Αναγνώστες

Κυριακή 5 Αυγούστου 2012

ENEKEN 24

ENEKEN 24


Στο νέο τεύχος του  ΕΝΕΚΕΝ που κυκλοφορεί  και στις στήλες  κριτικής και παρουσιάσεων σε κείμενο του ο  π. Σταμάτη Σκληρή με τίτλο Τα αιωρούμενα σώματα του Κυριάκου Λαζαρίδη γίνεται αναφορά στην πρόσφατη έκθεση του ζωγράφου Κυριάκου Λαζαρίδη, έργο του οποίου κοσμεί το εξώφυλλο της έκδοσης. Να σηε,ιώσουμε επίσης ότι στο τεύχος υπάρχει έργο του καλλιτέχνη δώρο στους αναγνώστες του περιοδικού. 
Η Δήμητρα Κυρίλλου αναφέρεται σε δύο από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες της προηγούμενης σαιζόν την ευρηματική το Το λιμάνι της Χάβρης του γνωστο΄θυ φιλ;νδού σκηνοθέτη Άκι Καουρισμάκι και την συγκινητική τα Χιόνια του Κιλιμάντζαρο του ΓάλλΛου σκηνοθέτη, αρμενικής καταγωγής, Ρομπέρ Γκεντιγκιάν. Η Κυρίλλου τονίζει ιδιαίτερα το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της συγκυρίας και επιμένει στο γόνιμο προβληματισμό και την κριτική, ουμανιστική ματιά, που καλλιεργούν οι δύο κινηματογραφιστές.  
Ο θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης Ερμής Μουρατίδης διαβάζει το βιβλίο της Αγγελικής Μυλωνάκη, Από τις αυλές στα σαλόνια. Εικόνες του αστικού χώρου στον ελληνικό κινηματογράφο (1950-1970), εκδ. University Press, Θεσσαλονίκη 2012, και διατυπώνει τις κρίσεις, τις ενστάσεις και τις αισθητικές του διαφοροποιήσεις.
Ο Κώστας Δρουγαλάς μας θυμίζει τα κλασικά μονόπρακτα του Ευγένιου Ιονέσκου από τις καλαίσθητες  εκδόσεις Μπιλιέτο, Αθήνα 2011, αναφέρεται στην ποιητική συνέπεια της Βίκυς Δερμάνη στη νέα της ποιητική συλλογή με τον τίτλο Με μια φλόγα όπως πάντα, παρουσιάζει το τελευταίο φιλολογικό πόνημα της καθηγήτριας Σωτηρίας Σταυρακοπούλου για τη λογοτεχνία της Θεσσαλονίκης και παρουσιάζει το πρώτο μυθιστόρημα της κορυφαίας μεταφράστριας Καίτης Κάστρο-Λογοθέτη Αθάμπωτες μνήμες.
Ο Θανάσης Σκαμνάκης αναφέρεται στην ιστορία της πολυεθνικής Θεσσαλονίκης και σχολιάζει το μυθιστόρημα του Βασίλη Τσιράκη Σελανίκ στο οποίο η πόλη παίζει το ρόλο του θεματολογικού καμβά. Από το Μόναχο, όπου ζει και εργάζεται, η ποιήτρια Βούλη Ζώγου  παρουσιάζει τον Γιώργη Π. Κασιμάτη-Δρυμωνιάτη, και την ποιητική του συλλογή Τάφος με θέα. Ο Βασίλης Tσιράκης κρίνει το πολιτικό μυθιστόρημα της Κατερίνας Μόντη Η κατάθεση, ενώ η Ελένη Λόππα μας θυμίζει τις ιστορίες γυναικών που πρωταγωνιστούν στο βιβλίο της Ελένης Γκίκα, Η γυναίκα της βορινής κουζίνας. Ο Γιάννης Τσιτσίμης παρουσιάζειτο δοκίμιο του ΌμηρουΤαχμαζίδη Κείμενα, εκδ. ΕΝΕΚΕΝ, Θεσσαλονίκη 2012., σχολιάζει την ιδιόρρυθμη γραφή του Δημήτρη Τανούδη, στο βιβλίο του Σπασμός, επιχειρεί μια κριτική ανάγνωση του βιβλίου Σελανίκ του Βασίλη Τσιράκη, μας μιλά για την πρώτη ποιητική συλλογή της Εμμανουέλας Αγγουράκη και διερευνά τις προθέσεις του συγγραφέα Στέφανου Λάσκαρη μέσα από τα κάτοπτρα των μελαγχολικών σχέσεων που εντοπίζει στα διηγήματα του «ερωτικό του βοηθήματος»  Κάνε ένα like, ελαφάκι μου,  εκδ.