αποσπασμα
''ο Domenico Losurdo είναι ο συγγραφέας του “Liberalism a counter history”.
Πρόκειται για μια πραγματική αντι-ιστορία η οποία αποδομεί ένα κυρίαρχο
ιδεολόγημα το οποίο βολεύει τους απανταχού συντηρητικούς της αριστεράς.
Το ιδεολόγημα του συμπαγούς, αδιαίρετου ,συνεχούς ,ενιαίου
φιλελευθερισμού. Είναι το αντίστροφο ιδεολόγημα , της ενιαίας,
αμετανόητης, συμπαγούς αριστεράς ,που βολεύει τους συντηρητικούς της
δεξιάς. Η ιστορική ενδελεχής έρευνα του Losurdo η οποία βασίζεται σε ένα
κατακλυσμό πρωτογενών στοιχείων, αποδεικνύει πως η ετικέτα
φιλελευθερισμός υποκρύπτει ένα ετερογενές σώμα ιδεών, πρακτικών,
συγκυριών και ιστορικών γεγονότων. Με αυτήν την λογική αποδομείται η
ταύτιση ή και οικειοποίηση συντηρητισμού φιλελευθερισμού, και
αναδεικνύονται οι στρατηγικές της ιδεολογικής ανασυγκρότησης του
συντηρητικού χώρου. Η στόχευση είναι «υπαρκτός φιλελευθερισμό» και
βεβαίως αναδεικνύονται μελανές σελίδες της ιστορίας του ,αλλά ταυτόχρονα
η κατάτμηση του ρεύματος , σε τάσεις, αναγνώσεις , ιστορικές συγκυρίες,
ανοίγει διάπλατα την πόρτα σε μια πιο χειρουργική αντιμετώπιση από
πλευράς της αριστεράς .Μακριά από την νυσταλαία νυχτωδία περί
«νεοφιλελευθερισμού» που ασκεί τόσο ψυχοθεραπευτικό ρόλο, αλλά
αποκρύπτει θεμελιώδη αναπάντητα ερωτήματα για την αριστερά.
Ποια είναι η σχέση δημοσίου ιδιωτικού ; Ποια είναι η σχέση «ελευθερίας»
και ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων από μια αριστερή κοινωνική οπτική;
Στο “Liberalism a counter history” παρέχονται ένα πλήθος από ιστορικά
γεγονότα, τα οποία ανάλογα με την κακότροπη στενοκεφαλιά, θα μπορούσαν
να χρησιμοποιηθούν ως επιχειρήματα σε ένα ανόητο αντίλογο διαμάχης
αριστεράς φιλελευθερισμού. Κάποιοι θα χαρούν με την τεκμηρίωση ότι η
επικράτηση των φιλελευθέρων ιδεών, αυξάνει η επαγγελματική άσκηση της
δουλείας μέσω των εταιρειών των δούλων. O John Locke απολάμβανε των
μερισμάτων του όντας μέτοχος σε μια τέτοια εταιρία, ο δε Stewart Mill
δεν ήταν και τόσο σαφής στην αποκήρυξη της. Αλλά και άλλοι ίσως
χαμογελάσουν με την κριτική προς το Marx για την ελλιπή κατανόηση του
φαινομένου, χρήση λάθος εννοιών. Ακόμη οι λεπτές διακρίσεις μεταξύ
φιλελευθερισμού, ατομισμού των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων , που
τεκμηριώνονται ιστορικά, ή οι θεμελιώδεις διαφορές των ιδεών και
πρακτικών του φιλελευθερισμού σε Αμερική, Γαλλία, Αγγλία, Ολλανδία
διαυγάζουν και απομαγεύουν μια σχετικά απλουστευτική εικόνα της
ιστορίας.
Για να παινέψουμε και τον κόπο μας, όταν μάθαμε για τον Losurdo μεταφράσαμε αμέσως μια συνέντευξη του.Η συνέντευξη εδώ
Ας ελπίσουμε στην καχεκτική ανύπαρκτη ελληνική βιβλιογραφία, να
προστεθεί και μια μετάφραση της «αντι-ιστορίας» του φιλελευθερισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου