Αναγνώστες

Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

Επικοινωνια και το προβλημα της αντιληψης

· Το προβλημα της αντιληψης
· Οι όροι
· β. Αντιληψη Ο μηχανισμός της αντιληψης λειτουργεί εκλεκτικα. Δηλαδή το ατομο ‘’ βλέπει ότι γνωρίζει’’ καταλαβαινει και συγκρατεί από την πραγματικότητα ότι του ειναι ήδη γνωστό από προηγούμενη γνωση εμπειρία του.
· Τό ατομο συλλέγει από την πραγματικότητα και ταξινομεί καθε φορά στη σκεψη του εκείνα τα μερη για τα οποια υπαρχουν διαμορφωμένς ήδη κρίσεις. Καθε νεα αντιληψη του ατόμου διαμορφώνεται με βαση τα προυπάρχοντα στη σκέψη του στερεότυπα και ενισχύεται από αυτά, .

· Για την διαδικασία της αντίληψης
· Η ανθρωπινη συμπεριφορά , στην απλουστερη μορφή της μπορεί να ιδωθεί σαν μια απάντηση ενός προσωπου σε ενα ερεθισμα του περιβάλλοντος του. . Αυτό ειναι γνωστό σαν μοντελο ( Ε-Α) ερεθισμα απάντηση Η πληρης αλυσσίδα της ανθρωπινης αντιληψης μπορεί να περιγραφεί ως εξής
· Ερεθισμα-- Προσοχή- οργανωση- ερμηνεία-Απάντηση

· Τα τρία ενδιαμεσα βήματα αυτής της διαδικασίας- προσοχή-οργανωση- ερμηνεία-αποτελούν μια σημαντική πηγή των διαπροσωπικών διαφοροποιησεων της συμπεριφοράς. Επειδή διεφερουν αυτά τα ενδιαμεσα σταδια, δυα ατομα δεν αντιλαμβανονται την ιδια πραγματικότητα ποτε, με τον ιδιο ακριβώς τρόπο. Καθώς επίσης και ενα προσωπο αντιλαμβανεται διαφορετικά την ιδια πραγματικότητα με το πέρασμα του χρόνου
· α .Το σταδιο της προσοχής.

· Ενα από τα προβλήματα πού συνδεονται με τα ερεθισματα ειναι εκεινο της αφθονίας της πληθώρας των ερεθισματων . Αναγκαστικά η Προσοχή μας στρεφεται προς ορισμενα από αυτά .Συνεπώς η προσοχή μας και αρα η αντιληψη μας ειναι επιλεκτική.

· α1 Προσοχή και ιδιοτητες των ερεθισματων
· Ποιοι ειναι οι κανόνες της επιλεκτικής προσοχής
· 1. Υπάρχουν ιδιοτητες των εωτερικών ερεθισματων όπως μεγεθος, ενταση, αντιθεση επαναληψη και κινηση πού πρκαλούν την προσοχή
· 2.Τό αν ενα ερεθισμα προκαλεί την προσοχή μας ή οχι εξαρταται από την εμειρία μας στο παρελθόν σε σχεση με αυτό και με αλλα ερεθισματα στο ιδιο περιβάλλον. Ενα οικείο ερεθισμα σε ξενο περιβάλλον , αλλά και ενα καινουριο ερεθισμα σε ενα οικείο περιβάλλον αιχμαλωτίζει την προσοχή μας.
· 3. Η επιλεκτική αντιληψη μας επηρρεαζεται από την εσωτερική μας κατασταση¨Τα κινητρα και τις αναγκες μας, την περασμενη γνωση και ολα τα μοναδικά χαρακτηριστικά πού σχηματιζουν την προσωπικότητα μας
· α2 Η οργανωση των ερεθισματων
· Ο μηχανισμός της αντιληψη μας οργανωνει τα ερεθίματα σε ομαδες ¨/ Αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο σαν συνολα , όχι ως μεμονωμένες οντότητες.
· α3. Η ερμηνεία
· Η βιωμενη ζωή μας ενπεριεχει μια δεσμη γνωστικών θεωριών τίς οποιεςχρησιμοποπιουμε για να ερμηνευσουμε την πραγματικότητα. Σχηματίζουν το γνωστικό πλαίσο πού επηρρεάζει την αντιληπτική μας ερμηνεία και απάντηση. . Ενα μερος των γνωστικών μας θεωριων μπορεί να αποκαλεσθεί ως υποννοουμενη θεωρια προσωπικότητας. Αφορά την δεσμη ων εννοιών και υποθέσεων πούχρησιμοποιούμε για να περιγραψουμε, συγκρινουμε και κατανοησουμε τους ανθρώπους. Αυτες οι θεωρίες επίσης φαίνεται να περιλαμβανουν υποθέσεις γυρω από τό ποιά χαρακτηριστικά τείνουμε να συνενώσουμε και να χρησιμοποιησουμε ασυνείδητα για να σχηματισουμε εντυπώσεις για τούς αλλους συχνά πάνω στη βαση πολύ περιορισμένων πληροφοριών .

· - Συμπερασμα
· Καθε διαδικασία επικοινωνιας ειναι μια εν γένει αμφιδρομη διαδικασία όπου το ατομο , συμφωνα και με την ατομική του ιδιοσυστασία και τους εκαστοτε τοπικούς , χρονικούςκαι κοινωνικους προσδιορισμους αφομοιώνει, μεταλλάσει και επαναδιαμορφώνει τα αντικειμενικά δεδομένα -ερεθίσματα, δηλαδή τα μηνυματα πού το εξωτερκό περιβάλλον ή η κοινωνική ομαδα του στελνει. Ετσι το κάθε ατομο δε λειτουργεί μόνον σαν δεκτης αλλά και σαν πομπός, πού στελνει νεα διαφοροποιημένα μηνυματαεπηρεάζοντας, με τη σειρά του και αυτό, το περιβάλλον -κοινωνια-ομαδα

· Επικοινωνιᨨ Τό προβλημα του ασυνειδήτου

· Το προβλημα της επικοινωνιας περιπλέκεται , αν λάβουμε υπόψη μας την ψυχαναλυση και την ψυχολογία του Βαθους. Ο Φρουδ ηταν εκεινος πού όπως κιο Κολομβος ανακάλυψε μια νεα αγνωστη Ηπειρο την Ηπειρο του Ασυνειδητου. Και ειναι το ασυνειδητο ο τόπος, η αποθηκη, αν θέλετε οπου τοποθετουνται ή απωθουνται ορμές, ενστικτα, επιθυμιες. Το ασυνειδητο δεν ξεχνα τίποτα,δομειται μενα δικό του τρόπο και κυριως μιλά. Μιλά με τα (δηθεν) λάθη μας,τα Lapsus, τις ενδειξεις ν νευματα , υπαινιγμους, μιλά με τις κινησεις του σωματος και τη σταση του, κυριως μιλά με τα ονειρα... Κιαυτό πού λέει ειναι παραληλο και συχνα αντιθετο με αυτό πού το εγώ προτιθεται να πεί. Ο λόγος του Ασυνειδητου ειναι ενας αλλος λόγος παραλληλος με τον προδηλο λόγο του εγώ. Ενας λόγος υποκωφος πού εκφερεται με λέξεις, κινησεις και σηματα και πού γινεται ασυνειδητα εστω αντιληπτος από τον απο-δεκτη.
· Σκεφτειτε λοιπόν οτι καθε επικοινωνια μεταξυ δυο ατόμων ενπεριεχει διπλά ή και πολλαπλά μηνυματα: Εκδηλα και μη εκδηλα ,συνειδητά ή ασυνειδητα,αντιφατικά πολλές φορες μεταξυ τους:και οτι αυτό πού λέγεται, αυτό πού δηλώνεται αντιφασκει πολλές φορες με αυτό πού το ασυνειδητο υπο-δεικνυει
· Παρεκβαση 1
· . Αλλαγες μορφων επικοινωνιας-Αλλαγες της κοινωνίας
· Οι αλλαγες στον τρόπο επικοινωνιας συναντουν και τίς κοινωνικέ ςαλλαγες. Αλλαζοντας οι κοινωνιες αλλάζουν και τον τρόπο με τον οποιο επικοικωνουν οι ανθρωποι και συγχρόνως αλλαζει και οτρόπος με τον οποιο οι ανθρωποι αντιλαμβανονται την σχεση με τον εαυτό τους και τους αλλους, η νοοτροπία τους.
· α. Στην παραδοσιακή κοινωνια Κυριαρχη μορφή οργανωσης ειναι η κοινοτητα. Χαρακτηριστικό της η εσωστρεφεια. Υπερτατη αξια η παραδοση: στην παραδοσιακή κοινωνια η επικοινωνια γινεται κυρίως προφορικά -το περιεχόμενο της ειναι κυριως μυθοι , θρυλοι, παραμύθια.
· Η μορφή της χαρακτηρίζεται από την επαναληψη , την ομομορφια την συνεχεια -ωστε η παραδοση να μένει αναλοιωτη. Ενδιαφερουσα ειναι η σχεση της προφορικής επικοινωνιας με τον χωρο-χρονο: Οταν επικοινωνω προφορικά βλέπω τον συν-ομιλητη μου στον ιδιο χωρο. Βρισκομαι μαζί του στον διο χρονο. Στην παραδοσιακή -προφορική κοινωνια χωρος και χρόνος ταυτίζονται. Ο τύπος ανθρωπου πού κυριαρχει ειναι ο ‘’παραδοσιακά κατευθυνομενος’’ ανθρωπος αυτός δηλαδή πού θεωρεί σωστό να εξακολουθεί να πραττει ότι επραττε ο πατερας του και ο παππους του
· β. Στη Νεωτερική κοινωνια - κυριαρχη μορμφή οργανωσης ειναι η κοινωνια-ή πολη-οχι η κοινότητα. Εμφανίζεται επισης η εννοια του ‘’ατομου’’ ‘’εσωτερικά κατευθυνόμενου’’ Νειβιντανθρωπου πού πιστευει στο μελλον και επιθυμει να αλλαξει τον κόσμο. επιθυμει.
· Η νεωτερική κοινωνια ηταν(ειναι) επισης και μια ‘’εντυπη’’ κοινωνια - μια κοινωνια όπου εμφανιζεται και κυριαρχει η τυπογραφία, η εφημεριδα’’ αυτή η νεωτερη καθημερινή προσευχή- Χεγγελ) το τυπωμενο βιβλίο. . Με την μαζική εντυπη επικοινωνια-κυριαρχει ογραπτος λόγος-το κειμενο. Γινεται δυνατη η επικοινωνια με ανθρωπους πού βρίσκονται σε αλλο τόπο και σε αλλο χρόνο, διασπαται δηλαδή η προηγουμενη ενότητα . Ακόμα ο χρονος θεωρειται (και γίνεται) ανοδικός,προοδευτικός. Η αξία της παραδοσης εγκαταλείπεται και λατρευεται το μέλλον, η προοδος .
· γ. Στη Μετανεωτερική κοινωνια ( την κοινωνια της μάζας- κοινωνία του θεαματος). Ειναι μια κοινωνια οπου κυριαρχει η εικόνα , τό θεαμα. Σε αυτού του τύπου την κοινωνια νεωτερική διασπαση του χρονου σε παρελθόν -παρόν και μέλλον παυει να υφισταται, ο χρονος συρρικνώνεται , γινεται ενας παροντικός -πλανητικός χρόνος. Ο νεος τυπος ανθρώπου πούχαρακτηρίζει αυτή την κοινωνια ειναι ο ‘’ετεροκατευθυνόμενος ‘’ ανθρωπος ο ανθρωπος κάνει ότι και οι αλλοι. :, το ‘’εξωκατευθυνόμενο ατομο ειναι τρομερα ευαλωτο και εξαρτημένο από τους αλλους. : θελει να αρεσει συνεχεια σε όσο το δυνατόν περισσοτερους ανθρωπους-αν ειναι δυνατόν σε ολους
·
· Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΩΝ ΜΜΕ
· ΟΠΤΙΚΈΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
· - ο τύπος θεωρειται τεταρτη εξουσια κατά τόν 18ο και19ο αιώνα. Ομως
· στόν αιώνα μας η οπτική εξετασης των Μεσων αλλάζει σημαντικά:
· Τα ΜΜΕ θεωρουνται πιά τα οργανα πού το ιδιο το κρατος , ή η πολιτική ελιτ, εχει την δυνατότητα να χρησιμοποιει στην ασκηση και την επιβολή της κρατικής εξουσιας
· -Μετά το 1970 ο ορος ‘’ μέσα μαζικής ενημέρωσης τείνει να αντικατασταθεί από τον ορο ‘’ μαζικές επικοινωνίες’’. Τα ΜΜΕ δεν περιορίζονται στο να μεταδιδουν πληροφορίες- Γινονται θεσμοι μεσω των οποιων πραγματοποιειται η επικοινωνια δηλαδή ’’ μοναδικές εμπειρίες μετατρεπονται σε κοινές εμπειρίες’’( Γουίλιαμς)
· -Ετσι, τα ΜΜΕ δημιουργουν μια κοινοτητα εμπειριων -πραγματικών ή φανταστικών - και άρα κοινά νοηματα, ερμηνείες και αντιλήψεις και επομένως κοινές δραστηριότητες και στόχους. Αυτή, ή αυτές οι νέες κοινοτητες αποτελουν και το πεδιο της μαζικής επικοινωνιας
· - τα μμε ειναι οι θεσμοι πού στην εποχή μας μεσολαβουν μεταξύ πραγματικοτητας-φαινομένων και συνείδησης. Δεν περιγραφουν μόνο, αλλά και ερμηνεύουν τα φαινόμενα πού συνθετουν τον κόσμο γύρω μας

· Β. ΙΔΙΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΖΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
· 1. απευθύνονται σε ενα τεραστιο ακροατήριο ή κοινό
· (‘’θεωρητικά ειναι δυνατόν για ενα ατομο να μιλά την ιδια στιγμή σε ολοκληρη την υφηλιο’’’’
· με συνέπεια
· - Ta συγχρονα MME να ειναι μαζικά γιατί απευθυνονται σε μάζες ανθρώπων οι οποιοι δεν βρίσκονται σε φυσική επαφή με τήν πηγή επικοινωνιας.
· - Τα ‘’προιόντα’’ δηλαδή τα μηνύματα πού απευθύνουν τα ΜΜΕ στο κοινό τους δεν ειναι μοναδικά, ιδιαιτερα, ανεπανάληπτα αλλά προκατασκευασμένα,τυποποιημένα, και σε μαζική βαση ‘’αναπαραγόμενα’’ εμπορευματα με ανταλλακτική αξια
· 2. Η επικοινωνια ειναι δημόσια , ανοιχτή σε όλους. Τα ΜΜΕ αντιλαμβάνονται το κοινό ως ομοιομορφη μαζα ‘’μεσων ανθρώπω
· 3. Η επικοινωνια ειναι κατα κυριο λόγο , μονής κατευθυνσης: από τον πομπό στον δεκτη :
· ετσι το κοινό λειτουργει ως μαζα παθητικοποιημένων μεσων ανθρώπων ,’’ μοναχικό πλήθος’’
· 4. Μαζική επισης ειναι και η ποσοτητα χρόνου πού αφιερώνει το μέσο ατομο στα ΜΜΕ καθώς και η η εισβολή των μέσων σε ολους του τομείς της καθημερινής ζωής του συγχρονου ανθρωπου:διαμορφωνεται ετσι ενας ομοιομορφος , ενιαιος τρόπος ζωής και συμπεριφορας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Amacord του Φελίνι ..Πέτρος Θεοδωρίδης

 Για την ταινια  Αmacord ------------------------------ Πετρος Θεοδωριδης Στο επίκεντρο της ταινίας Αmacord,  είναι ένας νεαρός έφηβος, και ...