ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ: Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ "ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΤΟΜΟ"
Απόσπασμα από το βιβλίο:
[σελ. 170](…) Η «ουτοπία» συνήθως
υποδήλωνε έναν ποθητό, ονειρεμένο, μακρινό στόχο στον οποίο η πρόοδος
έπρεπε, μπορούσε και τελικά θα οδηγούσε όσους αναζητούσαν έναν κόσμο που
θα υπηρετούσε καλύτερα τις ανθρώπινες ανάγκες. Ωστόσο, στα σύγχρονα
όνειρα, η εικόνα της «προόδου» φαίνεται να έχει μετακινηθεί από το λόγο περί κοινής βελτίωσης σε αυτόν της ατομικής επιβίωσης. (…)
[σελ.171](…) Δεν χρειάζεται να προσθέσω,
αφού είναι πλέον προφανές, ότι αυτή η νέα έμφαση στο ξεφόρτωμα
πραγμάτων, στην εγκατάλειψη τους, στο να απαλλάσσεσαι από αυτά, αντί να
τα οικειοποιείσαι, ταιριάζει απόλυτα στη λογική της προσανατολισμένης
στον καταναλωτή οικονομίας μας. Οι άνθρωποι που εμμένουν στα χθεσινά
ρούχα, υπολογιστές, κινητά ή καλλυντικά θα σπείρουν την καταστροφή σε
μια οικονομία της οποίας η κύρια μέριμνα, και η εκ των ων ουκ άνευ συνθήκη για την επιβίωση της, είναι το ραγδαίο και επιταχυνόμενο ξεπέταγμα των πουλημένων και αγορασμένων προϊόντων στα απόβλητα. Σε αυτή την οικονομία η ταχεία διάθεση των αποβλήτων αποτελεί μία πρώτης γραμμής βιομηχανία.
Όλο και πιο πολύ, η διαφυγή γίνεται τώρα στο όνομα του πιο δημοφιλούς παιχνιδιού. Σημασιολογικά, η
διαφυγή αποτελεί το ακριβώς αντίθετο της ουτοπίας, υπό τις παρούσες
συνθήκες όμως ψυχολογικά αποτελεί το μοναδικό υποκατάστατο της. Θα
μπορούσε να προβληθεί ο ισχυρισμός ότι είναι μια νέα, ενημερωμένη και
υψηλής τεχνικής ερμηνεία της, αναδιαμορφωμένη στα μέτρα της
απορρυθ-[σελ.172]μισμένης, εξατομικευμένης κοινωνίας των καταναλωτών. Δεν μπορείς πλέον να ελπίζεις στα σοβαρά ότι μπορείς να κάνεις τον κόσμο ένα καλύτερο κόσμο για να ζήσεις. Δεν μπορείς ούτε και να κάνεις πραγματικά ασφαλές ακόμα και το καλύτερο μέρος στον
κόσμο που ίσως κατάφερες να κατασκευάσεις για τον εαυτό σου. Η
ανασφάλεια είναι εδώ παρούσα ό,τι και να γίνει. Περισσότερο απ’
οτιδήποτε άλλο «καλή τύχη» σημαίνει να κρατάς την «κακή τύχη» σε
απόσταση. (…)
Zygmunt Bauman, Ρευστοί καιροί: Η ζωή την εποχή της αβεβαιότητας, μετάφραση: Κωνσταντίνος Δ. Γεώρμας, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2009, σελ. 170-172 (απόσπασμα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου