Αναγνώστες

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2008

Μύθοι του σύγχρονου σχολείου(παλιο κειμενο του Ιού ) κλικ εδώ:

1 σχόλιο:

Γιάννης είπε...

καλημέρα
όπως ξέρεις με τον ιό δεν πολυσυμφωνώ. το άρθρο αυτό ειναι πολύ ενδιαφέρον. νομίζω ότι τα επιχειρήματά του στην πλειονότητά τους δεν είναι σωστά.
π.χ...

- φέρνει αντίρρηση στο ότι "τα παιδιά μας είναι αμόρφωτα" εχοντας ως επιχείρημα την πτωση που παρουσιάζει το ποσοστό αναλφαβητισμού. αν είναι δυνατόν...
..ή το ολοένα υψηλότερο άη-κιου: δεν καταλαβαίνει φαίνεται ότι τα τεστ αυτά είναι προκάτ, ότι λ.χ. άμα κάνεις τέτοια τεστ από τα 5, στα 20 θα είσαι "ιδιοφυία". ας συγκρίνει την μέσω άη-κιου "εξυπνάδα" ενός άγγλου κι ενός αφρικανού, για να δει πόσο "ηλίθιοι" (!) θα βγουν οι αφρικανοί που δεν έχουν δει ποτέ τους τέτοια τεστ..

-λέει για τη λεξιπενία: "Ας προσθέσουμε και την παρατήρηση του ποιητή και φιλόλογου Μίμη Σουλιώτη, που ισχύει για τις νεότερες γενιές ότι "ο πραγματικός γλωσσικός πλούτος δεν βρίσκεται τόσο στον αριθμό των λέξεων, όσο στην ποικιλία των σημασιών που είμαστε σε θέση να χειριστούμε"."
δηλ. λ.χ. τώρα που λέμε "μαλάκας" 3 φορές το λεπτό, επειδή αυτό σημαίνει και τον φίλο μας αλλά και έναν ηλίθιο άγνωστο σε μας, αλλά ΚΑΙ τον - ψυχολογικά, επιστημονικά - προβληματικό, αυτό συνιστά γλωσσικό πλούτο.

-λέει "Το περίφημο "επίπεδο" δεν είναι μόνο -ούτε κυρίως- ένα ύψος μόρφωσης. Το "επίπεδο" είναι στην πραγματικότητα ένας χώρος όπου συσπειρώνεται μια μερίδα του πληθυσμού προκειμένου να διατηρήσει τα προνόμιά της.".αντιστροφή της λογικής: δεν είναι μια μερίδα που διαφημίζει το α υψηλό επίπεδο προκειμένου να κρατήσει τα προνόμιά της, είναι το ακριβώς αντίθετο: επειδή έχει ένα τέτοιο επίπεδο, αποκτά προνόμια.

-για να στηρίξει τα παραπάνω, λέει επικριτικά: "Πάντοτε συνοδεύεται με την υποψία ή τη βεβαιότητα ότι αυτή η αύξηση του αριθμού των πτυχιούχων σημαίνει ταυτόχρονα και μια παρακμή του εκπαιδευτικού συστήματος.". ψευδοταξική ανάλυση. δηλαδή επειδή θέλω εγώ να σπουδάσω π.χ. τώρα πυρηνική φυσική και πάω ελεύθερα στο πανεπιστήμιο δίχως να ξέρω τίποτε σχετικό, δίχως να έχω την ίδια βαση με όσους έχουν περισσότερο ασχοληθεί με τη φυσική, και περνάω με δυσκολία, δεν υποβαθμίζεται το πτυχίο; δεν είναι υποχρεωμένος ο καθηγητής, για να περνά ικανός αριθμός φοιτητών κάθε εξεταστική, να μειώσει το βαθμό δυσκολίας των εξετάσεων;
δηλ. αντί να τονιστεί ότι ισότητα στις ευκαιρίες δε σημαίνει ότι με το στανιό πρέπει κανείς να περνά και να τελειώνει μια σχολή για την οποία δεν έχει ούτε κλίση ούτε προετοιμαστεί, αγνοείται αυτό και επικεντρώνεται το ζήτημα στο αυτονόητο αποτέλεσμα της δίχως όρους και προϋποθέσεις ολοένα αυξανόμενης εισόδου φοιτητών: πέφτει το επίπεδο. άρα τι πρέπει; να μειώνουμε τη δυσκολία και ταυτόχρονα να περνά ο καθένας σε μια δύσκολη σχολή, για να μην θεωρηθούμε αντιδημοκράτες; ή να προετοιμάζονται σωστά όλοι, και οι φτωχοί (σε αναβαθμισμένα δημόσια σχολεία, αφού αυτοί δεν έχουν μέσα άλλα), και να περνάν οι πιο προετοιμασμένοι και όχι ο καθένας;
θυμάμαι πόσο υστερούσαν στη σχολή που σπούδασα τα άτομα εκείνα που έμπαιναν με ποσοστό(ως ομογενείς από γερμανία) και δεν είχαν διδαχτεί τα ίδια μαθηματικά. πελάγωναν σε μαθήματα που απαιτούσαν ορισμένες γνώσεις μαθηματικών (παραγώγους, διανύσματα κλπ). λοιπόν, ο ιός τι θα πρότεινε; να καταργούνταν τα μαθήματα αυτά; να καταργούνταν τα "δύσκολα" μαθηματικά του ελληνικού λυκείου και να συστηνόταν ενδο- (και προ-)πανεπιστημιακό μάθημα για να βοηθηθούν οι λίγοι εις βάρος των πολλών;

- ο ιός προσπαθεί μανιωδώς να αποδείξει ότι τα κορίτσια είναι εξίσου καλά στα μαθηματικά. δηλ., αν ειναι δυνατόν. γράφει πιο πριν "Οι εκπαιδευτικές ανισότητες εξακολουθούν να υπάρχουν, απλώς έχουν κι αυτές προσαρμοστεί στα σημερινά δεδομένα. "Η διάκριση σε βάρος των γυναικών", σημειώνει η Μαρία Ηλιού, "μετατοπίζεται τώρα στις υψηλότερες βαθμίδες, στο είδος της εκπαίδευσης, στο περιεχόμενο των προγραμμάτων, στην αξία των διπλωμάτων". ("Εκπαιδευτική και κοινωνική δυναμική", 1988). Πράγματι, η παρουσία των κοριτσιών είναι ιδιαίτερα έντονη στις πανεπιστημιακές σχολές που δεν έχουν καλές προοπτικές απασχόλησης και δεν διαθέτουν υψηλό κοινωνικό κύρος. Επίσης, οι τομείς στους οποίους συγκεντρώνονται γυναίκες συνήθως οδηγούν στα επαγγέλματα με τις χαμηλότερες αποδοχές."
στη (θετικής κατεύθυνσης) σχολή που είχα σπουδάσει οι γυναίκες ήταν 10 στα 120 άτομα περίπου. ήταν οι περισσότερες πολύ καλές. κανενός δε του φαινόταν παράδοξο. αυτό που πρέπει να φανεί παράδοξο είναι γιατί μόνο 10 διάλεξαν το πολυτεχνείο. είναι μόνο ο "βούρδουλας του αγρότη πατέρα" και η "χωριατιά της αγράμματης μάνας" που στέλνουν τις γυναίκες σε θεωρητικές σχολές ή είναι και η τετραετής καλοπέρασή τους, βασισμένη στην πεποίθηση ότι κάπου θα τρυπώσουν ως δασκάλες ή γραμματείς, βασισμένη με τη σειρά της στο ότι ως πιο επιμελείς και σχολαστικές από τους άντρες έχουν περισσότερες πιθανότητες να περάσουν σε ένα διαγωνισμό καθηγητών μέσω ασεπ; νομίζω είναι και τα δύο, όχι μόνο ό,τι λέει έμμεσα ο ιος.

-για τους αιώνιους φοιτητές νομίζω πως έχει δίκαιο σχετικά. άλλωστε η δωρεάν εκπαίδευση που παρέχουν τα πανεπιστήμια είναι τόσο χάλια, τα βιβλία παραμένουν τα ίδια για χρόνια, ώστε τα επιχειρήματα τύπου δωρεάν φαγητού (που δεν τρώγεται) ή βιβλίων ή.. αστικού είναι αστεία.

- κεφάλαιο "Η πλούσια γλώσσα των αγλώσσων". εδώ ο ιός θέλει να μεταφέρει, για να την καταδικάσει, την αγγλική αριστοκρατική αντίληψη περί γλώσσας (οι πλούσιοι μιλάν "άλλη" γλώσσα με διαφορετική προφορά) ταυτίζοντας την αντίληψη αυτή με τις καταγγελίες για λεξιπενία. ουσιαστικά επίσης λέει ότι "αφού επαρκεί στο χ κοινωνικό επίπεδο η α μορφή γλώσσας, δεν υπάρχει πρόβλημα φτώχειας". νομίζω ότι μπερδεύει τα πράγματα.
το ότι καταγγέλλεται η λεξιπενία δεν έχει σχέση με την αριστοκρατική αντίληψη (η οποία επαινεί τον εαυτό της), ότι όλοι πρέπει να μιλάνε με το σεις και με το σας και με το ύφος φιλόσοφου. έχει να κάνει με το ότι στην εξέταση στην έκθεση οι μαθητές γ' λυκείου, πλούσιοι και φτωχοί, είναι τόσο αγράμματοι και αποβλακωμένοι, ώστε ζητούν διευκρινίσεις για λέξεις του θέματος. το να υπήρχε ένα σχολείο που να έχει εξηγήσει τις λέξεις αυτές, ένα σχολείο στο οποίο να διδάσκει πώς γράφεται η αίτηση, πώς συμπληρώνεται μια υπεύθυνη δήλωση, ή ακόμη και η δήλωση στην εφορία, είναι ενα "αντιδημοκρατικό" σχολείο, αφού επιδιώκει να ανεβάσει το επίπεδο το οποίο είναι πολύ καλό, σύμφωνα με τον ιό και τους ομόφρονές του, αφού λ.χ. το γυφτάκι συνεννοείται τέλεια με τους δικούς του ή ζητιανεύοντας στο δρόμο.
αλλά ακόμη κι αν η "ανώτερη" γλώσσα των ανώτερων τάξεων επιβαλόταν για λόγους γοήτρου, ασφαλώς θα έπρεπε να διδάσκεται (=να υπάρχουν σχολεία δημόσια) στον καθένα, έτσι ώστε να αντιμετωπίσει την ανωτερότητα των τωρινών κυρίαρχων με τα δικά τους όπλα. γιατί αν επαινούμε την "αυτάρκη φτώχεια (υλική ή πνευματική") ως αντίδραση στην τάχα ξιπασιά των ανώτερων τάξεων, το μόνο που κάνουμε είναι ό,τι κάνουν οι εθνικιστές όταν τους λες τα προβλήματα της ελλάδας: σου λεν ότι είναι περήφανοι που είναι έλληνες. ό,τι λοιπόν κατακρίνεται στην μία περίπτωση ΔΕΝ πρέπει να θεωρείται "δημοκρατικό" και "αντίδραση στην αντιδημοκρατικότητα των παραπόνων για πτώση του επιπέδου/χαμηλό επίπεδο".

συμπέρασμά μου: η δημοκρατικότητα των αντιλήψεων "μην ανεβάζετε το επίπεδο, είναι ταξική προσπάθεια γοήτρου" είναι αντιδημοκρατική αντίληψη βολεμένων (και πρώην τροτσκιστών τύπου ιού).