Το Φίδι
----------------
Ο Άγιος Επίφανιος (Κύπρου ,κατά αιρέσεων )στον οποίο χρωστάμε την μόνη άμεση μαρτυρία πού κατέχουμε για μια Γνωστική κοινότητα στο βιβλίο του Αρτοθήκη» ή Κιβωτιον Φάρμακων εναντίον των αιρέσεων» μας παρουσιάζει ένα κατάλογο των αιρέσεων που υπήρχαν στις μέρες του, τον 4ο δηλαδή αιώνα . Και υπήρχαν εξήντα.
Ανάμεσα σε όλες τις ομάδες τρεις ξεχωρίζουν αμέσως σαν πολύ συγγενικές μεταξύ τους ,οι Οφιτες, οι Σηθιανοι και οι Περατικοί…
γιατί προτείνουν και οι τρεις ένα σχεδόν ταυτόσημο όραμα των αλλοτριωτικών μηχανισμών αυτού του κόσμου που ξεκινάει από την ίδια αρχέτυπη εικόνα , την εικόνα του φιδιού.
Οι Οφιτες πήραν το όνομα τους από την ελληνική λέξη «όφις»
Για αυτούς η ιστορία του κόσμοι αρχίζει και τελειώνει με το φίδι . Στην πιο ολοκληρωμένη μορφή του , η εικόνος του φιδιού που δαγκώνει την ουρά του συμβολίζει το γίγνεσθαι του συμπαντος , τον συνεχόμενο κύκλο που πηγαίνει από το Ένα στο Πάν και ξαναγυρίζει στο Ένα .
Αυτός ο κανόνας … εκφράζει έναν από τους πιο συγκεκριμένους συλλογισμούς που είναι κοινός σε πολλούς λαούς της γης:τη γνώση πώς οι μαίανδροι και τα κουλουριάσματα του φιδιού συμβολίζουν τον σύμφυτο νόμο αυτού του κόσμου του οπίου είναι εικόνα και ταυτόχρονα σύμβολο. Κάθε φίδι πού δαγκώνει την ουρά του γίνεται κύκλος , ο κύκλος που οι γνωστικοί ξαναβρίσκουν σ¨όλα τα επίπεδα. Στο κοσμικό επίπεδο παίρνει το όνομα Λεβιάθαν και ζώνει μέσα στα δαχτυλίδια του το σύνολο της Εβδομάδας, τους επτά δηλαδή πλανητικούς κύκλους …
Στο ανθρώπινο τέλος επίπεδο οι σπείρες του σχηματίζουν τα έντερα χώρο μετατροπής των τροφών και συντήρησης της ζωής
Το φίδι εχοντας από τη μια μεριά την ικανότητα να υπερβαίνει το θάνατο με τις διαδοχικές μεταμορφώσεις του και κατέχοντας από την άλλη την αρχέγονη γνώση της αληθινής φύσης του σύμπαντος , παίρνει στα μάτια των γνωστικών την μορφή του πρώτου Μύστη του ανθρώπου ,του πρωτου Επαναστατημένου της Ιστορίας.
Είναι το φίδι που ορθώθηκε πρώτο στο Παράδεισο εναντίον στην απολυταρχική τάξη του πλαστού Θεού, του Ιεχωβά, αυτό παρεδωσε στον άνθρωπο τα μυστικά της γέννησης του και του πεπρωμένου
Οι αιρέσεις που αναφέραμε φαντάζονταν πώς το φίδι«απελευθέρωσε» τον Αδάμ και την Εύα με ένα πολύ περίεργο τρόπο«Σαγηνεύοντας»δηλαδή την Εύα , με απλά λόγια διακορεύοντας την . Αλλά ,ισχυρίζονταν οι Σηθιανοι,το φίδι είχε σαγηνέψει » με έναν ανάλογο τρόπο και τον Αδάμ .
Με αλλά λόγια ξεπαρθένεψε τους δυο προγονούς της ανθρωπότητας προσφέροντας τους την διπλή αποκάλυψη της ηδονής και της γνώσης . Οι πράξη αυτή έπαιρνε για τους γνωστικούς το νόημα ενός παραδειγματισμού και δεν υπάρχει αμφιβολία πώς ορισμένοι γνωστικοί κατέφευγαν , εν ονόματι της στην σοδομία σαν μια επανάληψη της πρώτης πράξης του Φιδιού, ανοίγοντας ετσι τις «οδούς της γνώσης και τα τυφλά μάτια της σάρκας
Οι Περατικοί είχανε πάρει το όνομα τους από την ελληνική λέξη «πέρα» πού σημαίνει ξεπέρασμα , διάβαση . Εξάλλου εξήγησαν μόμ]ναι τους τον ορισμό « Είμαστε οι μόνοι που γνωρίζουμε τους νόμους της γνώσης και την οδό από την όποία μπήκε ο άνθρωπος σε τούτο τον κόσμο άρα ξέρουμε πω να βαδίσουμε σ΄αυτή και που μπορούμε να ξεπεράσουμε τη διαφθορά»Αυτό το ξεπέρασμα η διάβαση θα το πετύχαινα με τις ίδιες εκείνες ερωτικές τεχνικές αναπαριστάνοντας την πρώτη πράξη του φιδιου
Όσο για τους Σηθιανούς είχαν πάρει όνομα τους από τον τριτο γυιοτου Αδάμ , τον Σήθ που γεννήθηκε μετα΄τον θάνατο του Αβελ (κατά τις ερμητικές παραδόσεις όχι από την Εύα αλλά από την δαιμόνισσα Λιλιθ) έδιναν ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στο σεξουαλικό στοιχείο Μέσα απτά κείμενα τους ολόκληρη η ιστορία του σύμπαντος παίρνει τη μορφή ενός ερωτικού μυθιστορήματος μιας κοσμικής πορνείας ανάμεσα σε αρχέγονες δυνάμεις και σε Αιώνες του σύμπαντος.
----------------
Ο Άγιος Επίφανιος (Κύπρου ,κατά αιρέσεων )στον οποίο χρωστάμε την μόνη άμεση μαρτυρία πού κατέχουμε για μια Γνωστική κοινότητα στο βιβλίο του Αρτοθήκη» ή Κιβωτιον Φάρμακων εναντίον των αιρέσεων» μας παρουσιάζει ένα κατάλογο των αιρέσεων που υπήρχαν στις μέρες του, τον 4ο δηλαδή αιώνα . Και υπήρχαν εξήντα.
Ανάμεσα σε όλες τις ομάδες τρεις ξεχωρίζουν αμέσως σαν πολύ συγγενικές μεταξύ τους ,οι Οφιτες, οι Σηθιανοι και οι Περατικοί…
γιατί προτείνουν και οι τρεις ένα σχεδόν ταυτόσημο όραμα των αλλοτριωτικών μηχανισμών αυτού του κόσμου που ξεκινάει από την ίδια αρχέτυπη εικόνα , την εικόνα του φιδιού.
Οι Οφιτες πήραν το όνομα τους από την ελληνική λέξη «όφις»
Για αυτούς η ιστορία του κόσμοι αρχίζει και τελειώνει με το φίδι . Στην πιο ολοκληρωμένη μορφή του , η εικόνος του φιδιού που δαγκώνει την ουρά του συμβολίζει το γίγνεσθαι του συμπαντος , τον συνεχόμενο κύκλο που πηγαίνει από το Ένα στο Πάν και ξαναγυρίζει στο Ένα .
Αυτός ο κανόνας … εκφράζει έναν από τους πιο συγκεκριμένους συλλογισμούς που είναι κοινός σε πολλούς λαούς της γης:τη γνώση πώς οι μαίανδροι και τα κουλουριάσματα του φιδιού συμβολίζουν τον σύμφυτο νόμο αυτού του κόσμου του οπίου είναι εικόνα και ταυτόχρονα σύμβολο. Κάθε φίδι πού δαγκώνει την ουρά του γίνεται κύκλος , ο κύκλος που οι γνωστικοί ξαναβρίσκουν σ¨όλα τα επίπεδα. Στο κοσμικό επίπεδο παίρνει το όνομα Λεβιάθαν και ζώνει μέσα στα δαχτυλίδια του το σύνολο της Εβδομάδας, τους επτά δηλαδή πλανητικούς κύκλους …
Στο ανθρώπινο τέλος επίπεδο οι σπείρες του σχηματίζουν τα έντερα χώρο μετατροπής των τροφών και συντήρησης της ζωής
Το φίδι εχοντας από τη μια μεριά την ικανότητα να υπερβαίνει το θάνατο με τις διαδοχικές μεταμορφώσεις του και κατέχοντας από την άλλη την αρχέγονη γνώση της αληθινής φύσης του σύμπαντος , παίρνει στα μάτια των γνωστικών την μορφή του πρώτου Μύστη του ανθρώπου ,του πρωτου Επαναστατημένου της Ιστορίας.
Είναι το φίδι που ορθώθηκε πρώτο στο Παράδεισο εναντίον στην απολυταρχική τάξη του πλαστού Θεού, του Ιεχωβά, αυτό παρεδωσε στον άνθρωπο τα μυστικά της γέννησης του και του πεπρωμένου
Οι αιρέσεις που αναφέραμε φαντάζονταν πώς το φίδι«απελευθέρωσε» τον Αδάμ και την Εύα με ένα πολύ περίεργο τρόπο«Σαγηνεύοντας»δηλαδή την Εύα , με απλά λόγια διακορεύοντας την . Αλλά ,ισχυρίζονταν οι Σηθιανοι,το φίδι είχε σαγηνέψει » με έναν ανάλογο τρόπο και τον Αδάμ .
Με αλλά λόγια ξεπαρθένεψε τους δυο προγονούς της ανθρωπότητας προσφέροντας τους την διπλή αποκάλυψη της ηδονής και της γνώσης . Οι πράξη αυτή έπαιρνε για τους γνωστικούς το νόημα ενός παραδειγματισμού και δεν υπάρχει αμφιβολία πώς ορισμένοι γνωστικοί κατέφευγαν , εν ονόματι της στην σοδομία σαν μια επανάληψη της πρώτης πράξης του Φιδιού, ανοίγοντας ετσι τις «οδούς της γνώσης και τα τυφλά μάτια της σάρκας
Οι Περατικοί είχανε πάρει το όνομα τους από την ελληνική λέξη «πέρα» πού σημαίνει ξεπέρασμα , διάβαση . Εξάλλου εξήγησαν μόμ]ναι τους τον ορισμό « Είμαστε οι μόνοι που γνωρίζουμε τους νόμους της γνώσης και την οδό από την όποία μπήκε ο άνθρωπος σε τούτο τον κόσμο άρα ξέρουμε πω να βαδίσουμε σ΄αυτή και που μπορούμε να ξεπεράσουμε τη διαφθορά»Αυτό το ξεπέρασμα η διάβαση θα το πετύχαινα με τις ίδιες εκείνες ερωτικές τεχνικές αναπαριστάνοντας την πρώτη πράξη του φιδιου
Όσο για τους Σηθιανούς είχαν πάρει όνομα τους από τον τριτο γυιοτου Αδάμ , τον Σήθ που γεννήθηκε μετα΄τον θάνατο του Αβελ (κατά τις ερμητικές παραδόσεις όχι από την Εύα αλλά από την δαιμόνισσα Λιλιθ) έδιναν ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στο σεξουαλικό στοιχείο Μέσα απτά κείμενα τους ολόκληρη η ιστορία του σύμπαντος παίρνει τη μορφή ενός ερωτικού μυθιστορήματος μιας κοσμικής πορνείας ανάμεσα σε αρχέγονες δυνάμεις και σε Αιώνες του σύμπαντος.
Ο Άγιος Επιφανιος μας περιγράφει μια οφική τελετή που μάλλον αναφέρεται στους οφιτες Φέρνανε στο κέντρο της μύησης ψωμιά και τα στρώνανε σε ένα τραπέζι . Ύστερα έφερναν ένα κοφίνι που είχε μέσα ένα ημερωμένο φίδι Το ανοίγανε περνάν το ζώο και τα¨απιθωνανε απάνω στα ψωμιά απαγγέλλοντας τις συνηθισμένες ευχές ,
Το ερπετό ξεδιπλώνονταν απάνω στα ψωμιά , άλλαζε θέσεις και αυτή η απλή επαφή σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότητα της προσευχής , ήταν αρκετή για να αγιάσει τα ψωμιά . Τα περνάν και κοινωνούσαν , τρώγοντας ο καθένας από ένα κομμάτι , αφού πρώτα φιλούσαν το φίδι στο στόμα,
Για τους χριστιανους το φίδι ήταν το κατεξοχήν καταραμένο ζώο . Για τους γνωστικούς ήταν το εκλεκτό
απο το
Jacques Lacarriere , ΟΙ Γνωστικοι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου