Βιοηθική
..... Η ηθική΄επιλέγει προνομιακά την ατερμονη συζητηση για την ευθανασία
Η λέξη ευθανασια υποβάλλει σαφώς το ερωτημα :«Πότε και πώς , στο ονομα της ιδεας μας πει ευτυχίας,μπορουμε να σκοτωσουμε καποιον; »
Κατονομάζει τον σταθερό πυρηνα με βαση το οποιο λειτουργει το ηθικό συναισθημα. Γνωριζουμε ποσο επιμένει η «ηθική σκεψη» να επικαλειται την «ανθρωπινη αξιοπρεπεια ». Ομως , ο συνδυασμός του ειναι -προς -θανατον και της αξιοπρεπειας ,δημιουργει ακριβώς την ιδεα του «αξιοπρεπους θανατου»
........
και βεβαιως ο πόνος , η καταπτωση , δεν ειναι «αξιοπρεπεις », δεν συναδουν με την αρυτιδωτη , νέα ,καλοθρεμμμένη εικονα που εχουμε για τον Ανθρωπο και τα δικαιωματα του. Ποιος δεν βλέπει οτι η «συζητηση» για την ευθανασία υποδηλώνει κυρίως το ριζικό ελλειμα συμβολισμου που πλήττει σημερα τα Γηρατεια και τον Θάνατο;
Τον ανυποφορο χαρακτηρα της θέασης τους απο τους ζωντανους;
Η ηθική , βρισκεται εδώ στο μεταιχμιο δυο ενορμήσεων που μόνο φαινομενικά ειναι αντιφατικές : οριζοντας τον Ανθρωπο με βάση το μη Κακό,συνεπώς με βαση την «ευτυχία » και τη ζωή, η ηθική ταυτοχρονα σαγηνευεται απο τον θανατο και ειναι ανίκανη να τον εγγραψει στη σκέψη .
Η καταληξη αυτης της αμφιταλαντευσης είναι η μετατροπή του ιδιου του θανάτου σ'ενα όσο γινεται διακριτικότερο θέαμα , σε μια αποδημια που οι ζωντανοι εχουν το δικαιωμα να ελπίζουν οτι δεν θα παραβει τις συνήθειες τους,τις εξωπραγματικές , να ικανοποιουνται χωρις εννοιολογικο αντικρισμα . Ο ηθικός λόγος ειναι λοιπόν ταυτοχρονα μοιρολατρικός και κατηγορηματικά μη -τραγκός : «αφήνει να δρασει» το θάνατο,χωρις να του αντιπαρατεθει το Αθάνατο στοιχείο μιας αντιστασης .
... η βιοηθική και η κρατική ιδεοληψια περι ευανασίας υπήρξαν ρητές κατηγορές του ναζισμου . Κατά βάθος , ο ναζισμός , υπήρξε απ 'ακρου εις ακρον μια ηθική της Ζωής . Είχε την δική του «ιδεα» γα την αξιοπρεπη ζωή» και επωμιζοταν αδυσωπητα την αναγκαιοτητα να βάλει τέλος στις αναξιες ζωές . Ο ναζισμός απομόνωσε και εφερε στο αποκορύφωμα του τον μηδενιστικο πυρήνα της «ηθικής» προθεσης , απο τη στιγμή που ειχε τα πολιτικά μέσα να είναι κατι αλλλο απο μια φλυαρία . Απο την αποψη αυτη΄, η εμφανιση στις χωρες μας μεγα΄λων κρατικών επιτροπών επιφορτισμένων με την «βιοηθική » ειναι κακός οιωνός.
Αλαιν Μπαντιου η ΗΘΙΚΉ σ 44, 45
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου