Τετάρτη, 7 Αυγούστου 2013

Ποια ειναι η αιτια του παραλογου Κακού;-Ο Καλιγούλας του Καμύ (του Π. Θεοδωρίδη .το ΚΑΚΟ -αποσπασμα )



Και -ίσως –   η απώλεια του αντικειμένου της αγάπης  να είναι  και η πηγή του κακού, του παράλογου κακού: Στο  θεατρικό έργο  Καλιγούλας  ο Καμύ ερμηνεύει σαν αποκάλυψη του Παράλογου  την αιφνίδια μεταστροφή που έκανε ένα  καλό αυτοκρατορα τέρας  μετά το θάνατο της αδελφής του Drusilla( με την οποία ο αυτοκράτορας είχε μια αθέμιτη σχέση )

Το έργο αρχίζει μετά το θάνατο της Drusilla  ο Αυτοκράτορας έχει εξαφανισθεί και οι πατρίκιοι είναι θορυβημένοι . Όταν επιστρέφει κουρασμένος και ταραγμένος , τους διαβεβαιώνει ότι δεν είναι τρελός , ποτέ στην ζωή το δεν αισθάνθηκε  τόση πνευματική διαύγεια γιατί ανακάλυψε μια απλή αλήθεια: «Οι άνθρωποι πεθαίνουν και δεν είναι ευτυχισμένοι»[1]  Η αναπόδραστη φάση του θανάτου καθιστά τα πάντα εξίσου ασήμαντα ,αι ο Αυτοκράτορας ,προτίθεται , μια κα στο σημείο αυτό η δύναμη του είναι απόλυτη , να αποκαλύψει ένα κόσμο που τώρα βλέπει «γεμάτο από ψέμα κα αυταπάτη» . Ο Καλιγούλας  διαβεβαιώνει ότι «Δεν μπορώ να υποφέρω τον κόσμο ετσι όπως είναι φτιαγμένος . Χρειάζομαι λοιπόν το φεγγάρι ή την ευτυχία ή την αθανασία ή τέλος πάντων  κάτι άλλο που να είναι μεν  παράλογο αλλά που να μην ανήκει σ¨ αυτό τον κόσμο [2]Στο εξής οι πράξεις  του θα τείνον να αποκαλύψουν  στον καθένα η φύση τού Παράλογου . «Αυτό σημαίνει ότι το κάθε τι γύρω μου είναι ψέμα κι εγώ θέλω να ζούνε  μέσα στην αλήθεια !Κι έχω τον τρόπο να τους κάνω να ζήσουν στην αλήθεια . Γιατί ξέρω τι τους λείπει Τους λείπει η γνώση κι¨ ένας δάσκαλος που να ξέρει για τι μιλάει .»[3]   . Η νέα περίοδος  της βασιλείας του λοιπόν είναι  μια βασιλεία πείσματος και φαντασίωσης :εκτελέσεις , είναι εκβιασμοί κα ανηθικότητα – στην οποία χρησιμοποιεί τις γυναίκες των πατρικίων  για πόρνες , εκθέτει τους πατρικίους  σε γελοίους καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς  (ενώ , παρά έξω άνθρωποι δολοφονούνται ).. Τα πάντα είναι ίσα (στον απόλυτο, τον παράλογο τρόμο )[4]


[1] Αλμπέρ Καμύ , Καλιγούλας , Μτφ Μαρία Πορτολομαιου –Λαζου ,Εκδ Δωδώνη Αθηνα –Γιαννινα 1984 σ 30
[2] Αλμπέρ Καμύ , Καλιγούλας , Μτφ Μαρία Πορτολομαιου –Λαζου ,Εκδ Δωδώνη Αθηνα –Γιαννινα 1984 σ 29)
[3]Αλμπέρ Καμύ , Καλιγούλας , Μτφ Μαρία Πορτολομαιου –Λαζου ,Εκδ Δωδώνη Αθηνα –Γιαννινα 1984 σ 31

[4] Arnold  P. Hinchliffe ,Μτφ Ελένη Μοσχονά  Το Παραλογο , Methuen &co Ltd,Ερμής (1970) 1979 σ 63   


Δεν υπάρχουν σχόλια:

εθνολαικισμός και Θεσσαλονίκη

εθνολαικισμός και Θεσσαλονίκη
στου ΑΠΟΣΠΕΡΙΤΗ

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου