Αναγνώστες

Τετάρτη 7 Απριλίου 2010

-Οι ταυτότητες στην παγκοσμιοποίηση(απο μια αναρτηση στου Π &Α)

-Οι ταυτότητες στην παγκοσμιοποίηση

Για την ταυτοτητα, την εθνική ταυτοτητα και την παγκοσμιοποιηση
Ίσως η σημαντικότερη εκδήλωση της 5ης Συνάντησης της Νεολαίας της ΠΟΕ ήταν η ομιλία του π. Νικόλαου Λουδοβίκου (καθηγητή Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, Πανεπιστημίου Cambridge, Πανεπιστημίου Wales) με τίτλο: Οι ταυτότητες έρχονται από το παρελθόν ή το μέλλον;
Στην αναζήτηση αυτή και στη σχέση μεταξύ παγκοσμιοποίησης και επιστροφής στις τοπικές ταυτότητες  συμβάλλει το παρακάτω απόσπασμα του Πέτρου Θεοδωρίδη με πηγή το βιβλίο  “Toward 2OOO” (1983) του R. Williams και μας θύμισε ο Νοσφεράτος……
“Η ταυτότητα παραπέμπει στο οικείο-σε αυτό οπου είμαστε γεννημένοι, στην Πατρίδα- Αν σημερα η σημασιολογική προυπόθεση του παγκοσμιου ειναι η διαρκώς επιταχυνόμενη κινητικότητα δηλαδή το ταξιδι το ξερίζωμα αντίθετα η της ταυτότητας παραπέμπει στο τόπο στον οποιο είμαστε γεννημένοι
 Αποκτουμε την εθνικότητα με την γεννηση μας , σαν σφραγιδα θεμελιωδη υποδομη της προσωπικότητας μας. Και ειναι μια σφραγίδα πού παραπέμπει καπου σε ενα τόπο γιατί κάπου είμαστε γεννημένοι- και μαλιστα οι ισχυρότεροι δεσμοι πατριωτισμου ειναι πάντα ολο και περισσοτερο στενά τοπικοι.
Ενα χωριο ή μια μικρή πόλη,ή μια μεγαλουπολη- κοιλάδες ή βουνα,συνθέτουν την ‘’ιερή γή’
fft17_mf163807 ’Η ιδια η λέξη περιοχή δειχνει μια διαφορετική διαδικασια Μια περιοχή, μια περιφερεια ηταν κάποτε μια ξεχωριστή κοινοτητα Στην μοντερνα της έννοια όμως , αντιθετα ειναι εξαρχής ενα υποδεεστερο μέρος μιας ευρύτερης ενότητα
Η ταυτοτητα ηταν κάτι σταθερά ενταγμένο σε μια οικονομία, σε ενα ξεχωριστό τρόπο ζωής, εθνική ενδυμασια, δημοτικό τραγουδι, θεσμους τοπικους. Αντιθετα τωρα προσπαθουμε να τηνανα- προσδιορισουμε εκ των υστερων, σαν μια ξενάγηση στο φολκλόρ ενός τοπικου εθιμου κ.λ.π η ταυτοτητα ανα-κατασκευαζεται διαρκώς..
 Αυτή η νοσταλγική ανα-ζήτηση , αποτελεί το φαντασιακο αντισταθμισμα του ξεριζωματος: Η αναζήτηση της ταυτοτητας συνοδευεται από την αναζητηση της σαφήνειας της καθαρότητας .
12754343_Στήν νεα εποχή η παγκοσμιοποιηση συνδηλώνει ότι θεωρειται κινητικότητα, ευελιξια , ευκινησια, διαρκές ξερίζωμα.
 Αντίθετα οι οι ταυτοτητες ( οικογενειακές , ατομικές, εθνικές ) ταυτίζονται με την σταθερότητα,τό συγκεκριμμένο τό νοημα , τίς ρίζες
 Η πρωτη εννοια -πού εχει διαποτισει -σημερα -την ελληνική πραγματικότητα(στην καθημερινή εκφορά του λογου των πολιτικών , ασαφής επιτακτική και απειλητική,φορτιζει το κοινωνικό στερεωμα με αγωνια:
 η παγκοσμιοποιηση φανταζει ως ξαφνική εισβολή στην νεοελληνική ερημο ,ως επανασταση στίς μορφες ανταλλαγής πληροφοριων , στην βημα με του βημα πραγματοποίηση του λεγομενου‘’καλωδιακόυ πλανήτη’’, του ‘’τεχνοσύμπαντος’’, του ‘’κοσμοσύμπλεγματος’’ των ρευμάτων και των δικτυων μεταφοράς , σαρωτική πληροφόρηση σε παγκόσμια κλίμακα, παγκόσμια διαχυση της γνωσης, δημιουργια ενός κοινού παρονομαστη γνωσης .
