Αναγνώστες

Πέμπτη 5 Ιουλίου 2018

σκεψεις για τη βια και την επιταχυνση του χρονου..(κειμενο που γραφτηκε με το κινητο στο Νοσοσομειο 30 /6/2018)

σκέψεις για τη βια και την επιτάχυνσή του χρόνου.
Του Πέτρου Θεοδωρίδη

(κείμενο που  γράφτηκε με το κινητό    στο Νοσοκομείο   30 /6/2018)



όχι  αποκλειστικά    την φασιστική η την πολιτική βια.

Τη βια του όχλου. Το να ουρλιάζεις αντί να μιλάς η ψιθυρίζεις . Το να απαντάς με ξυλοδαρμό στην άποψη η στην ύπαρξη του Άλλου.....

 η βια είναι ένα προσωπείο που αντικαθιστά το πρόσωπο.
 Αν αισθάνεσαι ότι  η ύπαρξη σου δεν έχει ρίζες και βάθος προσπαθεις να γαντζωθείς απέξω : όμως τι άλλο υπάρχει έξω από φευγαλέες εικόνες όλο και πιο σπασμωδικές και ....βιαιες.

Λοιπόν. γιατί αυξάνεται η βια σήμερα ?

 Μα γιατί , επιθυμούμε σφόδρα μια παραδείσια κατάσταση.
Η Βια προς τον άλλον έχει ως πηγή τον φόβο για την ασταμάτητη ροή του χρόνου : εννοώ ότι το πρόσωπο που καταφεύγει στη βια επιθυμεί την επανάληψη.... προσπαθεί να. σταματήσει τον χρόνο. . Σταμάτα χρόνε! δεν αντέχω τις ρυτίδες. Την ατέλεια.. Δεν αντέχω το ίδιο το βάθος του Εαυτού μου.. Τον Απωθημένο εαυτό . . Φοβάμαι την ανάδυση των σκελετών που είναι κρυμμένοι στη ντουλάπα του εαυτού..

Τις ίδιες μου τις. Αναμνήσεις. .

 Η βια είναι η σπασμωδική απάντηση στη νοσταλγία.. Και με τη σειρά της η νοσταλγία δεν είναι μνήμη αλλά φαντασίωση .... Φαντασίωση τελειότητας.. Σαν τον Ντοριαν Γκρευ και το πορτρέτο του. Και όταν ανακαλύπτει το ρήγμα, το χάσμα το μηδέν που εγκατοικει στη καρδιά της κάθε ύπαρξης.
Ε τοτε ...Εξανίσταται..!.Δε μπορεί .. Κάποιος άλλος φταίει. Η μάλλον είναι σίγουρος:      Φταίει ο Άλλος. Είτε γιατί είναι παρίας ξένος. Ρομα πακιστανος ειτε γιατι είναι πιο μορφωμένος άρα. Εβραίος , διανοούμενος κλπ. Ο Άλλος μου κλέβει την απόλαυση

η βια ειναι η παραμόρφωση ενός αιτήματος :επιθυμώ την παραδείσια κατάσταση.
Καθήλωση..... ( μεινε. Εκεί που είσαι. Στη φυλή ,το έθνος ,τη θρησκεία.. )
 η βια ενέχει και τη νοσταλγία
Νοσταλγώ την εποχη που ονειρευτηκα οτι έζησα..
 Προϋποθέτει και τον εξωραϊσμό της μνημης η ακόμα και την επινοημένη Μνήμη.

Η βια είναι μια επιθυμια διατυπωμένη στη προσταχτική: γίνε όπως θέλω να είσαι σύμφωνα με τον Προκρούστη που έχω μεσα μου η Εξαφανίσου .

Η βια προερχεται απο τον φθονο και ο φθονος με τη σειρα του απο την επιθυμια. Γιατί να υπαρχεις και να μου υπενθυμιζεις ολα οσα επιθυμω και εχω απωθησει....? ..
Τωρα ας παμε στο σημερα. Γιατι. παρστηρουμε σημερα μια. Αυξηση της βιας. ? Και τι σχεση εχει ο χρονος?

Σημερα ο χρονος γινεται κατι. Αφηρημενο και ολο και πιο αδειο.. Παλιοτερα ο χρονος ειχε απο καπου να πιαστει.. Απο τη γη στη δουλεια που εχεις να κανεις., απο τη βεβαιοτητα.που. σου προσεδιδε ο κοινωνικος σου ρολος ,τα συναισθηματα που ο ρόλος σου διαμόρφωνε
.. Παλιοτερα., τα περιγραμματα των ρόλων ηταν σαφη και αυτο προσεδιδε κσι στον. Χρονο μια αισθηση Συγκεκριμένου.. . Ηταν σαν να ανεβαινεις μια σκαλα που ειχαν ετοιμασει για σενα οι προηγουμενες γενιες...

 Σημερα πρεπει διαρκως να επινοουμε τους ρολους. Να δινουμε σε καθε στιγμη το περιεχομενο της . Σημερα μοιαζουμε με αναρριχητές., χωρις σχοινια αφαλειας που καλούμαστε να επινοουμε. το επομενο βημα. Και αυτο δεν αντεχεται..
Σημερα αισθανομαστε ολοι σαν χελωνες διχως κελυφος.. το κελυφος που προσεδιδε η ασφαλεια του ρολου του εθνους η της παραδοσης.

 Και βγαζουμε αγκαθια σαν σκατζοχοιροι: ερχομαστε κοντα για να μην αισθανθουμε μονοι αλλα τα αγκαθια μας πληγωνουν . Η βια ειναι τάγκαθια μας ( βεβαια αγκαθια εχουν και τα τριανταφυλλα αλλα για τους περισσοτερους ταγκαθια ειναι χωρις τριανταφυλλα: τα εχουν πνιξει...)

Υπηρχε βια και σε παλιοτερες εποχες. Οι ανθρωποι μαλιστα παλιοτερα. ησαν τα εξοικειωμένοι με τη βια : Τη βια του πατερα στσ παιδια του τη βια του ανδρα προς τη γυναικα. Τη  βια του χωροφύλακα Την βια. προς τον νομοφυλοφιλο την βια του δσσκαλου στον μαθητη
Η βια ηταν καθημερινη ... Οπως. και ο. Θανατος
.. Η εποχή μας σημαδευεται απο μια εκρηξη της βιας που ακολουθησε την απωθηση της... Στην εποχη μας η θεσμικη οικογενειακη,σχολικη και αλλη βια λευκανθηκε απολυμανθηκε.
 Οπως ο θανατος ..
Υπηρχε ως θεαμα. στη τηλεοραση αλλα αφορουσε μια αλλη εποχη... Η βια φιλτραριζοταν μεσα απο την στρεβλωση της οθονης.
Το πλεονασμα θετικοτητας και σφριγους.
"Σκεψου θετικα. Πηγαινε στο γυμναστηριο υγιεινη διατροφη σεβασμος στα ζωα κλπ. Ολη αυτη η λευκανση της βιας δε θυμιζε μαγεία? Ενα αμπρα καταμπρα .. ? και τωρα που τα μαγια διαλυονται.βλεπουμε. εκπληκτοι την φρικτη αληθεια :ηταν παντα εκει ...
Απλως το ειχαμε απωθησει.

Ομως το απωθημενο πσντα επιστρεφει. ....
Επιστρεφει μεν αλλά οχι ιδιο:
 Η προηγουμενη βια ηταν ελεγχομενη απο την παράδοση η τη πρωτη νεωτερικοτητα - απο τους ρολους και τη κοινωνική θεση,,

 Η συγχρονη βια δεν εχει πια πουε να χωθει η να περιοριστει
γινεται  διαχυτη αλλα και αορατη ,ξεσπα ανα πάσα σττιγμή.

Και δεν εχουμε την καθημερινη τριβη μαζι της που ηταν αναποσπαστο στοιχειο των αλλων εποχών : Μας πιανει αδιαβαστους,
Επιπλεον ζουμε στην Κουλτουρα του Ναρκισσισμου οπως την ονομασε ο Κριστοφερ Λας .

 Ο Ναρκισσος δεν ειναι ο εγωιστης και συμφεροντολογος ..Ο Ναρκισσος ειναι αυτος που βλεπει τον κοσμο μεσα απο εικονες ως προεκταση του εαυτου του.
 Και ο σύγχρονος υστερονεωτερικος κοσμος ειχε πολλά αντικειμενικά στοιχεια που διευκολυνουν τον Ναρκισσισμο:; παλιοτερα υπήρχαν αντικειμενα που διαρκουσαν μια και δυο γενιες ..Ενα τραπεζι πχ που αφηνε την αισθηση οτι υπάρχει πραγματικότητα ανεξαρτητη .. Τωρα ζουμε στην κοινωνια και Οικονομια '' μιας χρήσης''  ευπω λητα αντικειμενα       που κρατουνε λιγο , παιχνιδια εικονικής πραγματικοτητας κλπ
Η εποχη μας διεκολυνει τον Ναρκισσισμο και οικονομικά . και κοινωνικά

 Φτιαχνει πιο ευκολα εναν κοσμο απο οπου θα απκλειεται καθε Αλλος : Δειτε το Fb για πραδειγμα και τους μικρους ιδιωτικυς μας κοσμους.
Και τι σχεση εχει αυτο με το ξεσπασμα της Βιας;
 ε   να ! Οταν συνανταμε τον Αλλο δεν υπάρχει Οριο .. Δεν υπάρχει τιποτε για να μας συγκρατησει ,,
Ομως η κουλτουρα του Ναρκισσισμου συνυπάρχει με την καλλιεργεια αρχικά και την Ματαιωση υστερα μεγαλων προσδοκιων σε εκατομμμυρια Ανθρωπους ...

 Ζήσαμε την δεκαετια του 90 την εποχή του τελους της Ιστοριας του Φουκουγιαμια του Τρουμαν Σωου δυο δεκαετιων ..
Πιστεψαμε οτι τα δικαιωματα ειναι ειδος προς καταναλωση .. Δικαιωμα στη Πολυτελεια αν τοχετε ακουστα ...

 Ο προηγουμενος αιωνας ενειχε για τους περισσοτερους το ηθος της ΑυτοΥπερβασης: της Θυσιας για το Εθνος η τη ιδεολογια .

Το τελος του περασμένου αιωνα ενειχε ενα καινοφανες ηθος αυτο της Αυτο- Εκφρασης . "Δειξε τα συναισθηματα σου,ακολυθησε τα , τις συγκινησεις σου τις πλευρες του εαυτου σου" "Ολοκληρωσου".
 Η ιδεολογια της Ευτυχιας που για τους περισσοτερους ταυτιστηκε με την καταναλωση. Η κατηγορική πρσταγη   ''Να αναβαλλεις την απολαυση του '' αντικατασταθηκε απο την εντολή ''απολαυσε το Τωρα'' .
Δηλαδή καταναλωσε το .
Και; τι σχεση εχει αυτη η αισθηση παροντισμου με την βια; Πολύ απλά ,,,, Εγκαταλειφθηκε η Υπομονή ως αξια. Δικαιουμαι τα παντα και μαλιστα ''Εδω και Τωρα'' .
Και οτι με εμποδιζει στην αμεση ικανοποιηση ειναι κακόβουλο. Δικαουμαι να το παραμερισω , να το εξοντωσω ....
Ομως η Υπομονή ειναι η βαση της Δημοκρατιας ως ανοχής .
.. Η ανοχή προυποθετει την αντοχή.
Να αντεχεις τα εμποδια αρα να αντεχεις και την δυσκολια που επιφερει η υπαρξη του αλλου..
Ομως σημερα δεν εχουμε μαθει να αντεχουμε, Προσεξτε πως εχει ξεχαστει η λεξη ''χαρακτηρας'' Καποτε ακουγες αυτός εχει χαρακτηρα η '' εδειξε χαρακτηρα'' και εννοουσαμε εδειξε να αντεχει στις δυσκολίες να δειχνει αλληλεγγυη και υπομονη ..


Σημερα ζουμε με εικονες που εναλλασονται με εκπληκτική ταχυτητα ... Και αντι για χαρακτηρα μιλαμε για ''προσωπικοτητα '' και ''ενδιαφερον'' Σημερα μας ενδιεφερει το εντυπωσιακό και το εφημερο, Το θεαμα , Και δεν υπαρχει πιο εντυπωσιακό θεαμα απο τη Βια ,,,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Μοντέρνο στο Μεταμοντερνο -Στη τέχνη και στη Κοινωνία. Πέτρος Θεοδωρίδης

  Πέτρος Θεοδωρίδης (τμήμα κινηματογράφου Α.Π.Θ ) Από το Μοντέρνο στο Μεταμοντερνο Στη τέχνη και στη Κοινωνία   Α. :Μοντερνισμός   ...