Αναγνώστες

Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

Ο Σαρτρ και το Εβραικο Ζητημα ..Ενα κειμενο της Ριτσας

(την οποια ευχαριστώ πολύ γιατι μου εδωσε την αδεια γιαυτή την αναρτηση )
Tης Pιτσας Mασουρα
Ο Σαρτρ, ο αμετανόητος μαρξιστής που όμως απομακρύνθηκε από το γαλλικό κομμουνιστικό κόμμα μετά την εισβολή των Σοβιετικών στη Βουδαπέστη, ο αθεράπευτα ερωτύλος Γάλλος διανοούμενος, κάθετα αντίθετος προς οτιδήποτε περιορίζει την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης του ανθρώπου -φυσικά και της σωματικής έκφρασης- υπήρξε μεταξύ άλλων ο θεράπων ιατρός όσων πλήττονταν από τον αταβιστικό αντισημιτισμό. Ο Σαρτρ, ο οποίος αποποιήθηκε το Νομπέλ Λογοτεχνίας που του απομενήθηκε το 1964, έχει γράψει βιβλίο για τον αντισημιτισμό με τον τίτλο «Στοχασμοί για το Εβραϊκό Ζήτημα». Το βρήκα στο βιβλιοπωλείο της Εστίας προ μηνών και το ανέσυρα από τη βιβλιοθήκη μου προχθές, με αφορμή τη δημοσιοποίηση του μανιφέστου ομάδας 130 Βρετανών Εβραίων διανοουμένων που διαχωρίζουν τη θέση τους από το επίσημο Ισραήλ και τους χειρισμούς του Παλαιστινιακού. Ανάμεσά τους ονόματα σαν αυτό του διάσημου θεατρικού συγγραφέα Χάρολντ Πίντερ και του εξίσου διάσημου ιστορικού Ερικ Χομπσμπάουμ. Δίπλα τους, ονόματα σημαντικά, όπως του ηθοποιού Στίβεν Φράι, του σκηνοθέτη Μάικ Λι, της συγγραφέως Τζένι Ντίσκι, της σχεδιάστριας μόδας Νικόλ Φάσι και της ακαδημαϊκού Σούζι Ορμπαχ.

Τι είπαν οι άνθρωποι αυτοί; Δήλωσαν ότι εμείς δεν θέλουμε να συνδέεται το όνομά μας με το εβραϊκό κατεστημένο της Βρετανίας που υποστηρίζει την πολιτική της επικυριαρχίας σε βάρος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ενός λαού που βρίσκεται υπό κατοχή. Με λίγα και σταράτα λόγια διαχώρισαν τη θέση τους, αρνήθηκαν να εκπροσωπούνται από τα φερέφωνα του Τελ Αβίβ και τοποθέτησαν τα ανθρώπινα δικαιώματα των Παλαιστινίων πάνω από οποιαδήποτε ισραηλινή ακραία πολιτική. Γ ια όσους ενδιαφέρονται να μελετήσουν τις απόψεις αυτών των ανθρώπων, ιδού η ηλεκτρονική σελίδα τους:
http://www.ijv.org.uk.
Η εμφανής προσπάθεια αποστασιοποίησης των Βρετανών διανοουμένων δεν είναι τυχαία. Παρόμοιες προσπάθειες καταβάλλονται και από Ισραηλινούς διανοουμένους που ζουν εντός της ισραηλινής επικράτειας, όπως οι γνωστοί στους Ελληνες συγγραφείς Αμος Οζ και Νταβίντ Γκρόσμαν. Και οι δύο έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα κι έχουν μιλήσει μπροστά σε ενθουσιώδες ακροατήριο. Τα βιβλία τους φιγουράρουν στον κατάλογο με τα ευπώλητα και πολλοί αναγνώστες σε κατ’ ιδίαν εξομολογήσεις λένε ότι διαβάζοντάς τα είναι σαν να απαλλάσσονται από τις ενοχές τους και από την επίδραση του βιβλίου της Λιλής Ζωγράφου: «Αντιγνώση: τα δεκανίκια του καπιταλισμού». (Λεπτομέρεια: ο Νταβίντ Γκρόσμαν έχασε τον γιο του στον πόλεμο του Λιβάνου το καλοκαίρι και παρόλα αυτά εξακολουθεί να λέει ότι μιλάει με ανθρώπους που δεν φοβούνται να προκαλούνται από την ιστορία και τη δικαιοσύνη του άλλου).
Ο αντισημιτισμός διογκώνεται. Ποιος το αμφισβητεί; Κανείς. Σύντομα, καμιά κυβέρνηση δεν θα μπορεί εύκολα να μαζέψει τις αντιδράσεις. Υφέρπει, όπως υφέρπουν δεκάδες -ισμοί στον πλανήτη μας, είτε είναι αντισημιτισμός,είτε αντιαμερικανισμός, είτε αντιφιλελευθερισμός … Ολοι παρακολουθούμε τον διαγκωνισμό για το Ολοκαύτωμα. Για το πραγματικό ή το πλασματικό μέγεθός του, για τη σημασία του, για το εάν επρόκειτο περί γενοκτονίας ή όχι. Κι ενώ οι συζητήσεις υπήρχαν εξαρχής, το θέμα των Παλαιστινίων αφενός και η εχθρική αντιμετώπιση των Μουλάδων στο Ιράν αφετέρου, το έχει εκτινάξει στην κορυφή της επικαιρότητας. Λέτε να μην έχει συνέπειες αυτή η τακτική;
Οπως και να ’χει, όμως, και μόνον η επιστροφή σε μια λίγο πολύ οριοθετημένη κατάσταση, εγείρει εκ νέου τείχη. Εμείς και οι άλλοι. Εμείς και οι Εβραίοι. Και παράλληλα δημιουργεί εκ νέου προϋποθέσεις στιγματισμού. Φοβάμαι ότι με το πέρασμα των χρόνων, οι Εβραίοι θα στιγματίζονται. Δικαίως ή αδίκως δεν θα ’χει, τότε, καμιά σημασία, καθώς εμείς οι άλλοι θα αναζητούμε ικριώματα. Τι κρίμα για τον πολιτισμό μας!


Ο εβραϊκής καταγωγής Ούγγρος συγγραφέας Ιμρέ Κέρτες, τιμημένος κι αυτός σαν τον Σαρτρ με το Noμπέλ Λογοτεχνίας του 2002, ένας άνθρωπος που βρέθηκε στο Αουσβιτς και στο Μπούχενβαλντ γράφει σε κάποιο σημείο του βιβλίου του «Εγώ, Ενας Αλλος»: Ο στιγματισμός μου είναι η αρρώστια μου, συγχρόνως όμως και ο εγγυητής, το μέσο που ντοπάρει τη ζωντάνια μου… Ο στιγματισμός είναι η δυστυχία μου και το κεφάλαιό μου, τώρα όμως έχω αρχίσει να φοβάμαι ότι το υπομένω πλέον με όλο και μεγαλύτερη δυσκολία, παρόλο που δεν μπορούσα να κάνω χωρίς αυτό. Είναι αμφίβολο κατά πόσο είμαι ακόμα ικανός για μια κανονική ζωή. Πιθανώς να μην μπορέσω ποτέ να απαντήσω καθαρά και ξάστερα στο ερώτημα αυτό, δεν θα μπορέσω εν πάση περιπτώσει όσο ζω εκεί όπου ζω, όπου ο στιγματισμός μου δεν έχει τέλος, επειδή προφανώς μου έχει γίνει προ πολλού δεύτερη φύση.
Ας επιστρέψω στον Σαρτρ, όμως, μεταφέροντας μικρά αποσπάσματα από το βιβλίο του «Στοχασμοί για το εβραϊκό ζήτημα».
«Ο αντισημιτισμός δεν είναι εβραϊκή υπόθεση, είναι ζήτημα δημοκρατίας. Ο Εβραίος ή ο ξένος έχει έναν φίλο: τον δημοκράτη, έχει κι έναν εχθρό: τον αντιδημοκράτη».
Για τον Σαρτρ, ο αντισημιτισμός είναι μια μανιχαϊστική και πρωτόγονη κοσμοαντίληψη.
«Ο μετριοπαθής αντισημίτης είναι ένας αβρός άνθρωπος που θα πει με προσήνεια: Δεν απεχθάνομαι τους Εβραίους, απλώς εκτιμώ ότι η δραστηριότητά τους πρέπει να είναι μειωμένη εντός των ορίων του έθνους μου». Ομως, αν στη συνέχεια κερδίσετε την εμπιστοσύνη του, θα σας πει: «Βλέπετε, έχουν κάτι οι Εβραίοι και από φυσικής απόψεως ακόμη με ενοχλούν».
Ο Σαρτρ γράφει ότι ρώτησε εκατό ανθρώπους όταν προετοίμαζε το βιβλίο του (σημειωτέον ότι το έγραψε στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο) και δείτε τι του είπαν: «Τους απεχθάνομαι επειδή είναι ιδιοτελείς, ραδιούργοι, βδέλλες, γλοιώδεις, άξεστοι… Νεαρός ατάλαντος ηθοποιός ισχυρίστηκε ότι οι Εβραίοι τον εμπόδισαν να κάνει καριέρα στο θέατρο. Μια νεαρή γυναίκα είπε: Ενας Εβραίος πέρασε στον διαγωνισμό για μια θέση δασκάλου την ίδια χρονιά που εγώ απέτυχα και δεν μπορείτε να με κάνετε να πιστέψω ότι αυτός, του οποίου ο πατέρας ήρθε από την Κρακοβία καταλάβαινε καλύτερα από μένα ένα ποίημα του Ρονσάρ ή ένα κομμάτι από το Βιργίλιο».
Ο άνθρωπος γίνεται πολλές φορές θύμα των δικών του αδυναμιών, αλλά και της προπαγάνδας που του ασκούν οι υποκινητές της. Κι είναι η έλλειψη ιστορικών γνώσεων ή η επιφανειακή ιδεοληψία αυτή που καθορίζει το πώς θα αντιδράσει σε μία ή στην άλλη περίπτωση. Υποστηρίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά επιλεκτικά. Δεν κατεβαίνει για παράδειγμα ποτέ στους δρόμους για την κατάφωρη παραβίαση όλων αυτών των δικαιωμάτων από διάφορα αραβικά καθεστώτα. Σιωπά γιατί εκεί υπάρχουν ισχυρότεροι μέσα του συσχετισμοί δυνάμεων και μη διαταρασσόμενες ισορροπίες.
Είναι αλήθεια ότι το θέμα το προσεγγίζουμε εξίσου επιφανειακά με τόσους άλλους. Και σίγουρα υπάρχει αντίλογος. Αλλά έχει σημασία να δούμε πώς ο Σαρτρ κλείνει το βιβλίο του: «Ούτε ένας Γάλλος δεν θα είναι ελεύθερος όσο οι Εβραίοι δεν θα απολαμβάνουν το σύνολο των δικαιωμάτων τους. Ούτε ένας Γάλλος δεν θα είναι ασφαλής όσο ένας Εβραίος, είτε στη Γαλλία ή αλλού θα φοβάται για τη ζωή του…» Ο Σαρτρ δεν ήταν Εβραίος.''
Απο το Blog: Προσωπα (στα Σχολια )

19 σχόλια:

Γιάννης είπε...

"...The Jewish Chronicle has devoted 5 pages (including the front page lead and main leader) to the launch of IJV in its 9th February edition.

There has been much hostility. Melanie Phillips describes IJV as "Jews for Genocide". Rabbi Sidney Brichto says IJV must be condemned (Jewish Chronicle, 9/2/07) and others call for IJV to be ostracised...."

εδώ είναι που δεν πρέπει
-ούτε να αφήνονται ως αποσυναγωγοί να εξοστρακίζονται οι άνθρωποι αυτοί, της ijv, δηλ. να επαινούνται και να τονίζεται ταυτόχρονα η ιστορικότητα του ολοκαυτώματος και η καταδίκη των αρνητών του.
-ούτε να επιτρέπεται (λεκτικά, φυσικά) στους ακροδεξιούς να χρησιμοποιούν
α) την ijv ως απόδειξη για την "αλήθεια" των αιτιών του αντιεβραϊσμού τους ("αφού τα λεν εβραίοι, εμείς τι να προσθέσουμε;")
β) τους εβραίους αντιπάλους των εβραίων της ijv ως απόδειξη για το ορθό του να καταπολεμούν τον εβραϊσμό.

Νοσφεράτος είπε...

''ούτε να επιτρέπεται (λεκτικά, φυσικά) στους ακροδεξιούς να χρησιμοποιούν
α) την ijv ως απόδειξη για την "αλήθεια" των αιτιών του αντιεβραϊσμού τους ("αφού τα λεν εβραίοι, εμείς τι να προσθέσουμε;")''

Αυτό συμβαινει κατα κόρον στην ελλαδα ..Ενώ το αντιστοιχο θα ηταν να βλεπαμε πως Εδώ αντιμετωπιζονται απο τους ακροδεξιους και Οχι μονο Οσοι αμφισβητουν τους Κυριαρχους εθνικους Μυθους.

Γιάννης είπε...

εννοείται, οι ίδιες αρχές πρέπει να ισχύουν για την "εσωτερική εθνική" κριτική, από τμήματα, κάθε εθνικής οντότητας.

grsail είπε...

Κάπου στο κείμενο διατυπώνεται η πολύ ορθή διαπίστωση ότι το κύμα του αντι-εβραϊσμού (δεν χρησιμοποιώ τον όρο αντισημιτισμός διότι αυτός έχει εντελώς διαφορετική σημασία και βαρύτητα από αυτή που συνήθως του αποδίδεται) στην Ευρώπη και Αμερική εντείνεται και εξαπλώνεται.

Αποτελεί τραγική και ιδιαίτερα επικίνδυνη (κυρίως για τους Εβραίους) πλάνη να θεωρούμε ότι ο αντι-εβραϊσμός οφείλεται και πηγάζει από «υπερσυντηρητικά» πολιτικά και ιδεολογικά στρώματα οπότε «αυτό είναι όλο» …

Μήπως η βαθύτερη μελέτη των αιτίων που οδηγούν σε αυτόν τον απτό και ταχύτατα εντεινόμενο αντι-εβραϊσμό σήμερα αποτελεί φαινόμενο η μελέτη του οποίου αφορά πρώτιστα στους ίδιους τους Εβραίους;

Μήπως αυτή η επιτηδευμένα «αθώα» και απλοϊκή άποψη ότι οι «κακοί» του κόσμου τα βάζουν με τους καημένους και πονεμένους εβραίους αποκτά όλο και μεγαλύτερη απόσταση από την ιστορική αλήθεια;

Οι πλέον ανοικτοί και ειλικρινείς άνθρωποι, Εβραίοι ή όχι, θα είναι αυτοί που θα τολμήσουν επί τέλους να ερευνήσουν και να φέρουν στο φως τις αιτίες του σύγχρονου αντι-εβραϊσμού.

Αν οι όπου γης Εβραίοι επιδείξουν το σθένος που απαιτείται ώστε να σταθούν με αντικειμενικότητα απέναντι στον ιστορικό καθρέφτη που τους χαρακτηρίζει εντονότατα και πολύπλευρα τις τελευταίες δεκαετίες, τότε πιστεύω (και ελπίζω) ότι θα υπάρξει άμεση και ολική εκτόνωση των φαινομένων αντι-εβραϊσμού.

Αν όχι, τότε φοβάμαι, όπως και πάρα πολλοί άλλοι, ότι η προβολή του αντι-εβραϊσμού στο μέλλον θα γίνεται όλο και πιο απτή, όλο και πιο εφιαλτική.

Νοσφεράτος είπε...

Αν οι όπου γης Εβραίοι επιδείξουν το σθένος που απαιτείται ώστε να σταθούν με αντικειμενικότητα απέναντι στον ιστορικό κλπ''

Αγαπητε νομιζω οτι αναπάραγεις το προσχημα του πιο Οικτρου αντισημιτισμου: Για τον αντισημιτισμό φταινε οι ιδιοι οι Εβραιοι

Γνωστο και επαναλαμβανομενο μοτιβο του οπου γης αντισημιτη.

( καπως οπως οι βιαστες λένε ''δεν φταιω εγώ εκεινη με προκαλεσε κλπ )

grsail είπε...

Οι θέσεις σε ζητήματα που έχουν μια γενικότητα όπως αυτά που κουβεντιάζουμε δυστυχώς δεν αποδεικνύονται. Μόνο υποστηρίζονται. Υποστηρίζονται είτε με επιχειρήματα είτε ακόμη και με την ίδια την ζωή.
Το ερώτημα λοιπόν που μπαίνει εδώ, που ο κάθε ένας το απαντά με βάση το δικό του αξιακό και ιδεολογικό υπόβαθρο και την δική του οπτική είναι : ποιος είναι ο βιαστής.

Το θεμελιώδες αυτό ερώτημα αφορά τους Εβραίους όσο και τους μη Εβραίους. Αφορά όσους έχουν δύο πόδια και δύο χέρια και περπατάνε όρθιοι.


ΥΓ. Το κλισέ του αντισημιτισμού είναι στείρο και αφόρητα κουραστικό, λειτουργεί επίσης με τρομερή αυτοκαταστροφική ισχύ ως προς τους ίδιους τους Εβραίους.

Νοσφεράτος είπε...

ο κλισέ του αντισημιτισμού είναι στείρο και αφόρητα κουραστικό, λειτουργεί επίσης με τρομερή αυτοκαταστροφική ισχύ ως προς τους ίδιους τους Εβραίους.

Μαλλον το κλισε ''για οτι τραβάνε οι εβραιοι φταινε οι ..Εβραιοι '' ειναι το κλασσικο του οπου γής αντισημιτισμου.

Νοσφεράτος είπε...

Υποστηρίζονται είτε με επιχειρήματα είτε ακόμη και με την ίδια την ζωή.''

ε συνηθως οι αντισημιτες υπστηριζουν τα δικά τους επιχειρηματα με τις ζωές των αλλων (των εβραιων)αν θυμηθουμε την ''τελική λύση''
και μη μου πεις οτι και αυτό - η Τελική λύση ηταν υποκειμενικο ε;

grsail είπε...

Βιάζεσαι να απαντήσεις πριν καταλάβεις τι σου λέει ο άλλος.

Νοσφεράτος είπε...

Βιάζεσαι να απαντήσεις πριν καταλάβεις τι σου λέει ο άλλος.''

απο που το καταλαβαινεις αυτό;; το οτι δεν καταλαβαινω ;

Νοσφεράτος είπε...

Φυσικά φανατζομαι οτι βαθιά μεσα σου εχεις την πεποιθηση οτι οσα λές δεν ειναι αντισημιτικα ..

Και μπορει να εχεις και την απαιτηση να κατανοησω αυτο το βαθος .. Ε ναι λοιπόν σου δηλώνω οτι κατανοώ

οτι δεν νιωθεις αντισημιτης ..

Αυτα που λές ομως - εξωτερικά και οχι στο βαθυτερο μεσα σου - ειναι

ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΚΑ και μαλιστα βασικά Κλισε του αντισημιτισμου πως να το κανουμε δηλαδή ..

grsail είπε...

Διότι στο θέμα «Τελική Λύση» που απασχόλησε την ανθρωπότητα πριν από 70 χρόνια κάποιος θα μπορούσε να απαντήσει εγείροντας το Παλαιστινιακό και την ντροπή της Γάζας που συμβαίνουν τώρα !

Στα έξι (6) εκατομμύρια Εβραίων θα μπορούσε να απαντήσει με τα (επίσης κυρίως αμάχους) είκοσι (20) εκατομμύρια Ρώσους (που ουδείς τους αναφέρει λες και δεν ήταν άνθρωποι αυτοί).

Επιχειρήματα υπάρχουν για οτιδήποτε (μας το έμαθαν οι μακρινοί παππούδες μας), το ζητούμενο είναι οι γενικές επιλογές. Ο διογκούμενος αντι-εβραϊσμός έχει αιτίες που πρέπει να διερευνηθούν.

Εκτός εάν θεωρεί κανείς ότι όλοι είναι κακοί ή τρελοί και τα βάζουν, χωρίς κανένα φανερό λόγο, με τους συγκεκριμένους ανθρώπους. Κάτι τέτοιο μου φαντάζει εξτρεμιστικά απλοϊκό …

Νοσφεράτος είπε...

ε κοιτα..Ειμαι απο αυτους που πιτσευουν οτι η Τελικ΄΄η Λυση εειχε μια μοναδικότητα Βαρβαροτητας και απανθρωπιας και δεν συμφωνώ με τον γενικό σχετισκισμό που οδηγει στον ιστορικό ρεβιζιονισμο .. Χωρις αυτο να σημαινει οτι αποδεχομαι την εμπορευματοποιηση -θεαματοπιηιση και ιδιοποιηση του Ολακαυτωματος..
Επειδή μαλλον δεν προλαβαινω και δεν εχω τον χρόνο για να το ξαναγραψω.. Κανε σε παρακαλώ τον κοπο δες διπλα στην ετικετα Αντισημιτισμός και ψαξε εκει με την ησυσχια σου ..περι ολοκαυτωματος.. ..για να καταλαβεις τι εννοώ

Νοσφεράτος είπε...

Εκτός εάν θεωρεί κανείς ότι όλοι είναι κακοί ή τρελοί και τα βάζουν, χωρίς κανένα φανερό λόγο, με τους συγκεκριμένους ανθρώπους. Κάτι τέτοιο μου φαντάζει εξτρεμιστικά απλοϊκό …''

μια βαθυτερη απαντηση σε αυτο δινει οΖζεκ .. δες ετικετα : λακανικη αριστερα

Νοσφεράτος είπε...

Φιλε μπορεις να ψαξεις με τηνν ησυχια σου τις ετικετες και να στελνεις τα σχόλια σου.. Ισως αργησουν να εμφανιστουν γιατι θα λέιψω για μερικές ημερες .. Δεεν νομιζω να εχει σημασια ..Ειναι ευκαιρια να κανουμε μια ευρυτερη συζητηση περι αντισημιτισμου και τα σχόλια σου μου ειναι φυσικά ευπροσδεκτα ...Ετσι θεωρώ πολύ καλό που ξεκινά αυτή η συζητηση - αρκει να μην εκφυλιστει ..
(απλώς μην ανησυχεις αν δεν εμφανιστουν αμέσως ..)

grsail είπε...

Εδώ συμβαίνει ίσως ένα από τα πλέον προκλητικά ιστορικά παράδοξα:

Η απύθμενη βαρβαρότητα του Ολοκαυτώματος (που λειτούργησε στο φιλοσοφικό και κοινωνιολογικό επίπεδο ακόμη και ως έναυσμα αμφιβολιών για την ουσία και τον βαθύτερο χαρακτήρα του είδους μας), επισκιάζεται πλέον από την χωρίς όρια υπερεκμετάλευση του φαινομένου.

Ανεγκέφαλοι φανατικοί ή βαθιά ιδιοτελείς εξ-αργυρώνουν σε όλα τα επίπεδα, με κάθε ευκαιρία και επί δεκαετίες το αίμα και των πόνο των ανθρώπων τους στήνοντας μία ανίερη και ευθέως αυτοκαταστροφική βιομηχανία.

Το φαινόμενο αυτό εγώ θα το ονόμαζα «το σύνδρομο του μπούμερανγκ» γιατί λειτουργεί πλέον ως μια από τις κύριες πηγές διαχωρισμού και αποστασιοποίησης ανάμεσα στους ανθρώπους.

Νοσφεράτος είπε...

παρα πολλά πραγματα μεταξύ των οποιων η ιδεα του σοσιαλισμου, ο συνδικαλισμός , η Δημοκρατια κλπ εμπορευματοποιηθηκαν ..
Φυσικά υπάρχουν παρα πολλοι που στραφηκαν εξαιτιας της υπερκμεταλευσης και εναντιον της ιδεας του σοσιαλισμου, ο συνδικαλισμ Δημοκρατιας..

Γιατί ομως ενας νοημων ανθρωπος και προοδευτικος -οπως ειμαι σίγουρος οτι εισαι - α πετά το μωρό μαζί με την σαφη .. λόγω της υπερεκμεταλευσης ; Δεν μπορεις να ξεχωρισεις το ενα απο το αλλο;

(προοσωρινη απαντηση ..Οσα εια γιατις διακοπες ισχυουν )

νοσφερατος είπε...

και αλλες εθνοτικές ομαδες οπωςπ.χ οι τσιγγανοι συγκεντρωναν και συγκεντρωνουν το μίσος

Γιατι ο μως οι Εβραιοι μαγνητιζουν περισσοτερο μισος ακομα και απο τους τσιγγανους;
Στη ταινια Λευκή κορδελα βλεπουμε το μισος των παιδιων του χωριου να αφορουν δυο ακρα : το φτωχό και δανοητικά αναπηρο παιδι της νοσοκόμας καιτο πλουσιοπαιδο γυιο του βαρωνου..

ε οι εβραιοι -σε αντιθεση ε τους τσιγγανους που βρισκονται μόνο στον πατο της κοινωνικής ιεραρχιας - βρισκονταν για αιωνες - για ιστορικους λόγουςκαι στους δυο πολους : και πολύχαμηλά και και ψηλά ..
ετσι μαζ΄'ι με την περιφρονηση προς τον κοινωνικά κατωτερο εισεπραταν και τον Φθόνο προς τον κοινωνικά ανωτερο
Δυο σε ενα .. Αργοτερα αυτο κωδικοποιηθηκε απο την Γκαιμπελς και αλλους με τον μυθο '' ο αιωνιος εβραιος''

grsail είπε...

"Γιατι ο μως οι Εβραιοι;"

Μα αυτό είναι και το κεντρικό ερώτημα. Ολόκληρος Φρόυντ και δεν κατάφερε (παρά την μεγάλη του προσπάθεια) να το απαντήσει πλήρως ...

(βλ. το βιβλίο του: Ο άνδρας Μωυσής ...)