ΕΠΙΛΟΓΗ, Θεσσαλονίκη 2012. Ο φιλόλογος Διονύσης Ζαρώτης παρουσιάζει το βιβλίο της αρχαιολόγου και ερευνήτριας των επιδαπέδιων ψηφιδωτών Γιώτας Ατζακά, με τίτλο Το επάγγελμα του ψηφοθέτη και εντοπίζει τα θετικά στοιχεία στην ποιητική απόπειρα της Κατερίνας Κούσουλα η οποία  γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη , σπούδασε στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης και είναι υποψήφια διδάκτωρ στη Νεότερη Τέχνη. αΟ Όμηρος Ταχμαζίδης, πλησιάζει με κριτική διάθεση το βιβλίο του δικηγόρου και ακτιοβιστή Κώστα Τορπουζίδη, Ομοφυλοφιλία, σεξουαλικότητα και η πάλη για την απελευθέρωση, εκδ. Μαρξιστικό Βιβλιοπωλείο, Αθήνα 2012 το οποίο επιχειρεί μια συστηματική κριτική στα κυρίαρχα στερεότυπα γύρω από την ομοφυλοφιλία και τη σεξουαλικότητα αναζητώντας συγχρόνως τις απαντήσεις για το πώς μπορούμε να καταπολεμήσουμε τα πραγματικά αίτια της καταπίεσης στις μέρες μας. Η αναφορά στο βιβλίο του Λουκά Στεφανίδη, Περί αυθεντικότητας δίσκων βινυλίου, εκδ. Ανάκρουσις, Θεσσαλονίκη 2010 αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πλοήγηση στο χώρο της σύγχρονης μουσικής κουλτούρας και στην άνθιση που γνώρισε το φαινόμενο στο χώρο του πολιτισμού. Ο κριτικός Χρίστος Παπαγεωργίου παρουσιάζει τη νουβέλα του νεαρού Γιάννη Μακριδάκη, Το ζουμί του πετεινού,  εκδ. Εστία, Αθήνα 2012., ενώ αναφέρεται στις λογοτεχνικές αρετές της αφαιρετικής γραφής στα διηγήματα του Δημήτρη Νόλλα, Στον τόπο,   εκδ. Ίκαρος, Αθήνα 2012. Τέλος ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, και η εκδότρια Νίκη Eideneier σχολιάζουν δύο βιβλία παιδικής λογοτεχνίας του γνωστού λογετέχνη και εκδότη Μάκη Τσίτα Πάρε με κι εμένα μαζί σου!, και το Γιατί δε μετράς προβατάκια; των εκδόσεων Ψυχογιός. Στο σημείωμα του εκδότη γίνονται αναφορές στη γαλλική έκδοση των διηγημάτων του θεσσαλονικιού ψυχαναλυτή Γιάννη Βαϊτσαρά Ecouter comme aimer. Histoires de psychanalyses ordinaires, από τον γνωστό εκδοτικό οίκο L'Harmattan, Παρίσι 2012, στο μικρό σε σελίδες αλλά σπουδαίο σε περιεχόμενο βιβλίο του Guy Prévan, που αναφέρεται στη ζωή του υπερρεαλιστή ποιητή και επαναστάτη Μπενζαμέν Περέ, με τον χαρακτηριστικό τίτλο Péret Benjamin, revolutionnaire permanent, εκδ. Syllepse, Παρίσι 1999.  Αναφορές γίνονται για τη δωρεά της ποιητικής εμπειρίας όπως διαγράφεται στην πρόσφατη ποιητικήσυλλογή του Τόλη Νικηφόρου, Μια κιμωλία στον μαυροπίνακα, εκδ. Μανδραγόρας, Αθήνα 2012. Οι γεύσεις, οι μνήμες και το ιστορικό δράμα στην αιολική γη και το Πλωμάρι της Μυτιλήνης δίνουν τον τόνο στην αυτοβιογραφική συλλογή αφηγημάτων του Ξενοφώντα Μαυραγάνη , Ψάρι με κεφάλι και ουρά, διηγήματα, εκδ. Νησίδες, Θεσσαλονίκη 2011 ενώ γίνεται αναφορά στο βιβλίο του Γιάννη Γκλαρνέτατζη, Στιγμές Σαλονίκης χειμερινές, από τον εκδοτικό συνεταιρισμό alterthess, Θεσσαλονίκη 2012, και στις διατομές που επιχειρεί στην ιστορία της πόλης. Παρουσιάζεται επίσης το βιβλίο του ιστορικού Χρήστου Παπαγεωργίου για τον Δημοκρατικό Στρατό, μέσα από αφηγήσεις αγωνιστών της εποχής ενώ σχολιάζεται η έκδοση Ιουλίου 2012 της έγκριτης Monde Dimpomatique και η αρθρογραφία της που αναφέρεται στην κρίση της Ελλάδας. Τέλος ένα μικρό σημείωμα μας θυμίζει την προσωπικότητα και την ποίηση του Αντρέα Παγουλάτου και τη μελοποίησή της από τον  Πάρι Παρασχόπουλο στο cd Χνάρια όπου τραγούδα ο Δημήτρης Νικολούδης, φωνητικά η Θεανώ Αμοιρίδου, ο Γιώργος Κολοβός, σε ηχογράφηση στο Studio Unerground, σε ηχολοψία και mastering Σωτήρη Νούκα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ  Οι νέοι ίσως δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι αυτά που λέμε τώρα Άυλα στο facebook στη δεκαετία του 70 τα λέγαμε εν σώματι στα πηγ...