Alain Badiou, Nicola Truong: Εγκώμιο για τον έρωτα
19/04/2013
Alain Badiou, Nicola Truong, Εγκώμιο για τον έρωτα,μετάφραση: Φώτης Σιατίτσας, Δημήτρις Βεργέτης, εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2013, ISBN 978-960-16-4727-2.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Τι είναι ο έρωτας και τι διακυβεύεται σε
μια ερωτική συνάντηση; Σ’ αυτό το ερώτημα ο Badiou δίνει μια πρωτόγνωρη
απάντηση. Βασιζόμενος στο δίπολο φιλοσοφία ψυχανάλυση, ανασκευάζει με
τρόπο ιδιαίτερα πειστικό όλες τις καθιερωμένες απαντήσεις: τη ρομαντική
μυθολογία του έρωτα ως εκστατικής συνένωσης των ερωτευμένων, τη
θεολογική σύλληψη του έρωτα ως εμπειρίας της ετερότητας, τη μοραλιστική
προσέγγιση του έρωτα ως εργαλειοποιημένης αυταπάτης στην υπηρεσία της
σεξουαλικότητας και, τέλος, τον μεταμοντέρνο εκφυλισμό του σε συμβόλαιο
και εφήμερη περιπέτεια. Αναδεικνύει ότι ο έρωτας έχει δομή συμβάντος και
αποτελεί υπέρβαση του χάσματος των δύο φύλων, η οποία ωστόσο δεν αίρει
την ασυμμετρία των έμφυλων υποκειμενικών στάσεων. Τον διαφοροποιεί από
την επιθυμία και την απόλαυση και χαρτογραφεί τη σχέση του με τη
φιλοσοφία και την πολιτική.
“Η παραδεδομένη αντίληψη σήμερα είναι πως ο καθένας κυνηγάει μόνο το συμφέρον του. Ο έρωτας είναι όμως η απόδειξη του αντιθέτου, καθώς πρόκειται για την εμπιστοσύνη στο τυχαίο και το άγνωστο…”.Α. Β.
***
Αποσπάσματα από το βιβλίο (σε αγκύλες οι αντίστοιχες σελίδες):
Ι
[σελ. 18] (…)θεωρώ και
είμαι πεπεισμένος ότι ο έρωτας, στον βαθμό που συνιστά μια συλλογική
κλίση, στον βαθμό που είναι, σχεδόν για τους πάντες, αυτό που προσδίδει
ένταση και σημασία στη ζωή, δεν μπορεί να είναι αυτό το δώρο που προσφέρεται στην ύπαρξη υπό καθεστώς πλήρους απουσίας ρίσκου. (…)
ΙΙ
[σελ.28] (…)
Πιστεύω (…) ότι στον έρωτα υπάρχει η εμπειρία του δυνατού [possible]
περάσματος από την καθαρή ενικότητα του τυχαίου σε ένα στοιχείο που έχει
καθολική αξία. Έχοντας ως σημείο αφετηρίας κάτι που,
αναγόμενο στην ατομικότητα του, δεν είναι παρά μια συνάντηση, δηλαδή
σχεδόν τίποτα, μαθαίνουμε ότι μπορούμε να αποκτήσουμε μια εμπειρία του κόσμου με βάση τη διαφορά και όχι με βάση την ταυτότητα. Και μπορούμε μάλιστα να αποδεχτούμε διάφορες δοκιμασίες, μπορούμε να δεχτούμε ακόμα και να υποφέρουμε γι’ αυτό. (…)
ΙΙΙ
[σελ.30] (…)Το
σεξουαλικό δεν συνδέει, χωρίζει. Το να είστε γυμνός(-ή), κολλημένος(-η)
πάνω στον άλλον είναι μια εικόνα, μια φαντασιακή παράσταση. Το πραγματικό είναι ότι η απόλαυση σας παρασύρει μακριά, πολύ μακριά από τον άλλον. Το πραγματικό είναι ναρκισσιστικό, ο δεσμός είναι φαντασιακός. Άρα, συμπεραίνει ο Λακάν, δεν υπάρχει διάφυλη σχέση.
Μια διατύπωση που προκάλεσε σκάνδαλο, γιατί εκείνη την εποχή όλοι
μιλούσαν ακριβώς για «διάφυλες σχέσεις». Εάν δεν υπάρχουν διάφυλες
σχέσεις στη σεξουαλικότητα, ο έρωτας είναι αυτό που έρχεται να
αναπληρώσει την έλλειψη διάφυλης σχέσης.
Ο Λακάν δεν λέει καθόλου ότι ο έρωτας είναι η μεταμφίεση της διάφυλης
σχέσης, λέει ότι δεν υπάρχει διάφυλη σχέση, ότι ο έρωτας είναι αυτό που
έρχεται στη θέση της μη σχέσης. Είναι πολύ πιο ενδιαφέρον. Αυτή η ιδέα τον οδηγεί να πει ότι στον έρωτα το υποκείμενο επιχειρεί να προσεγγίσει το «είναι του άλλου». Στον έρωτα ακριβώς το υποκείμενο εκ-τίθεται πέραν του ίδιου του εαυτού του, πέραν του ναρκισσισμού.
Στο σεξ, σε τελική ανάλυση, είστε σε σχέση με τον ίδιο σας τον εαυτό
μέσα από τη διαμεσολάβηση του άλλου. Ο άλλος σας χρησιμεύει για να
ανακαλύψετε το πραγματικό της απόλαυσης. Στον έρωτα, αντίθετα, η
μεσολάβηση του άλλου έχει προσίδια αξία. Αυτό είναι [σελ. 31]
η ερωτική συνάντηση: εφορμάτε προς κατάκτηση του άλλου, προκειμένου να
τον κάνετε να υπάρξει μαζί σας όπως ακριβώς είναι. Πρόκειται για μια
σύλληψη πολύ πιο βαθυστόχαστη από εκείνη την τελείως κοινότοπη, σύμφωνα
με την οποία ο έρωτας δεν θα ήταν παρά μια φαντασιακή παράσταση πάνω στο
πραγματικό τού φύλου.
Στην πραγματικότητα, και ο Λακάν επίσης
εγκαθίσταται στα φιλοσοφικά διφορούμενα που αφορούν τον έρωτα. Η ρήση
του ότι ο έρωτας «αναπληρώνει την έλλειψη της διάφυλης σχέσης» μπορεί
πράγματι να κατανοηθεί με δύο διαφορετικούς τρόπους. Σύμφωνα με τον
πρώτο, τον πιο κοινότοπο, ο έρωτας έρχεται να καλύψει φαντασιακά το κενό
της σεξουαλικότητας. Τελικά, είναι αλήθεια ότι η σεξουαλικότητα, όσο θαυμάσια κι αν είναι, και μπορεί να είναι, καταλήγει μέσα σ’ ένα είδος κενού.
Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος για τον οποίο διέπεται από τον νόμο της
επανάληψης: πρέπει να ξαναρχίζουμε, ξανά και ξανά από την αρχή. Κάθε
μέρα, όταν είμαστε νέοι! Έτσι, ο έρωτας θα
ήταν η ιδέα ότι κάτι παραμένει μέσα σ’ αυτό το κενό, και αυτό που
συνδέει τους εραστές είναι κάτι άλλο και όχι αυτή η σχέση, η οποία δεν
υπάρχει. (…)
[σελ. 32] (…)Αλλά ο Λακάν πιστεύει επίσης το εντελώς αντίθετο, δηλαδή ότι ο έρωτας διαθέτει μια εμβέλεια την οποία μπορούμε να χαρακτηρίσουμε οντολογική. Ενώ η επιθυμία απευθύνεται στον άλλον, με έναν τρόπο πάντοτε λίγο φετιχιστικό, (…) ο έρωτας απευθύνεται στο ίδιο το είναι του άλλου, στον
άλλον όπως αυτός αναδύεται, με την πλήρη εξάρτυση του είναι του, στη
ζωή μου, η οποία κατ’ αυτό τον τρόπο διαρρηγνύεται και ανασυντίθεται.(…)
Alain Badiou, Nicola Truong, Εγκώμιο για τον έρωτα,μετάφραση: Φώτης Σιατίτσας, Δημήτρις Βεργέτης, εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2013,σελ.18, 28,30-32 (αποσπάσματα).
1 σχόλιο:
ενδιαφέρουσες απόψεις, από ένα βιβλίο που σε προ-καλεί να το διαβάσεις.
ευχαριστώ για το κίνητρο. καλημέρα!
Δημοσίευση σχολίου