Αναγνώστες

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2010

Η γνώση- Αλήθεια


Η γνώση- Αλήθεια
Tου Πέτρου Θεοδωριδη



Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της παραδοσιακής κοινωνίας έχει να κάνει με τη φύση της γνώσης-αλήθειας.

Όποιος ακολουθεί μια παράδοση δεν νιώθει την ανάγκη να αναζητήσει άλλες εναλλακτικές πρακτικές. Όσες αλλαγές και να υποστεί η παράδοση προσφέρει ένα πλαίσιο δράσης που σε μεγάλο βαθμό θεωρείται αδιαμφισβήτητο.

Η αλήθεια ή η σοφία στις παραδοσιακές κοινωνίες είναι τυποποιημένη, αποθηκευμένη, περνά από γενιά σε γενιά. Οι ειδικοί της γνώσης αυτής οι γέροντες, είναι σοφοί,:ιερείς, πατριαρχικές μορφές, «φύλακες» της γνώσης.


Όλοι αυτοί έχουν το προνόμιο της προσπέλασης στη σοφία της παράδοσης δηλαδή στην αλήθεια. Η γλώσσα, που χρησιμοποιούν δεν είναι απλά αναφορική σε αυτές τις αλήθειες, αλλά και «τελετουργική»

Τελετουργική αλήθεια σημαίνει ότι οι ίδιες οι λέξεις, το σχήμα της τελετουργίας, θεωρείται ότι εμπεριέχουν κομμάτια της παραδοσιακής έγκυρης γνώσης-«αλήθειας».

Η «τελετουργική αλήθεια» φανερώνεται μέσα από τα θεσπίσματα της, στην επανάληψη πρακτικών στερεοτυπικών διατυπώσεων.



Όπως γραφει ο Β Αντερσον «η εκπληκτική δύναμη του παπισμού στο μεσουράνημα του μπορεί να κατανοηθεί μόνο σε σχέση μ¨ ένα δυτικοευρωπαϊκό λατινομαθή κλήρο και μια αντίληψη του κόσμου[…], σύμφωνα με την οποία η δίγλωσση διανόηση, διαμεσολαβώντας μεταξύ καθομιλουμένης και λατινικής ,διαμεσολαβούσε μεταξύ γης και ουρανού»




βιβλιογραφια


AGiddens in Beck U., Giddens A Lah S, Reflexive Modernization , Politics , Tradition And Aesthetcs In The Modern Social Rder , Oxford,Polity Press



A Giddens Περαν της Αριστεράς και της Δεξιας, το μέλλον της ριζοσπαστικής πολιτικής, Μτφ Στέφανος Ροζάνης εκδ Πολις (1994)1999
B. Anderson. Imagined communities...




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Amacord του Φελίνι ..Πέτρος Θεοδωρίδης

 Για την ταινια  Αmacord ------------------------------ Πετρος Θεοδωριδης Στο επίκεντρο της ταινίας Αmacord,  είναι ένας νεαρός έφηβος, και ...