«Ιερός» εθνικισμός
του Μηταφίδη
Τριαντάφυλλου, εκπαιδευτικού
«Εορτή
της Παιδείας» σήμερα, σύμφωνα με το εθνικό «συναξάρι», και σκέφτηκα να
ακολουθήσω την εικονοκλαστική προτροπή του «Εγκώμιου
στη μάθηση» του Μπ. Μπρέχτ: «μην
αφεθείς να πείθεσαι, μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος!».
Καθώς στη χώρα μας έχει
εθνικοποιηθεί η εκκλησιαστική παράδοση και θρησκειοποιηθεί η εθνική, η
τριανδρία «των Μεγίστων Φωστήρων της
Τρισηλίου Θεότητος» αποτελεί
βασική συνιστώσα του μεταφυσικού «ελληνοχριστιανικού
πολιτισμού». Το ιδεολογικό αυτό
αμάλγαμα, που συνταγματοποιήθηκε μάλιστα το 1952, επιχειρεί, με την επιλεκτική,
«κεκαθαρμένη από ξένα προς την Ορθοδοξίαν
στοιχεία» ανάγνωση της ελληνικής Ιστορίας, την «αρμονικήν συζυγίαν των “ιερών γραμμάτων” με την “θύραθεν”-κλασσική-Παιδείαν».
Της τελευταίας, θεματοφύλακας και «κιβωτός» αναγορεύεται η Ορθόδοξη
Εκκλησία – εξοβελίζοντας κάθε ευρωπαϊκή διαμεσολάβηση και τον «επάρατον», φυσικά, Νεοελληνικό
Διαφωτισμό.
Δεν είναι τυχαία, λοιπόν,
η ιδεολογική χρήση της «Γιορτής των Γραμμάτων» από το 1843, οπότε καθιερώθηκε
επίσημα. Οι Τρεις Ιεράρχες δεν είναι απλώς «Πατέρες της Εκκλησίας» αλλά «προστάτες της ελληνοπρεπούς άμα και
χριστιανοπρεπούς αγωγής έναντι αντεθνικών και εγκληματικών ενεργειών», σύμφωνα
με εμφυλιοπολεμικό πανηγυρικό που εκφωνήθηκε το 1948 στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Αν στο Μεσοπόλεμο οι εθνικοί κινδυνολόγοι είχαν επιστρατεύσει τους Τρεις
Ιεράρχες κατά της «εθνικής παρακμής»,
στον Εμφύλιο και την περίοδο της εθνικοφροσύνης αξιοποιήθηκαν στην ιδεολογική «καταπολέμηση του κομμουνισμού και των
συνοδοιπόρων αυτού». Οι «Ηρακλείς της
Πίστεως» έφτασαν μάλιστα στο σημείο
να ισχυρίζονται πως οι τρεις Ιεράρχες είχαν ήδη βρει τη λύση του «κοινωνικού ζητήματος» μέσω της χριστιανικής
φιλανθρωπίας και, επομένως, οποιοσδήποτε συσχετισμός των προβληματισμών τους
για το ζήτημα της φτώχειας και του πλούτου με τις σοσιαλιστικές ιδέες συνιστούσε
«ιεροσυλία»!
Ξέρω πως όλα αυτά τα
«αιρετικά» θίγουν όχι μόνο τα ιερά και τα όσια του ελληνικού εθνικισμού αλλά
και τη διαπλοκή Εκκλησίας – Κράτους – Εκπαίδευσης. Όσοι, λοιπόν, αντί του
πλήρους χωρισμού τους ζητούν απλώς τη «διευκρίνιση
των σχέσεών τους», καλύπτουν και συντηρούν τον καθεστωτικό λόγο-ρόλο των
εκκλησιαστικών και παρ-εκκλησιαστικών μηχανισμών στην κοινωνία.
ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ,
«Επωνύμως», Δευτέρα 30/1/06
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου