Αναγνώστες

Τρίτη 11 Ιουνίου 2013

Martin Heidegger - Εισαγωγή στη Μεταφυσική/ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΕΙΡΟ

Martin Heidegger - Εισαγωγή στη Μεταφυσική






Τ ο   Ε ί ν α ι - 6


Όπως συμβαίνει με τη σκέψη κάθε δημιουργικού συγγραφέα,και η σκέψη του Χάιντεκερ έχει την ιστορία της.Παρουσιάζει αδιόρατες - ενίοτε όμως πολύ ορατές - μετατοπίσεις,σαν αυτές των βουνών σε σχέση με το επίπεδο της θάλασσας.Τέτοιες αργές μετατοπίσεις έχει υποστεί και η αντίληψή του για το Είναι.Στο "Είναι και Χρόνος" ο όρος Sein (Είναι ,Ον) χρησιμοποιείται με κάθε άνεση' κατόπιν ωστόσο του φαντάζει πολύ "φιλοσοφικός" και προτιμάει το πιο αρχέγονο Seyn (Εόν),ύστερα χρησιμοποιεί το Sein αλλά με ένα Χ από πάνω του που το διαγράφει και το οποίο μαρτυρεί την αμηχανία της γλώσσας να ονοματίσει αυτό που "καλείται" Είναι.Στο τέλος εγκαταλείπει εντελώς τον όρο αυτό για τη λέξη Ereignis (Το αυτό). Ήδη τούτη η γλίσχρα παράθεση της ιστορίας της αλλάγης των όρων δείχνει την αγωνιώδη αναζήτηση του "Όντος" στις απορρώγες ακρώρειες της εγκοσμιότητας,στις παρυφές της αβύσσου.

Κατά τον Χάιντεγκερ δεν υπάρχει από τη μια μεριά ο άνθρωπος και από την άλλη το Όν' τούτα τα δύο δεν νοούντα χωριστά.Η κλασική μεταφυσική σκέψη έχει πραγματοποιήσει αυτόν τον χωρισμό,και με την κατάλυση της μεταφυσικής πρέπει να καταλυθεί κι αυτός.Το Όν δεν είναι ούτε έννοια ούτε αντικείμενο ' δεν μπορεί να το νοήσει κανείς,επειδή είναι η ίδια η πηγή του.Αλλά και ο άνθρωπος δεν είναι το "έλλογο ζώο" της μεταφυσικής.Το Όν ανήκει στον άνθρωποι και ο άνθρωπος στο Όν.Το Ον  κ α λ ε ί  τον άνθρωπο και ο άνθρωπος  α π ο κ ρ ί ν ε τ α ι στο Όν. Το Όν είναι αυτή η κλήση' και ο άνρθωπος είναι αυτή η απόκριση.

Είπαμε,όμως ,πως ο Χάιντεγκερ θεωρεί τον όρο Είναι (Ον) ανεπαρκή και εν τέλει επιλέγει τη λέξη Ereignis ( "Συμβαίνον", "Το αυτό" ).Το Συμβαίνον δεν - είναι-,αλλά "συμβαίνει"(ereignet).Και μάλιστα το συσχετίζει με το "αυτό" που απαντάται στις φράσεις του Παρμενίδη "ταύτον δ' εστί νοείν τε και ούνεκεν έστι νόημα", " το γαρ αυτό νοείν έστιν τε και είναι".Τούτο το "αυτό" ο Χάιντεγκερ το θεωρεί τρίο όρο και πηγή τόσο του ανθρώπου(νοείν) όσο και του Είναι. Το "αυτό " ως Ereignis υποχωρεί σε ανείκαστο βάθος και προσλαμβάνει τις ιδιότητες που του αποδίδουν όχι οι φιλόσοφοι,αλλά οι μυστικοί ή οι μυστικοί φιλόσοφοι.Σ' αυτούς ανήκει και ο Πλάτων,ο οποίος εμίλησε για το Αγαθόν που κείται "επέκεινα της ουσίας".Έτσι επέκεινα του Είναι θέλει το Συμβαίνον ο Χάιντεγκερ.Το Συμβαίνον,είπαμε,δεν "είναι" αλλά συμβαίνει,το Αυτό δεν "είναι", αλλά "αυτούται"' γι αυτό είναι ολύ μακριά,αλλά και πολύ κοντά,αφού δεν υπόκειται στην έκταση.Εν προκειμένω τούτος ο τρίτος όρος , το "Αυτό" μας θυμίζει την θειότητα (Gottheit) του Μάιστερ Eκχαρτ, η οποία κείται επέκεινα του Θεού,αλλά μας θυμίζει και τοαβυσσαλέιο Ungrund του Μπαίμε,αυτό το αρχέγονο μηδέν,που το ονομάζει και "οφθαλμό της αιωνιότητας".Ωστόσο και ο Χάιντεγκερ σχετίζει το Εreignis με ένα τέτοιο βλέμμα' ετυμολογεί το Ereignis από το Er-augen (Auge=οφθαλμός).



ένα σύντομο απόσπασμα από το βιβλίο

Μάρτιν Χάϊντεγκερ
Εισαγωγή στη Μεταφυσική
Εισαγωγή,Μετάφραση,Επιλεγόμενα
Χρήστου Μαλεβίτση
τρίτη έκδοση
εκδόσεις ΔΩΔΩΝΗ
σελ.268

από CaRiNa

1 σχόλιο:

CaRiNa-Κ.Κ είπε...

βλέπω ότι συμπεριέλαβες και βίντεο
καλή ιδεα ,θα την "υιοθετήσω"
θα κάνω και παραπομπή...

σ ευχαριστώ για την αναδημοσίευση :)

Από το Μοντέρνο στο Μεταμοντερνο -Στη τέχνη και στη Κοινωνία. Πέτρος Θεοδωρίδης

  Πέτρος Θεοδωρίδης (τμήμα κινηματογράφου Α.Π.Θ ) Από το Μοντέρνο στο Μεταμοντερνο Στη τέχνη και στη Κοινωνία   Α. :Μοντερνισμός   ...