
Συγγραφέας:
|
Peter Fritzsche
|
Τίτλος:
|
ΖΩΗ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΟ ΤΡΙΤΟ ΡΑΪΧ
|
Σειρά:
|
Ιστορική Βιβλιοθήκη
|
ISBN
|
9789608097940
|
Την
κρυφή γοητεία του ναζισμού δεν θα την ανακαλύψει κανείς στα στρατόπεδα
θανάτου, στη δράση των Ες-Ες και στα εγκλήματα πολέμου - αλλά στην
ικανοποίηση των συναισθηματικών αναγκών ενός λαού που αναζητούσε
αυτοεκτίμηση, κοινωνική συνοχή και ασφάλεια. Λίγο ασχολήθηκαν οι
ιστορικοί με τα αίτια των μαζικών προσχωρήσεων στο ναζισμό, με τα
αληθινά βιώματα και τις αληθινές συνθήκες ζωής, την καθημερινότητα, τις
νοοτροπίες της μεγάλης πλειονότητας του γερμανικού λαού στα υποτιθέμενα
«καλά χρόνια» του Τρίτου Ράιχ, πριν το ξέσπασμα του πολέμου - και ακόμη
λιγότερο με το πώς αυτά τα βιώματα και οι νοοτροπίες κατέστησαν πολίτες
και στρατιώτες ικανούς και πρόθυμους για τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα.
Οι φιλελεύθεροι και οι αριστεροί του μεταπολεμικού δυτικού κόσμου πίστεψαν ότι αρκούσε η προβολή των μεγάλων εγκλημάτων για να αποστραφούν οι λαοί τον ναζισμό· ότι αρκούσε ο μύθος ότι οι Γερμανοί δεν επιδοκίμαζαν τους ναζιστές ηγέτες τους, για να καταδειχτεί ότι οι λαοί είναι φύσει αντιφασίστες. Έτσι αγνοήθηκε το ιστορικό δεδομένο, ότι σε συνθήκες παντοειδούς κρίσης απαξιώνεται η δημοκρατία. Κυρίως, αγνοήθηκε η πανίσχυρη έλξη της ιδέας της λαϊκής κοινότητας - μιας κοινωνίας «αλληλεγγύης», χωρίς ταξικές συγκρούσεις, που καθιστά το έθνος άτρωτο....
βλ και
Ο θάνατος σου, η ζωή μουπηγη: http://www.bookpress.gr/stiles/debate/dreireich![]()
«Κάποιες φορές δεν σου μένει παρά να
κλάψεις. Αν αγαπάς τόσο πολύ τα παιδιά, όπως εγώ, δεν είναι καθόλου
εύκολο», παραπονιέται ο αστυνομικός επιθεωρητής Fritz Jacob σε βαθμοφόρο
των Ες-Ες. Λίγο καιρό αργότερα, όμως, θα του γράψει: «Σου είμαι
ευγνώμων για τη φιλική επίπληξη. Έχεις δίκιο. Εμείς οι άνδρες της νέας
Γερμανίας πρέπει να είμαστε σκληροί με τον εαυτό μας».
Προφανώς, ο ανώτερος αξιωματικός τού
υπενθύμισε ότι δεν επιτρέπεται πλέον να ακολουθούν τις ψευδεπίγραφες
χριστιανικές αξίες της ευσπλαχνίας και του ελέους κι ότι, σε κάθε
περίπτωση, σε λίγα χρόνια τα παιδιά θα είναι ενήλικες Εβραίοι. Ο Jacob
εξακολουθεί να διακατέχεται από αμφιθυμία και σε αυτή τη δεύτερη
επιστολή, ωστόσο δείχνει να πείθεται για την ιστορικών διαστάσεων
αναγκαιότητα που τον καθιστά συνεργό στη γενοκτονία: «Είναι υπερβολικό
να εξοντώνεται μια ολόκληρη οικογένεια όταν μόνο ο πατέρας είναι ο
δράστης… Θα καθαρίσουμε το δρόμο χωρίς τύψεις συνείδησης και στη
συνέχεια ο κόσμος θα ειρηνεύσει».
Πρόκειται για χαρακτηριστική μαρτυρία η οποία αναφέρεται στο βιβλίο του Peter Fritzsche, «Ζωή και θάνατος στο Τρίτο Ράιχ»
που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά. Ο συγγραφέας, καθηγητής Ιστορίας
στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόι, ανανεώνει την, όπως φαίνεται, ανεξάντλητη
βιβλιογραφία για τον εθνικοσοσιαλισμό, εξετάζοντας εκ παραλλήλου με τα
γεγονότα, επιστολές, προσωπικά ημερολόγια κι άλλες αυτοβιογραφικές
μαρτυρίες «απλών», κυρίως, Γερμανών πολιτών και στρατιωτών, θυτών και
θυμάτων. Μολονότι η εναντίωση προς φρικαλέες πράξεις ή ο συγκλονισμός
από αυτές δεν λείπουν, το γενικό συμπέρασμα είναι ότι οι Γερμανοί
δρούσαν εν συνειδήσει κι εσκεμμένα. Δεν μπορεί να υποστηριχθεί ότι οι
Ναζί τους κατέστησαν συνεργούς ή αδιάφορους μάρτυρες μέσω παραπλάνησης ή
εξαπάτησης. Μάλιστα, προς το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κι ενόψει
της διαφαινόμενης ήττας, στόχευαν να ενδυναμώσουν το φρόνημα του
γερμανικού λαού μέσω της γνώσης του εγκλήματος (κατεξοχήν του
Ολοκαυτώματος). «Πρόκριναν την οικειότητα της συνενοχής, όχι την
απόσταση της άγνοιας».
![]()
Ο απαράμιλλα φονικός χαρακτήρας του
εθνικοσοσιαλισμού εδράζεται στη διατύπωση αυτού του σκεπτικού με
βιολογικούς, φυλετικούς και ιατρικούς όρους. Η λαϊκή κοινότητα οφείλει
να μετατραπεί σε μια φυλετικά «καθαρή», ομοιογενή μάζα κι αυτό το σχέδιο
εντέλει είναι που, αν μιλήσουμε με σύγχρονους όρους, αναγάγει την
πολιτική σε βιοπολιτική αλλά εξίσου σε θανατοπολιτική: Οι υγιείς άριοι
διαχωρίζονται από τους βιολογικά ξένους, οι ζωές που χρήζουν
υποστήριξης (π.χ. προγράμματα επιλεκτικού ζευγαρώματος, επιδόματα
μητρότητας κ.ο.κ.) διακρίνονται από τις ανάξιες ζωές (π.χ. προγράμματα
ευθανασίας σωματικά ή διανοητικά πασχόντων, στείρωση ομοφιλόφυλων κ.ά.,
υποχρεωτικές αμβλώσεις από μια ηλικία και άνω, και βεβαίως εξολόθρευση
των Εβραίων που κι αυτοί εκλαμβάνονται με φυλετικούς όρους, εφόσον για
τους Ναζί σημασία έχει η βιολογική τους καταγωγή και είναι αδιάφορο αν
ορισμένοι είναι πια στο θρήσκευμα Καθολικοί ή Προτεστάντες κτλ.).
Η βιολογία ως πεπρωμένο
Με αυτή την έννοια, η βιολογία θεωρήθηκε
το πεπρωμένο του γερμανικού λαού και ο ρατσισμός ως μια επιστημονικά
θεμελιωμένη, σύγχρονη μορφή πολιτικής οργάνωσης. Κι έτσι, μπροστάρηδες
σε αυτό τον αγώνα μέχρις εσχάτων ήταν «...οι μορφωμένοι ιδεολόγοι
επαγγελματίες, υψηλόβαθμα στελέχη των Ες-Ες, που θεωρούσαν εαυτούς ως τη
φυλετική προφυλακή του εθνικοσοσιαλισμού. Ήταν ο μοντέρνος,
επιστημονικός κόσμος των «εθνοκρατών» και ειδημόνων της βιοϊατρικής·
αυτοί επινόησαν τα πιστοποιητικά γενετικής υγείας, αυτοί αξιολογούσαν τη
γενετική αξία των ατόμων – όχι οι αντικομμουνιστές παλαίμαχοι των
Freikorps που επάνδρωναν τα Τάγματα Εφόδου».
Ο Φρίτσε εξετάζει, μεταξύ άλλων, την
κλιμάκωση της επιθετικότητας έναντι των Εβραίων μέχρι την «τελική λύση»
κάτι που παρουσιάζει ξεχωριστό ενδιαφέρον γιατί δείχνει πώς ακριβώς
προϋπάρχουσες αντιλήψεις ευρέως διαδεδομένες σταδιακά αναβαθμίζονται και
σε ένα συγκεκριμένο πολιτικό περιβάλλον μπορούν να προσλάβουν πια
ακραίες μορφές. Έτσι, ο αντισημιτισμός δεν ήταν βέβαια κάτι που
επινόησαν οι ναζί –ήταν κάτι οικείο για τους Γερμανούς– αλλά οι Ναζί το
συνδύασαν με τον πυρήνα της γερμανικότητας και καλλιέργησαν συστηματικά
στερεότυπα που δίνουν έμφαση στη σωματική διάσταση. Έτσι, ήδη από τις
αρχές του καλοκαιριού του 1933 σε ορισμένες πόλεις οι Εβραίοι
αποκλείστηκαν από τις πισίνες και τα εβραιόπουλα από το μάθημα
κολύμβησης στα σχολεία. Το μήνυμα, αν και ήπιο σε σχέση με το τι θα
ακολουθούσε, ήταν σαφές.
![]()
Δεν είναι εδώ ο χώρος για μια αναλυτική διαπραγμάτευση της ιδεολογίας της Χρυσής Αυγής, που θα έδειχνε ότι η εκδοχή του «εθνικισμού» που πρεσβεύει (και) σήμερα
είναι ο εθνοφυλετισμός, δηλαδή στην ουσία του ο εθνικοσοσιαλισμός στο
ακέραιο. Αλλά ο πειρασμός είναι μεγάλος και θα διατυπώσω μια μόνο σκέψη
με μορφή ερωτήματος. Μήπως η καμπάνια που προωθεί «Αίμα μόνο για
Έλληνες» δεν είναι απλώς μια ψευδοακτιβιστική δράση, αλλά συμβολίζει
κυρίως την ιδέα ότι το όμαιμον κάνει τους Έλληνες Έλληνες; Κι ότι,
επιπλέον, εφόσον η μετάγγιση αίματος σώζει ζωές, αξιοβίωτες μπορούν να
θεωρηθούν μόνον οι «δικές μας»;
βλ και :
--------------------------------------------------------------------http://www.lectores.gr/2013/07/%CE%B7-%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%8D-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%AC%CE%B3%CE%BD%CE%BF%CE%B9%CE%B1-%CE%AE-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5/ |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου