Richard Sennett, Η τυραννία της οικειότητας
30/08/2013
Ρίτσαρντ Σένετ, Η τυραννία της οικειότητας: Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό, μετάφραση: Γιώργος Ν. Μέρτικας, επιμέλεια: Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1999, ISBN: 960-211-480-0.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Αξιολογώντας με ευαισθησία ένα πλήθος
πηγών και παραδειγμάτων από τους τρεις τελευταίους αιώνες της ιστορίας
του δυτικού πολιτισμού, ο Sennett ζητά να φωτίσει μιαν ουσιώδη στροφή:
εκείνη που οδήγησε από την εναρμόνιση της δημόσιας και ιδιωτικής σφαίρας
στην σύγκρουσή τους και στη σημερινή πρόταξη του ιδιωτικού στοιχείου
απέναντι στο δημόσιο ως συνέπεια του κατακερματισμού της κοινωνίας σε
άτομα. Η δημόσια σφαίρα ήταν ένας αυτονόητος χώρος εκδίπλωσης του ατόμου
πέρα από τον στενό κύκλο της οικογένειας και των προσωπικών του φίλων· η
επαφή με ξένους και συνάμα η απόσταση απ’ αυτούς, όπως την καθόριζαν
κανόνες ευγενείας και συμπεριφοράς, αποτελούσε το φυσικό πεδίο ανάπτυξης
δραστηριοτήτων, όχι απλώς επαγγελματικών, αλλά και πολιτισμικών,
πολιτικών και κοινωνικών με την ευρύτερη έννοια. Η πρόταξη του
προσωπικού και ιδιωτικού στοιχείου, συχνά υπό το πρόσχημα της
αμεσότητας, γκρεμίζει ακριβώς τις λεπτές εκείνες αποστάσεις και
συμβάσεις, οι οποίες καθιστούν δυνατή τη λειτουργία της δημόσιας
σφαίρας. Ενώ φαίνεται να γκρεμίζονται τείχη, στην πραγματικότητα
εγκαθιδρύεται η “τυραννία της οικειότητας”, η ανελέητη πάλη των
ναρκισσισμών – η ίδια η πολιτική βλέπεται υπό το πρίσμα ιδιωτικών και
ψυχολογικών παραγόντων. Ο Sennett παρακολουθεί τη διαμόρφωση αυτών των
φαινομένων, που συνιστούν την καθημερινή μας εμπειρία στις σύγχρονες
δυτικές μαζικές δημοκρατίες, σε πολλές εκφάνσεις και διεργασίες ήδη από
τον 19ο αι.: στη ζωή της πόλης και στην οικογένεια, στη μόδα και στην
εμπορευματοποίηση, στην πολιτική ρητορική και στο θέατρο, στη
λογοτεχνική κίνηση και στην αρχιτεκτονική.
Απόσπασμα από τη σελ. 66 του βιβλίου:
[Απόδειξη ή ευλογοφάνεια;]
Η λέξη “απόδειξη” κατέληξε στις
εμπειρικές κοινωνικές σπουδές να έχει ένα ατυχές νόημα: καμμία άλλη
εξήγηση δεν είναι εφικτή πέραν αυτής που προκύπτει ύστερα από μια
δεδομένη διαδικασία έρευνας. Παλίνδρομες αναλύσεις, μέτρα του χί και
του γάμμα, χρησιμοποιούνται πλέον σε ποσοτικές μελέτες προκειμένου να
γίνει επιλογή μεταξύ εναλλακτικών ερμηνειών, κατασκευάζοντας μιάν
ιεραρχία εξαιρέσεων. Οι ποιοτικές μελέτες συχνά κι εσφαλμένα πασχίζουν
ν’ αποδείξουν επιχειρήματα με τον ίδιο τρόπο. Ο ερευνητής οφείλει να
προσπαθεί να εξαντλήσει όλο το φάσμα γνωστών λεπτομερειών περί του
αντικειμένου. Ειδάλλως ίσως να υφίστανται δεδομένα άγνωστα για τον
ερευνητή τα οποία “αναιρούν” το επιχείρημα του. Σε μια κλίμακα αλήθειας
στηριγμένη σε εξαιρέσεις, η αντίφαση λόγω της ανακάλυψης μιας νέας
μαρτυρίας πρέπει να σημαίνει ακύρωση του αρχικού επιχειρήματος, γιατί
πώς είναι δυνατόν δύο αντίθετες ερμηνείες του ίδιου αντικειμένου ν’
αληθεύουν εξίσου;
Αυτός ο εμπειρικισμός,
βασιζόμενος σε αποκλεισμό μέσω εξάντλησης των μαρτυριών, αντιτίθεται σε
κάθε πραγματική ιδέα πνευματικής ειλικρίνειας. Φθάνουμε
στην πνευματική ειλικρίνεια αφού παραδεχθούμε, κυριολεκτικά, την
πραγματικότητα της αντίφασης, και διαγράψουμε κάθε ελπίδα πως θα
καταλήξουμε σε μια αμετάβλητη απόφανση. Ο κανόνας που
ορίζει ότι πρέπει να εξαντλείται το θέμα είναι πρακτικά ιδιόμορφος ∙
φαίνεται να είναι συνδεδεμένος με μια προϊούσα μικρογράφηση της εστίας
του ζητήματος, έτσι ώστε όσα περισσότερα “γνωρίζουμε” περί του θέματος,
τόσο περισσότερες λεπτομέρειες γνωρίζουμε. Η αναισθητοποίηση της διάνοιας
είναι το αναπόφευκτο προϊόν αυτής της μορφής απόδειξης, γιατί απαιτεί
να μην γίνουν κρίσεις μέχρις ότου ληφθούν υπ’ όψιν όλα τα γεγονότα –
οψέποτε.
Στην ποιοτική έρευνα, η
“απόδειξη”, εάν πρέπει να χρησιμοποιούμε διόλου αυτήν τη φορτισμένη με
ανησυχία λέξη, αποτελεί θέμα κατάδειξης μιας λογικής σχέσης∙ ο ποιοτικός
ερευνητής έχει αναλάβει το βάρος της ευλογοφάνειας.
Έφθασα να πιστεύω ότι αυτό το βάρος είναι μεγαλύτερο και πιο άτεγκτο
απ’ ό,τι οι δεσμεύσεις που νιώθει κάποιος ερευνητής αποκλείοντας μιαν
εξήγηση χάριν μιας άλλης, ανεξάρτητα από την αντίστοιχη δύναμη λογικής
συνοχής τους. Η εμπειρική ευλογοφάνεια αφορά την κατάδειξη της
εμπειρικής συνάφειας ανάμεσα σε φαινόμενα τα οποία μπορούν να
περιγραφούν συγκεκριμένα. [...]
Ρίτσαρντ Σένετ, Η τυραννία της οικειότητας: Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό, μετάφραση: Γιώργος Ν. Μέρτικας, επιμέλεια: Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1999,σελ.66.
Δείτε και:
Ρίτσαρντ Σένετ, Η τυραννία της οικειότητας (Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΠΕΡΙΤΗ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου