Αναγνώστες

Τρίτη 3 Ιουλίου 2012

Για τη σχεση Οικολογίας και Μαρξισμού(Συζητηση μεταξύ Γιώτας Μ-π και Τζιτζιτζι μιτζιχότζιρα'


Σε οτι αφορά τη σχεση Οικολογίας και Μαρξισμού

βλ επισης :

Η Ροζα Λουξεμπουργκ και το Οικολογικό ζητημα :
http://nosferatos.blogspot.com/2008/07/blog-post_7572.html

επισης
Η Κοινωνια του Ρισκου και οι Απωθησεις :

http://nosferatos.blogspot.com/2008/07/blog-post_208.html

---------------------------------------------------------


- Την οποια Οικολογική διάσταση του Μαρξισμου δεν θα την βρουμε στον Πρωιμο Μαρξ των ”χειρογραφων ” αλλά στον Ωριμο του κεφαλαίου …


Εν( τηλεγραφική) συντομία
Η σχεση Ε-Ε (εμπορευμα που ανταλλασεται με εμπορευμα ) ή και η Σχεση Ε-Χ- Ε (οπου το χρημα ειναι απλώς μεσολαβητης μεταξύ των ανταλλασσομενων εμπορευματων ) επετρεπαν μια στατική σχεση με την φυση (ως πρωτη υλη απο την οποια παραγεται το εμπορευμα ) και μια σχετική ισορροπία Ανθρωπου- Φυσης που κρατησε για χιλιαδες χρονια στις προκαπιταλιστικές Κοινωνίες


- Η σχεση αυτή ανατρεπεται ριζικά με τον καπιταλισμό , οπου επικρατει το
Χ- Ε - Χ΄ (Χ’ = Χρημα +κερδος με το Χρημα ως κεφαλαιο να βρισκεται πιά στην αρχή και το τερμα (το αεναο τερμα της παραγωγικής διαδικάσιας ) και το εμπορευμα(προιον της φυσης) οχι απλώς πλεονασμα της παραγωγής αλλά μεσο για να συσσωρευτει ακομα περισοοτερο κεφαλαιο που επανεπεδυεται συνεχώς
( Χ - Ε - Χ’ -Ε΄- Χ” κ.ο .κ)
Σε αυτή την πρωτοφανή -καπιταλιστική δυναμική διαδικασια που επεκτεινεται διαρκώς και περιπου αυτοματα (κατι που δεν υπήρχε σε κανενα προκαπιταλιστικό σχηματισμό )


-Διαδικασια η οποια (σαν τον βασιλια Μιδα που τα πάντα -ακομα και το φαγητο του τα μεταμορφωνε σε χρυσαφι με συνεπεια να του κατσει στο λαιμό)
βρισκεται και η πηγή της διαρκώς εντεινομενης ανισσοροπίας Ανθρωπου φυσης :Καθώς τα πάντα (ως και το ανθρωπινο γονιδιωμα )

ως και το νερο ή και ο αερας που αναπνεουμε οφειλουν να γινουν εμπορευμα δηλαδή μεσο για περισσοτερη συσσωρευση κεφαλαιου….

-μα και ο υπαρκτος σοσιασλισμός δεν κατεστρεψε και καταστρεφει τη Φυση; ( Περιοδος Σταλινισμου - Τσερνομπιλ τωρα Κίνα κ.λπ

Ε οσοι εχουν διαβασει λιγο προσεκτικά το Κεφαλαιο ( οχι π.χ καπως οπως ο αξιοτιμος κ. πρωθυπουργός μας ) αντιλαμβανονται οτι αυτό που εμφανιστηκε ως υπαρκτος σοσιαλισμός π.χ στην Σοβιετική Ενωση ( χωρα που πριν την επανασταση αντιστοιχουσε εν πολλοις με τον περιφημο ” Ασιατικό τροπο παραγωγής”
ειχε να κανει πολύ περισσοτερο με την ” Πρωταρχική συσσωρευση κεφαλαιου ” που στην Δυση συνεβη κατα τον 16ο 17ο,18ο αιωνα ( περιοδος καταναγκαστικής εργασιας , ” Νομος περι πτωχών στην Αγγλια ” , Εμποριο δουλων κ.λ.π ) παρά με τον σοσιαλισμό….

