Κυριακή, 10 Ιανουαρίου 2016

- Από το ΠΑΝΟΠΤΙΚΌΝ (της πρώτης νεωτερικοτητας ) στο σύγχρονο ΣΥΝ-ΟΠΤΙΚΌΝ.

- Από το ΠΑΝΟΠΤΙΚΌΝ* (της πρώτης νεωτερικοτητας )
στο σύγχρονο ΣΥΝ-ΟΠΤΙΚΌΝ.

Πέτρος  Θεοδωρίδης .

-Το Πανοπτικόν του Μπενθαμ - σύμφωνα με τον Φουκώ και άλλους - συνοψίζει την κοινωνία της πειθάρχησης  της Πρώτης νεωτερικοτητας .
- το Συμμετοχικό οπτικόν (Συνοπτικον ) ως καθεστώς εθελοντικής έκθεσης και αμοιβαίας έρευνας συνοψίζει την κοινωνία της σύγχρονης αμοιβαίας επιτήρησης .και έλεγχου.
-Στο Πανοπτικόν η εξουσία είναι εντελώς αθέατη-Ως υποκείμενο- που παρατηρεί εξονυχιστικά το Αντ-κείμενο( εξουσιαζομενους )
-Στο Συνοπτικον η εξουσία είναι και αυτή διάφανη- αντικείμενο παρατήρησης .
-Στο Πανοπτικόν ένας μόνο αθέατος Φύλακας αρκεί για να παρατηρεί τους -εντελώς έκθετους στο μάτι του -απομονωμένους Φυλακισμένους .
-Στο Συνοπτικον έχουμε την ψευδαίσθηση της ελευθερίας και -όλοι- Φύλακες και φυλακισμένοι γινόμαστε εθελοντικά Έκθετοι (πέραν του οτι οι ρόλοι εναλλάσσονται και οι Φύλακες περιοδικά φυλακίζονται και τούμπαλιν).
-Το Πανοπτικόν αφορούσε μια κοινωνία όπου υπήρχε ακόμα το Μυστικό και η Αδιαφάνεια : το Μυστήριο μπορούσε να διαλευκανθεί και να γινει διάφανο.
-Το Συνοπτικον αφορά τις σύγχρονες κοινωνίες της Οικειότητας : όπου Όλοι αισθανόμαστε μια αβάσταχτη εσωτερικευμένη πίεση -έσωθεν - να αποκαλύψουμε τα μυστικά μας .



απο τις κοινωνίες της απώθησης ,αυτο-υπέρβασης και πειθάρχησης στις κοινωνίες της αυτο-έκφρασης ,της οικειότητας και επιστροφής των απωθημένων .


*
«Στην περιφέρεια, ένα δακτυλιοειδές οικοδόμημα· στο κέντρο, ένας πύργος· ο πύργος αυτός έχει μεγάλα παράθυρα που βλέπουν προς το εσωτερικό του δακτυλίου· το περιφερειακό οικοδόμημα διαιρείται σε κελιά, που το καθένα τους διαπερνά ολόκληρο το πάχος του οικοδομήματος· τα κελιά έχουν δύο παράθυρα - το ένα τους βλέπει προς τα μέσα και αντιστοιχεί σ' ένα από τα παράθυρα του πύργου· το άλλο δίνει προς τα έξω, και αφήνει το φως να διαπερνά το κελί πέρα για πέρα. Φτάνει έτσι να τοποθετηθεί ένας επιτηρητής στον κεντρικό πύργο, και σε κάθε κελί να κλειστεί ένας τρελός, ένας άρρωστος, ένας κατάδικος, ένας εργάτης ή ένας μαθητής. Το πανοπτικό αυτό σύστημα δημιουργεί μονάδες χώρων που επιτρέπουν την αδιάκοπη παρακολούθηση και την άμεση αναγνώριση. Κοντολογίς, αντιστρέφεται η μέθοδος του «μπουντρουμιού»· ή μάλλον, από τις τρεις λειτουργίες του - εγκλεισμός, στέρηση του φωτός και απόκρυψη - παραμένει μονάχα η πρώτη και καταργούνται οι δύο άλλες. Το άπλετο φως και το βλέμμα του επιτηρητή συλλαμβάνουν περισσότερα απ' ό,τι το σκοτάδι που, στο κάτω-κάτω προστάτευε. Η ορατότητα είναι μια παγίδα.» 
. Μισέλ Φουκώ Επιτήρηση και Τιμωρία.
 .

βλ  και

από την εποχή των ιδεολογιών στην εποχή των απόψεων 

 από την εποχή του Υπέρ εγώ στην εποχή του ιδεατού εγώ

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

εθνολαικισμός και Θεσσαλονίκη

εθνολαικισμός και Θεσσαλονίκη
στου ΑΠΟΣΠΕΡΙΤΗ

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Φόρτωση...