Αναγνώστες

Τετάρτη 28 Απριλίου 2010

Το σκάνδαλο στη μεταφορά των μαθητών και με τη σφραγίδα του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης

Το σκάνδαλο στη μεταφορά των μαθητών και με τη σφραγίδα του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης
Τριαντάφυλλος Μηταφίδης & Ηλίας Τσαρουχάς

Το σκάνδαλο στη μεταφορά των μαθητών και με τη σφραγίδα του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης

Με καθυστέρηση τριών ετών, εξαιτίας των πολιτικών πιέσεων από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Περιφερειακό Γραφείο Θεσσαλονίκης) εξέδωσε την με αριθμό 175/Θ/2010 έκθεση επιθεώρησης – ελέγχου η οποία επιβεβαιώνει περίτρανα τα όσα καταγγείλαμε στην  Ευρωβουλή και την Κομισιόν οι υπογράφοντες, οι μικρές τουριστικές επιχειρήσεις, οι ευρωβουλευτές Παπαδημούλης και Ματσούκα, καθώς και οι βουλευτές Κουράκης και Αμανατίδου για το σκάνδαλο στη μεταφορά των μαθητών.

Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Η Νομαρχία Δράμας για το σχολικό έτος 2006-2007 δαπάνησε 19.500 ευρώ για τη μεταφορά ενός μαθητή (σελίδα 33 του πορίσματος). Η Νομαρχία Σερρών για το σχολικό έτος 2004-2005 δαπάνησε 27.982 ευρώ για την μεταφορά 5 μαθητών και 32.871 ευρώ για την μεταφορά δύο μαθητών (σελίδα 33).

Η Νομαρχία Σερρών για το σχολικό έτος 2005-2006 δαπάνησε εκ νέου 35.098 ευρώ για την μεταφορά 2 μαθητών (σελ. 33 του πορίσματος). Η ίδια πάντα Νομαρχία κατά το σχολικό έτος 2006-2007 δαπάνησε 37.177 ευρώ για την μεταφορά 2 μαθητών (σελίδα 33 του πορίσματος).
Η Νομαρχία Θεσσαλονίκης κατά το σχολικό έτος 2004-2005 δαπανά 2.253.623 ευρώ πάνω από την προβλεπόμενη πίστωση για την προκηρυχθείσα σύμβαση. Το έτος 2005-2006 η υπέρβαση ανέρχεται σε 4.905.783 ευρώ. Το έτος 2006-2007 η υπέρβαση ανέρχεται σε 4.113.972 ευρώ. Μιλάμε για μια Νομαρχία που ο Νομάρχης της  σχεδόν καθημερινά εμφανίζεται στα τηλεοπτικά δελτία και ήταν υποψήφιος αρχηγός της ΝΔ.

Η Νομαρχία Θεσσαλονίκης το σχολικό έτος 2005-2006 αναθέτει απευθείας 9 δρομολόγια με ανώτατη επιτρεπόμενη ημερήσια δαπάνη της τάξεως των 857 ευρώ με την τιμή  των 2.795 ευρώ, δηλαδή υπέρβαση της τάξεως του 300% (σελίδα 29 του πορίσματος). Η ίδια Νομαρχία, πάντα κατά το σχολικό έτος 2005-2006, αναθέτει απευθείας δρομολόγια μεταφοράς μαθητών στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης έναντι ποσού 2.000 ευρώ ημερησίως, ενώ βέβαια η ανώτατη επιτρεπόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 262,02 ευρώ (σελίδα 29 του πορίσματος). Το εντυπωσιακό είναι ότι το Πανόραμα είναι αστική περιοχή και οι μαθητές πρέπει να μετακινούνται με δική τους δαπάνη καταβάλλοντας μειωμένο εισιτήριο κατά 50%.

Θέτουμε τα εξής ερωτήματα: Μήπως τα παιδιά που μένουν στο Πανόραμα είναι άπορα και πρέπει να δανειστούμε ως χώρα με επιτόκιο 7% για να παρέχουμε δωρεάν μεταφορά; Ή μήπως η εταιρεία που αναδέχτηκε το έργο μεταφοράς στο Πανόραμα κατέβαλε τους φόρους που της αναλογούν και είναι περιττός ο έλεγχος σε παρόντα χρόνο από την Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων; Θα βρεθεί τελικά το στέλεχος του Υπουργείου Παιδείας που έστειλε ανυπόγραφο Πίνακα Δρομολογίων για τη μεταφορά μαθητών στο Πανόραμα και ζητούσε από τη Νομαρχία Θεσσαλονίκης τη μίσθωση 11 λεωφορείων δυναμικότητας 600 παιδιών για τη μεταφορά 422 παιδιών; Θα βρεθεί το στέλεχος της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης που υπέγραψε σύμβαση τελικά για τη μίσθωση 12 λεωφορείων; Θα κινηθούν ποινικές διαδικασίες για σκάνδαλα, ανομίες και σπατάλες που περιγράφονται αναλυτικά στις 46 σελίδες του πορίσματος; Ποιος θα πληρώσει τα σπασμένα για όλες αυτές τις ρεμούλες; Πάλι ο φτωχός ελληνικός λαός;

Υπάρχουν επιχειρήσεις λεωφορείων που μεταφέρουν μαθητές και σε «αντάλλαγμα» μεταφέρουν «δωρεάν» ψηφοφόρους σε προεκλογικές συγκεντρώσεις; Πώς γίνονται οι επαφές και συνεννοήσεις; Μπορεί κάποιος που έχει επιχείρηση λεωφορείων να ενταχθεί στην τάδε ή δείνα Νομαρχιακή Επιτροπή Κόμματος Εξουσίας και να πάρει δρομολόγια μεταφοράς μαθητών από τη Νομαρχία; Ποίοι εμπλέκονται; Υπάρχουν επιχειρήσεις λεωφορείων που χρηματοδοτούν πολιτικά πρόσωπα και οργανώσεις; Υπάρχουν φυσικά πρόσωπα που κρύβονται πίσω από το μανδύα εταιρειών και συνδυάζουν πολιτική με μπίζνες, δηλαδή δρομολόγια μεταφοράς μαθητών; Ποίοι είναι οι σύνδεσμοι τους στη Δημόσια Διοίκηση; Υπάρχουν δίκτυα που συνδέονται ενδεχομένως με το Ελεγκτικό Συνέδριο και πιέζουν τους δικαστές (εάν ναι ποιους και πώς) να μην ασκούν τον απαραίτητο προσυμβατικό έλεγχο των συμβάσεων που ανατίθενται; Υπάρχουν λεωφορειούχοι που επισκέφθηκαν κατά καιρούς γραφείο αντινομάρχη και έδωσαν «φακελάκι» για δρομολόγια με μεγάλες τιμές; Ένα από τα συμπεράσματα της ανωτέρω έκθεσης ελέγχου αφορά και την κατάρτιση μελετών προϋπολογισμού της δαπάνης μεταφοράς μαθητών. Ποιος θα κάνει τις εν λόγω μελέτες;

Γιατί αδρανεί ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παρόλο που ο Υφυπουργός Οικονομικών κος Σαχινίδης έχει αποστείλει έγγραφο στις Περιφέρειες ζητώντας να περικοπούν οι προκλητικές σπατάλες στη μεταφορά μαθητών; Περιμένει μήπως ο Γραμματέας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τον κο STRAUSS – KAHΝ;
Τα δικά μας συμπεράσματα από  τις διαπιστώσεις της παραπάνω έκθεσης ελέγχου είναι τα εξής:

ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΕΙΣ (με βάση τις διαπιστώσεις του πορίσματος)

1.      Να ανακληθεί το σκανδαλώδες άρθρο 43 του ν. 3731/2008, επειδή αντίκειται στην Κοινοτική νομοθεσία και δεν συμμορφώνεται με τις προειδοποιητικές επιστολές της Κομισιόν.
2.      Να τροποποιηθούν τα καταστατικά των ΚΤΕΛ ΑΕ σύμφωνα με το άρθρο 25 παρ.2 ν.3710/2008, μια διάταξη που δεν αναφέρεται στο εν λόγω πόρισμα, προφανώς επειδή η ελεγκτέα ύλη αναφέρεται σε χρόνο προγενέστερο της 23.10.2008. Σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη οι ΚΤΕΛ ΑΕ μπορούν να μεταφέρουν μαθητές αποκλειστικά και μόνο στο πλαίσιο των υφιστάμενων τακτικών αστικών και υπεραστικών γραμμών με Ειδικό Μαθητικό Δελτίο.
3.      Να ζητηθούν ευθύνες από τους τέως Υπουργούς Αλογοσκούφη, Παυλόπουλο, Στυλιανίδη και Χατζηγάκη που συνυπέγραψαν και εισηγήθηκαν το σκανδαλώδες άρθρο 43 του ν.3731/2008.         Παράταση του κατασταλτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο σε ορίζοντα δεκαετίας με βάση την ισχύουσα Κοινοτική νομοθεσία περί «ανάκτησης ενισχύσεων».
4.      Αυστηρή τήρηση της ποινικής νομοθεσίας για όλες τις αναθέσεις συμβάσεων στο πλαίσιο της μεταφοράς μαθητών σχολικού έτους 2009-2010, δεδομένου ότι το άρθρο 43 του ν.3731/2008 ομιλεί για αμέλεια των διοικητικών οργάνων στον τομέα της μεταφοράς μαθητών.
5.      Σε ό,τι αφορά το σχολικό έτος 2009-2010, κατασταλτικός έλεγχος και αναίρεση των πράξεων του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου που ανακάλεσαν τις αρνητικές πράξεις ελέγχου νομιμότητας του Ζ Κλιμακίου («η θεωρία της συγγνωστής νομικής πλάνης»). Επιπρόσθετα, κατασταλτικός έλεγχος και για τις διαδικασίες ανάθεσης για το σχολικό έτος 2009-2010 που εγκρίθηκαν ως νόμιμες με θετικό έλεγχο νομιμότητας του Ζ Κλιμακίου.
6.      Καταλογισμός της ζημίας που προέκυψε κατά τα προγενέστερα σχολικά έτη από βαρεία αμέλεια των υπευθύνων.
7.      Προϋπολογισμός δαπάνης μεταφοράς μαθητών από το Υπουργείο Παιδείας με σκοπό τη μείωσή της από 280.000.000 σε 50.000.000 ευρώ. Σε περίπτωση που υπάρξουν «απειλές εκ μέρους οργανωμένων συμφερόντων», τότε με τα 50.000.000 αυτά ευρώ να επιδοτηθούν οι πραγματικά δικαιούχοι μαθητές των απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων περιοχών και τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Στις αστικές περιοχές της Θεσσαλονίκης και Αθήνας, ισχύει το άρθρο 2 του ΒΔ 306/1973 και τα παιδιά πληρώνουν μειωμένο εισιτήριο κατά 50% με ΟΑΣΘ, ΟΑΣΑ, μετρό κλπ.
                                          
Θεσσαλονίκη 26-4-2010

Μηταφίδης Τριαντάφυλλος, εκπαιδευτικός, πρώην Προέδρος Γ΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης,tmitafidis@gmail.com
Ηλίας Τσαρουχάς, δικηγόρος Θεσσαλονίκης (ΑΜΔΣΘ 3454),  oικονομολόγος,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Τα url του θείου Ισιδώρα