Και φυσικά η ”πρωταρχική συσσωρευση κεφαλαίου” συνοδευεται και απο μια εξαντλητική -καταστροφική εκμεταλευση της φυσης … Αργοτερα (οταν ο καπιταλισμός εδραιωνεται ) μπηκαν οι κανόνες …..

Σχόλιο από Ιώτα Δεκέμβριος 22, 2007

Συμφωνώ με τον /την προλαλήσαντα και θα προσθετα οτι αυτή η ”πρωταρχική συσσωρευση του Κεφαλαιου συνεπεσε με πρώτα βήματα της Νεωτερικοτητας και του Νεωτερου καπιταλισμου από την συμβολική αρχή του ,την κατάληψη της Αμερικής από τους Ισπανούς .Και φυσικά συνοδεύεται από την συστηματική, επίμονη σφαγή oπως φαίνεται στην έκθεση του Βαρθολομαίου ντε λας Καζας που απευθύνεται στον «Δον Φίλιππο «τον πρίγκιπα της Ισπανίας » «Κανείς δεν θα μπορούσε να διηγηθεί τις σκληρότητες που έγιναν» γράφει ο Βαρθολομαίου ντε λας Καζας «Σ¨ αυτά τα σαράντα χρόνια περισσότερα από δώδεκα εκατομμύρια ψυχές , άνδρες γυναίκες και παιδιά πέθαναν άδικα από την τυραννία και τη μοχθηρία των χριστιανών [..]Οι άθλιοι ισπανοί αναζητούσαν τους Ινδιάνους, άντρες ή γυναίκες και τους απειλούσαν με τα αγρία τους σκυλιά. Μια άρρωστη Ινδιάνα, βλέποντας ότι δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από τα σκυλιά και ότι θα κατακομματιαζόταν, όπως οι άλλοι , πήρε ένα σκοινί, έδεσε στο πόδι της το μωρό της που ήταν ενός χρόνου και κρεμάστηκε σε ένα δοκό. Δεν τα κατάφερε πολύ γρήγορα και ήρθαν τα σκυλιά και κατασπάραξαν το μωρό της … σε μια επαρχία της Νέας Ισπανίας , ένας κάποιος Ισπανός που πήγαινε και κυνηγούσε ελάφια ή κουνέλια με τα σκυλιά του, κάποια μέρα δεν πέτυχε τίποτε και νόμισε ότι τα σκυλιά του θα πείνασαν . Άρπαξε λοιπόν ένα αγοράκι από τη μητέρα του ,και με εγχειρίδιο μεγάλο ,του κομμάτιασε χέρια και πόδια και τα μοίρασε στα σκυλιά του» Η έκθεση γράφτηκε γύρω στο 1546

Η φύση του Ινδιάνου της Αμερικής αποτέλεσε εξαρχής πεδίο έντονου προβληματισμού. Πολλές, διαμετρικά αντίθετες απόψεις διατυπώθηκαν. Η εικόνα του «αθώου πρωτόπλαστου» συνυπήρχε με την εικόνα του «κτήνους» Συνοδεύοντας τον Κολόμβο στο δεύτερο ταξίδι του στη νήσο Ισπανιολα ο γιατρός Τσανκα παρατηρούσε, αναφερόμενος στους Ιθαγενείς και τις συνήθειες διατροφής τους, ότι «η κτηνωδία τους ξεπερνά την κτηνωδία όλων των γνωστών ζώων » Για τους Ευρωπαίους της εποχής, δεν ήταν αυτονόητο ότι οι ινδιάνοι ήταν άνθρωποι. Ετσι, το 1537, ο πάπας Παύλος III υπογράμμιζε ότι «Οι Ινδιάνοι είναι αληθινοί άνθρωποι ». Πως διαφορετικά, θα μπορούσαν να διδαχθούν και να ασπασθούν την ορθή πίστη; Σύντομα όμως υπήρξε απογοήτευση γιατί οι ιθαγενείς δεν ανταποκρίθηκαν στον ζήλο των Ιεραποστόλων. Εφόσον λοιπόν αμφισβητήθηκε η ικανότητα των ιθαγενών να καταλάβουν το χριστιανικό κήρυγμα, αμφισβητήθηκε και η ικανότητα τους να σκέπτονται λογικά. Μάλιστα τα επιχειρήματα που στήριξαν μια τέτοια άποψη στηρίχθηκαν σε βιολογικά χαρακτηριστικά. Τονίζοντας την κατωτερότητα των Ινδιάνων απέναντι στους Ευρωπαίους ,ο Φερναντέζ ντε Οβιέδο, έδειχνε, πέρα από τη «φυσική » ροπή τους προς το κακό και την οκνηρία, πόσο χονδροειδές ήταν το κρανίο τους, πόσο παραμορφωμένη η σωματική διάπλαση τους. .

Το τι έβλεπαν οι Ευρωπαίοι όταν αποβιβάζονταν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και πως το κατανοούσαν εξαρτιόταν από την παιδεία τους αλλά και τους σκοπούς τους Μέχρι τον18ο αιώνα ,το ενδιαφέρον των Ευρωπαίων αφορά κυρίως στους ‘πρωτόγονους’ λαούς. Οι πολιτισμένοι ανακάλυπταν σε αυτούς αρετές που προσπαθούσαν να εμφυσήσουν στον δικό τους κοινωνικό κορμό. Ο πρωτόγονος ήταν ο ”Bon savage ’’,ο καλός άγριος‘’. Οι κοινωνίες των γυμνών αλλά αθώων ιθαγενών αντιπροσώπευαν στα μάτια των λογίων την κοινοκτημοσύνη , την ισοπολιτεία, τις ουτοπικές πολιτείες τους. Προβάλλοντας μια ιδεαλιστική απεικόνιση του Νέου Κόσμου οι ευρωπαίοι λόγιοι εξέφραζαν την σφοδρή τους απογοήτευση για την διαφθορά και την παρακμή των δικών ους κοινωνιών. Η Αμερική ήταν το αμόλυντο αντίδοτο της διεφθαρμένης, γι αυτούς Ευρώπης και κινδύνευε να διαφθαρεί με τη σειρά της από τους «βάρβαρους Ευρωπαίους » Λιγότερο όμως ευαίσθητοι αποδείχθηκαν οι οπαδοί των προτεσταντικών δογμάτων που εποίκισαν την Βόρεια Ευρώπη καταδιωγμένοι από την Ευρώπη. Για αυτούς οι Ινδιάνοι ήταν μια φυλή που εξουσίαζε ο διάβολος. Η εξόντωση τους επομένως καθόλου δεν παραβίαζε την θεϊκή εντολή του «ου φονεύσεις »

Σχόλιο από Τζιτζιμιτζιχόντζιρας Δεκέμβριος 22, 2007

Ιώτα γράφεις:

“π.χ στην Σοβιετική Ενωση ( χωρα που πριν την επανασταση αντιστοιχουσε εν πολλοις με τον περιφημο ” Ασιατικό τροπο παραγωγής”

Γιατί στη συνέχεια -και ειδικά μετά την κολεχτοβοποίηση- έπαψει να αντιστοιχεί;

Και άλλη μια ερώτηση:

Πώς εξηγείς ότι οι λεγόμενες σοσιαλιστικές επαναστάσεις και τα κομμουνιστικά καθεστώτα, αντιστοιχούσαν με μια ανησυχητική νομοτέλεια, στη φάση της ” Πρωταρχικής συσσωρευσης κεφαλαιου ”;

Μ-π

Σχόλιο από Πόντος και Αριστερά Δεκέμβριος 22, 2007

M-π

στο
α) ερωτημα : η απαντηση μου ειναι οχι . Δεν αντιστοιχουσε .

Διοτι εκεινο που παρατηρειται στην περίοδο
του Σταλινισμου ειναι μια πρωτοφανής -για ολη την ιστορία-βαναυση - κινητοποιηση που αντιστοιχει στην πρωταρχική συσσωρευση και οχι στον ”Ασιατικό τροπο παραγωγής ” που το χαρακτηριζε ακινησία …

στο β)

Εξηγειται απο αυτό που ηταν ο Σταλινισμός -οχι το προσωπο του Σταλιν απλά - αλλά ενα συστημα εξουσιας που οικοδομηθηκε παραλληλα με το ιδεολογημα της οικοδομησης του Σοσιαλισμου σε μια μόνο χωρα και την αμυντική -παρανοική ψυχολογια που συνοδευε το συμπλεγμα και ιδεολογημα της ”καπιταλιστικής περικύκλωσης ”- που ομως αντιστοιχουσε και σε μια πραγματικότητα: της ηττας της Ευρωπαικής επαναστασης μετα το 1921 και της παραλληλης ανοδος του Ναζισμου και φασισμου σε ολη την Ευρώπη…

-Δεν συμφωνώ με τον ορο ”νομοτελεια”…Στον Μεσοπόλεμο παρατηρειται ή καταστροφή μιας Δυνατότητας … και μια ”παλινδρομηση ”.

- Το πιο ενδιαφέρον βιβλιο-Μεταφορά για την περιοδο :
” Η Φαρμα των Ζώων ” του Οργουελ …

Σχόλιο από Ιώτα Δεκέμβριος 23, 2007

Συμφωνόντας με τον/την Ιωτα,και συνεχιζοντας την συζητηση για την ”πρωταρχική συσσωρευση” θα ηθελα με την ευκαιρία να θυμίσω και την κεντρική υπόθεση του έργου της Ρόζας Λουξεμπουργκ ”Η Συσσώρευση του κεφαλαίου »
που -κατα την γνωμη μου-εξηγεί και την οικονομική διάσταση της σύγχρονης παγκοσμιοποίησης .

ας την θυμισω:

Αφού ο καπιταλισμός δεν έδειχνε σημάδια καταρρεύσεις «υπό το βάρος των οικονομικών του αντιφάσεων »η Ρόζα (1913)άρχισε να αναζητεί ένα εξωτερικό αίτιο για να εξηγήσει την συνεχιζόμενη επαρκή και ανάπτυξη του. Το βρήκε στο γεγονός ότι η διαδικασία ποσοτικής ανάπτυξης δεν είναι μόνο συνέπεια των εγγενών νόμων που διέπουν την καπιταλιστική παραγωγή, αλλά και της συνεχιζόμενης ύπαρξης προκαπιταλιστικών τομέων στη χώρα, τους οποίους ο «καπιταλισμός» άρπαζε κι έσερνε μέσα στη σφαίρα επιρροής του. Απ τη στιγμή που ο καπιταλισμός εδραιωνόταν σε όλη τη εθνική επικράτεια, οι καπιταλιστές υποχρεώνονταν να στραφούν σ¨ άλλα μέρη της υδρογείου στις προκαπιταλιστικές χώρες ,για να τις τραβήξουν μέσα στη διαδικασία της συσσώρευσης του κεφαλαίου , η οποία κατά κάποιο τρόπο τρεφόταν με όλα όσα βρίσκονταν εκτός της. Με αλλά λόγια η «πρωταρχική » συσσώρευση του κεφαλαίου δεν ήταν κάτι που συνεβη μια και μόνο φορά, έπρεπε να επαναλαμβάνεται κάθε τόσο για να τεθεί σε λειτουργία το σύστημα. Άρα ο καπιταλισμός τρεφόταν από εξωτερικούς παράγοντες και η κατάρρευση του θα ερχόταν – αν ερχόταν – μόνον αφού πρώτα είχε κατακτηθεί και καταβροχθισθεί ολόκληρη η υφήλιος ,

Τωρα η υποθεση εργασιας της Ρόζας Λουξεμπουργκ εξηγει και την παγκοσμιοποιηση:
Η συγκαιρινή παγκοσμιοποίηση αποτελεί και μια τέτοια έκφανση της επανα(συσσώρευσης) του κεφαλαίου, με την αρπαγή κοινωνιών που ήταν έξω από το καπιταλιστικό χώρο

Σχόλιο από Τζιτζιμιτζιχόντζιρας Δεκέμβριος 23, 2007

σχ 398 κ.ε
http://pontosandaristera.wordpress.com/2007/11/13/5-11-2007/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Amacord του Φελίνι ..Πέτρος Θεοδωρίδης

 Για την ταινια  Αmacord ------------------------------ Πετρος Θεοδωριδης Στο επίκεντρο της ταινίας Αmacord,  είναι ένας νεαρός έφηβος, και ...