Αναγνώστες

Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2009

Περι ''Φιλελληνων και Ελληνικής επαναστασης (παλια σχολια )

το Μεσολόγγι του 1826 υπήρξε - και συνεχίζει να είναι - το κατ’ εξοχήν σύμβολο μιας κοινής ευρωπαϊκής αντίληψης και στάσης απέναντι στο δεσποτισμό και την απολυταρχία. .
Υπάρχουν κι άλλες κοινές ευρωπαϊκές περιπέτειες, όπως ο Ισπανικός Εμφύλιος. Αλλά, δεν είναι το ίδιο.
… Το ενδιαφερον εδώ ειναι οτι ο Ερικ Χομπσμαουμ , στην ”εποχή των επαναστασεων ” ευρισκε οτι το Ενδιαφερον και η συμμετοχή των πολιτικά φιλελευθερων Φιλλεληνων στην Ελληνική Επανασταση του 21 - στην δευτερη τοτε επανασταση στην Ευρωπη μετά την Γαλλική κατα της απολυταρχιας, μπορει να συγκριθει ακριβώς με την διεθνή συμμετοχήΔημοκρατων , αριστερών,αναρχικών κλπ που βρεθηκαν στο πλευρό της Δημοκρατικής Ισπανιας και κατα του Φασισμου…
Αποσπερίτης

Οι διαστασεις του επαναστατικού φιλελληνισμου
Η πρωτη: Πραγματι η ελληνική επανασταση συγκεντρωσε ολο το πληθος των ηττημενων επαναστατων της Ευρώπης -αυτών που ειχαν ελπίσει με την γαλλική επανασταση, ειχαν ηττηθει , ησαν πολλοι απο αυτους φυγάδες και ειδαν στην ελληνική επανασταση την δευτερη ευκαιρια …

η Δευτερη : Αυτη η διεθνιστικη φαση του Εθνικισμου-ακριβώς επειδή ”πονώ για την δική μου καταπιεσμενη πατριδα-συμπονώ και ι αλλα καταπιεσμενα εθνη στην Ευρωπη ”συνεχισε σε ολο το πρωτο μισο του 19ου αιωνα ..
Δεν αφορουσε μονο στην Ελλάδα αλλά ας πουμε και στην Επανασταση στην Λατινική αμερική κλπ

ομως
Μετα το δευτερο μισο του 19ου αιωνα ο εθνικισμός αρχιζει να γινεται ολοκληρωτικός -κυριως στηνΓερμανια και Γαλλια (και αντισημιτικος -Υποθεση Ντρευφους”)
Η Τριτη .
Το οτι ο Δημοκρατικός φιλελληνισμός συνεπεσε να ειναι και ρομαντικός συνεβαλε και στην ρομαντική Εικονα που εχουν ακομα οι Ελληνες για τον Εαυτό τους
(στοιχειο της εθνικής μας Ιδεολογιας) ..

Γιατί ; Γιατί πολύ απλά -εκεινη την εποχή της εθνοδομησης το κυριαρχο ηταν η εικονα που επρεπε να δωσουν οι Ελλνες προς τα εξω -προς τους Φιλλεληνες της Δυσης..
Μιας και η εποχή χρωματιζοταν απο τον Ρομαντισμό εδωσαν οι τοτε Ελληνες μια Εικονα ρομαντική -που αργοτερα την ενσωματωσαμε στην εθνική μας Ιδεολογια : Ετσι και σημερα ακομα λεμε : Εμεις οι εληνες ”ειμαστε των ακρων”-”κανουμε θαυματα οταν θελουμε και αλλα τετοια ρομαντικά
ενώ μαλλον εμαστε ”του μεσου ΄΄και του ”λιγο απόλα΄” και καθολου των ακρων,
μυστηρια πραματα
Αποσπερίτης

Τωρα πανω στο θεμα της συναντησης ρομαντικου φιλελληνισμου και ελληνων επαναστατων :

Ο Keegan στη ”Ιστορια του πολεμου ” περιγραφει μερικές παραξενες διαψευσεις απο τις συναντησεις των δυο αντιλήψεων..
Γιατί οι μεν ρομαντικοι ειχαν μια συγκεκριμενη φαντασιακή εικονα για την Ελλαδα (αυτή των Αρχαιων ελληνων , του Λεωνιδα και των 300 κλπ )αλλά και της τεχνης του πολεμου
-Πως πολεμουσαν τοτε στην Ευρωπη , κυριως στους Ναπολεοντιους πολεμους ;.Σαν στρατιωτακια .
Οι στρατιωτες επρεπενα βαδιζουν σταθερά και Ηρωικά , αλυγιστοι , ακαλυπτοι , αδιαφορώνας αν
ο διπλανός τους διαμελιζονταν κλπ
..
-περιμεναν λοιπόν απο τους Ελληνες -που τους φαντασιωναν σαν τους αρχαιους
(ουτε φυσικά οι αρχαιοι πολεμουσαν ετσι) να συμπεριφερονταν αναλογα ..
Ομως οι ελληνες ” κλεφτες” πολεμουσαν κλεφτικα..Δηλαδή καναν ”κλεφτοπολεμο ”κυριολεκτικά .Ηταν και το πιο λογικό …
Και κατ’ιδιαν γελουσαν με τις πολεμικές απαιτησεις που ειχαν γιαυτους οι ”Φραγκοι ”
..Αυτό αργοτερα γεννησε διαψευσεις και απογοητευσεις στους Ευρωπαιους ..Και αντιστοιχα απογοητευσεις στους ελληνες ..

Ισως πολλες απο τις μετεπειτα περιπετειες στη σχεση Ελλαδας -Δυσης να εξηγουνται απο αυτες τις πρωτες φαντασιωσεις και διαψευσεις .

Δεν υπάρχουν σχόλια: