Οι πρώιμες περιπέτειες μιας εθνικής επετείου (1*)(Repost)
Μαρτίου 22, 2012
H
25 Μαρτίου καθιερώθηκε ως εθνική επέτειος το 1838, και τότε γιορτάστηκε
και για πρώτη φορά επίσημα. Μέχρι τότε, το ελληνικό κράτος γιόρταζε δυο
επετείους, και τις δυο συνδεδεμένες με το πρόσωπο του βασιλέα: τα
γενέθλια (2*) και τα αποβατήρια (3*). Η 25η Μαρτίου θα είναι, συνεπώς, η μόνη καθαρά εθνική γιορτή, “η μόνη”, σύμφωνα με την εφημερίδα της εποχής Αθηνά, “ήτις ημπορεί να συγκινήση παντός ευαισθήτου Ελληνος την καρδίαν”.
Από την επόμενη χρονιά, το 1839, δοκιμάζεται ένας ιδιωτικός εορτασμός, ο
οποίος επαναλαμβάνεται και το 1840, ώστε να αντισταθμιστεί, σύμφωνα με
τη μαρτυρία ενός από τους πρωταγωνιστές των γεγονότων, η αδιαφορία ή η
δυσμένεια των Βαυαρών για τη γιορτή αυτή. Την πρωτοβουλία ανέλαβε μια
ομάδα νέων οι οποίοι γιόρτασαν την επέτειο με μνημόσυνο των πεσόντων του
Αγώνα στην εκκλησία της Καπνικαρέας και με συμπόσιο και μουσική σε
σπίτι φωταγωγημένο και διακοσμημένο με συμβολικές εικόνες. Η αντιοθωνική
μερίδα, την οποία αποτελούσαν κατά πλειονότητα νέοι, θέλησε μ’αυτό τον
τρόπο να ιδιοποιηθεί τον πανηγυρισμό της εθνικής επετείου.
Οι πρωτεργάτες της
εκδήλωσης συλλαμβάνονται και παραπέμπονται σε δίκη. Ο Ζήσης Σωτηρίου,
ομοϊδεάτης και συνεορταστής τους τα προηγούμενα χρόνια, ήταν άρρωστος τη
μέρα του Ευαγγελισμού και δε συνελήφθη. Για συμπαράσταση, μήνυσε ο
ίδιος τον εαυτό του στην Εισαγγελία. Στη δίκη ο Ορφανίδης διάλεξε τον
έμμετρο λόγο για να απολογηθεί. Διαβάζω λίγους χαρακτηριστικούς στίχους
απ’ αυτήν την απολογία:
Διατί της δίκης ταύτης κοινολογηθείσης μόλις
Στο ακροατήριον σας συνηθροίσθη ολ’ η πόλις;
……
Εχει εθνισμόν η δίκη, κ’ ήλθε να ιδή καθείς των
Πώς το δικαστήριόν σας κρίνη περί των μεγίστων,
Ηλθεν να ιδή ο Ελλην, αν τιμών τους ήρωάς του,
Αμυδρόν αν ρίπτων βλέμμα στας ενδόξους εποχάς του,
Εάν εις τάφους σπένδων των προμάχων δακρυχέων
Θα συμμερισθή την τύχην των κακούργων και φονέων.
Οι
κατηγορούμενοι αθωώθηκαν τελικά εκτός από έναν, στον οποίο επιβλήθηκε
φυλάκιση ενάμιση μηνός. Τον επόμενο χρόνο, επανέρχονται ζητώντας την
άδεια να παρουσιάσουν το θεατρικό έργο του Ιωάννη Ζαμπέλιου “Ρήγας ο
Θεσσαλός” και με τις εισπράξεις να ανεγείρουν μνημείο προς τιμήν του
Ρήγα. Η άδεια δεν δόθηκε, ίσως από το φόβο των ταραχών, αλλά ο Ζήσης
Σωτηρίου, που συναντήσαμε προηγουμένως, αποφάσισε στο εξής να γιορτάζει
την ονομαστική του εορτή την 25 Μαρτίου. Έτσι, το βράδυ της 25 Μαρτίου
1843, γιορτάζοντας τη γιορτή του Ζήση Σωτηρίου οι νέοι του Πανεπιστημίου
και του Γυμνασίου περιήλθαν όλη την πόλη ψάλλοντας άσματα υπέρ του
Συντάγματος. Ο Σεπτέμβριος (*4) ήταν πια κοντά και η σύνδεση της εθνικής επετείου με τις φιλελεύθερες διεκδικήσεις απροκάλυπτη. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
(1*)Το εκτεταμένο αυτό απόσπασμα προέρχεται από την ομιλία που εκφώνησε την 25η Μαρτίου του 1995 σε εκδήλωση του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης, η επίκουρη καθηγήτρια του τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας Χριστίνα Κουλούρη, με τίτλο «Μύθοι και σύμβολα μιας εθνικής επετείου». Στο blog αυτό(αφμ), το κείμενο αναρτήθηκε για πρώτη φορά στις 23 Μάρτη του 2007
(2*)Ο Όθων γεννήθηκε την 1η Ιουνίου του 1815.
(3*) Στις 25 Ιανουαρίου 1833 σε ηλικία 17 ετών αποβιβάστηκε στο Ναύπλιο, συνοδευόμενος από τριμελή αντιβασιλεία Βαυαρών (μέχρι να ενηλικιωθεί το 1835).
(4*) Εννοεί το κίνημα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, με το οποίο ο λαός απαίτησε από τον Όθωνα την παραχώρηση Συντάγματος.
Ήταν τότε που οι εξεγερμένοι Έλληνες έμαθαν στον Όθωνα , πώς χορεύεται ο…τσάμικος:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου