Ο μοτοσικλετιστής και ο δρομέας:
(Η:για
την έκσταση της ταχύτητας και τη γλυκιά απραξία)
Του
Πετρου Θεοδωρίδη
Τα πάντα στην εποχή μας κινούνται γρηγορότερα
Ζούμε σε μια εποχή «όπου το e/mail αντικαθιστά΄ την
επιστολογραφία, όπου τα άρθρα στις εφημερίδες γίνονται όλο και μικρότερα, οι
εναλλαγές εικόνων στις οθόνες συχνότερες».[2] Το
αεικίνητο και μεταβαλλόμενο ύφος της επικοινωνίας, που εισήχθη με το MTV.
απεικονίζει επακριβώς το πνεύμα της εποχής. Γιατί «η ταχύτητα είναι εθιστικό ναρκωτικό: Γεμίζουμε τα αργά κενά μιλώντας στο
κινητό τηλέφωνο ενώ περπατάμε στο δρόμο τρομοκρατημένοι, ή πιάνουμε τους
εαυτούς μας στον κινηματογράφο να ψάχνουν ψηλαφητά το πλήκτρο Fast forword..»
Ο,τι χαρακτηρίζει την σύγχρονη εποχή είναι η αδυνατότητα
να παραμείνεις στη θέση σου Δεν επιλέγεις να είσαι σε κίνηση:Τίθεσαι
σε κίνηση.Γιατί ο κινητισμός αποτελεί τη νέα θρησκεία της εποχής:« αποτελεί την κύρια σύγχρονη μορφή του μηδενισμού: Πρέπει να επιταχύνουμε- δηλαδή σύμφωνα με τις μαγικές
λέξεις της μεντιακής ορθοδοξίας να γίνουμε «ευκίνητοι»«εύκαμπτοι» «,να δείξουμε «περισσότερη ευελιξία» να «προσαρμοσθούμε »[3].
«Από τη στιγμή που ο άνθρωπος εκχωρεί την
ικανότητα του για ταχύτητα σε μια μηχανή: το σώμα του βρίσκεται εκτός
παιχνιδιού και παραδίδεται σε μια παχύτητα που είναι ασώματη, ταχύτητα αμιγής,
ταχύτητα καθαυτή, ταχύτητα- έκσταση» .[4],Για παράδειγμα, ο άνθρωπος που σκύβει
πάνω στη μοτοσικλέτα του, γράφει ο Μιλαν
Κούντερα,- δεν μπορεί να συγκεντρωθεί παρά μόνο στη παρούσα στιγμή,
γαντζώνεται πάνω σε ένα κλάσμα χρόνου, αποκομμένο και από το παρελθόν και από
το μέλλον, βρίσκεται σε κατάσταση έκστασης:σ΄ αυτή τη κατάσταση, δεν
ξέρει τίποτε για την ηλικία του, για τη γυναίκα του, για τα παιδιά του, για τις
σκοτούρες του. Σε αντίθεση με τον μοτοσικλετιστή, ο δρομέας
είναι πάντοτε παρών στο σώμα του, αφού είναι αναγκασμένος να σκέφτεται
ασταμάτητα τις φουσκάλες του, το λαχάνιασμα του:Όταν τρέχει ,αισθάνεται το
βάρος του ,την ηλικία του, έχοντας όσο ποτέ άλλοτε συνείδηση του εαυτού του και
του χρόνου της ζωής του.
[1] Μιλαν Κούντερα , η βραδύτητα Εστία Αθήνα 1997 σ 10
[3] Pierre Andre Taguieff,
Παγκοσμιοποίηση και Δημοκρατία Εκδόσεις του εικοστού πρώτου 2002 σ 81,82,83/
[4] Μιλαν Κούντερα ο.π σ 8,9
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου