(Γερμανικές εκλογές, Ρότερ Άουφμπαου, Οκτώβρης 1930)
Δεν αμφιβάλλουμε καθόλου, πως κι αυτό το νησί έχει την ιστορία του
και την εσωτερική λογική του. Η απάντηση στο μαρξικό δίλημμα:
«οπισθοδρόμηση στη βαρβαρότητα» ή «άνοδος στο σοσιαλισμό» εξαρτάται,
σύμφωνα με τους συλλογισμούς μας, από τούτο: αν δηλαδή η ιδεολογική δομή
στις κυριαρχούμενες μάζες συμπίπτει με την οικονομική τους κατάσταση ή
αν διαφέρει, είτε επειδή οι μάζες υπομένουν παθητικά την εκμετάλλευση,
όπως στις μεγάλες ασιατικές κοινωνίες, είτε επειδή η ιδεολογία της
πλειοψηφίας των καταδυναστευμένων είναι αντίθετη από την οικονομική τους
κατάσταση, όπως σήμερα στη Γερμανία.
Το βασικό πρόβλημα λοιπόν είναι, τι καθορίζει τη διάσταση που
περιγράψαμε παραπάνω, και εμποδίζει τη συμφωνία της οικονομικής
κατάστασης και της ψυχικής ομαδικής δομής. Πρέπει άρα να καταλάβουμε τη
φύση της δομής αυτής και τη σχέση της με την οικονομική βάση, απ’ όπου
ξεπήδησε.
Για να το κατορθώσουμε, θα πρέπει ν’ απελευθερωθούμε πρώτα από τις
αγοραίες μαρξιστικές αντιλήψεις, που δε μας αφήνουν να καταλάβουμε το
φασισμό. Ιδού ποιές είναι οι κυριότερες: Ο αγοραίος μαρξισμός χωρίζει
σχηματικά τον οικονομικό βίο από το γενικό κοινωνικό βίο και πρεσβεύει
πως η «ιδεολογία» και η «συνείδηση» των ανθρώπων καθορίζονται
αποκλειστικά και άμεσα από τον οικονομικό βίο. Έτσι καταλήγει σε μια
μηχανιστική αντιπαράταξη οικονομίας και ιδεολογίας, «υποδομής» και
«εποικοδομήματος». Εξαρτά σχηματικά και μονόπλευρα την ιδεολογία από την
οικονομία και παραβλέπει, πως και η εξέλιξη της οικονομίας εξαρτάται
από την ιδεολογία. Γι’ αυτό και δεν αντιλαμβάνεται καθόλου το πρόβλημα
του «αντίκτυπου της ιδεολογίας». Αν και παραδέχεται τώρα πια την
«καθυστέρηση του υποκειμενικού παράγοντα», όπως την εννοούσε ο Λένιν,
δεν μπορεί να δαμάσει πρακτικά αυτή την καθυστέρηση, επειδή προηγουμένως
έβλεπε μονόπλευρα τον υποκειμενικό παράγοντα σαν αποτέλεσμα της
οικονομικής κατάστασης, χωρίς να εξετάζει πρώτον, μήπως οι αντιφάσεις
της οικονομίας οφείλονταν στην ιδεολογία και, δεύτερον, χωρίς να
καταλαβαίνει, ότι η ιδεολογία είναι ιστορική δύναμη.
…
Βίλχεμ Ράιχ
Η ΜΑΖΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΦΑΣΙΣΜΟΥ
Εκδόσεις Μπουκουμάνη
σελίδες 51-52
2 σχόλια:
Ίσως πρέπει να ξαναδιαβάσουμε Βίλχεμ Ράιχ και Μπακούνιν...
και μαρξ ..την εννοια της αξιας.. μισθος τιμη και κερδοσ
Δημοσίευση σχολίου