Η παγκοσμιοποιηση αφορά στην οικονομια, στην αποδοχή των αδηριτων νόμων της παγκόσμια αγοράς, στις μεταβολές στην υφή της μισθωτής εργασιας πού έχει γίνει όσο ποτε φθηνη και ευλίγιστη , στο παγκόσμιο κεφαλαιο , αυλο και αφηρημένο όσο ποτέ ,πού εχει οδηγήσει στον στεγνό αφυδατωμένο κόσμο της πληρους αφαιρεσης ,οπου το χρημα ‘’ καθαρό πνευμα πλεον’’, ευκινητο, , πλανητικό, αδειαζει τα όποια περιεχόμνα του κόσμου και τον ποτίζει με ένα νόημα α-νοητο, αυτό της πληρους συμβατότητας, ευλιγισίας, ανταλλαξιμότητας.
Σε αυτόν τον ιδανικό για το κεφαλαιο κόσμο , προσωπα και κοινωνικοί δεσμοί οφείλουν να ειναι εξαιρετικά ευκίνητα, ευκαμπτα, υπακουα, ευελικτα , να αποτελουν ‘’ λευκή σελίδα,πάνω στην οποια καθε τόσο οι οικονομόλογοι εγγραφουν τους πίνακες των παλαιών και νέων ισολογισμων ‘’
%CF%87%CE%BF%CF%81%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CE%AF Η Παγκοσμιοποίηση αφορά στην ενδυση ,στο στυλ ζωης, την μουσική πού ακόυμε, το πως εκτιμαμε την ομορφια,την σταση μας απενατι στη ζωή και στον θανατο σταση ολο και πιό φευγαλέα , κινητική, πού αναζητα εμπειριες και οχι βιώματα, πού ειτε απομακρυνει την ιδεα και τη εικόνα του θανατου ,ειτε τον παρατηρει ωμό,γυμνο ,βιαιο αλλά και απομακρο. Η Παγκοσμιοποίηση αφορά σε μια εποχή όπου κάθε πόλεμος γινεται καπου κοντά μας και ταυτόχρονα πολύ μακρια μας πού βλεπεται, τηλεοπτικά απομακρα,φιλτραρισμένο στο θαμπό γυαλί ,εδώ, στο σπίτι μας- ως θεαμα.
 Παγκοσμιοποίηση σημαινει και την διαχυση των ευθυνων , καθώς πλαι στο γενικό κλίμα ευφορίας , την πολυλαλία, του παγκόσμιο χωριου χανεται το νόημα της προοπτικής και των αναλογιών.
 Δεν μπορουμε πλεον να διακρινουμε τό στίγμα των πολιτικών και και κοινωνικών προτεραιοτητων και η συναισθηση των ευθυνών για το εδώ και τώρα διαχεεται μέχρι εξαφανίσης. εα εποχή πού αναδεικυει την ανευθυνοτητα μαζί με την ανταγωνιστικότητα, και την επιθετικότητα ως αξια.
 stockΜας υπενθυμίζει με μυριους τρόπους ότι ειμαστε όλοι στρατευμένοι σε εναν ανοιχτό τεχνολογικό πόλεμο, οτι καθε επιχείρηση, πόλη , ή και χωρα μαχεται για την επιβιωση της, οτι οφείλουμε να ειμαστε ανταγωνιστικοι, μάχιμοι επιθετικοι Ποτέ αλλοτε στην ιστορια ο πλανήτης δεν ειχε πλησιασει τόσο στην οικουμενικότητα, ποτέ αλλοτε η παγκοσμιοτητα δεν υπηρξε ως καθημερινο γεγονός ,ως βιωμα, θετικό ή αρνητικό , του καθε ανθρωπου.Αλλοτε η οικουμενικότητα ήταν ονειρο αυτοκρατοριών, πνευματική επιδιωξη θρησκειών, οραμα πολιτικών ιδεολογιων.
 Σημερα, γινεται ηδη πραγματικότητα που ποτίζει όλο και περισσότερο τον καθημερινο μικροκοσμο
—————————————————————————————

17 σχόλια »

  1. επίσης πηγή:
    Οι Δεκα όψεις της Παγκοσμιοποίησης’’ του Jean C hesneaux στο περιοδικό Αφιερώματα τ 3 Φεβρουαριος 1993.
    http://nosferatos.blogspot.com/2009/07/blog-post_7481.html
    Comment από Νοσφεράτος | Ιουλίου 29, 2009
  2. Το κειμενο βεβαια γραφτηκε γυρω στο 1994..Απο τοτε εχουν αλλάξει (προς το χειροτερο ) πολλά ..Σημερα αμφιβλλω αν εχει απομεινει τιποτε απο την τοπικότητα περα απο φαντασματα ..(οπως και οι ταυτοτητες ..οι εθνικές ας πουμε ..Διαπερνωνται, διαμεσολαβουνται πιά απο την Παγκοσμιοποιηση(κατι σαν Μετεικασμτα ..αντικατοπτρισμοι σε μια ερημο…
    Comment από Νοσφεράτος | Ιουλίου 29, 2009
  3. http://nosferatos.blogspot.com/2008/07/blog-post_2548.html
    απόσπασμα
    «Υπήρχε κάποτε – λέει ο Raymond Williams -’’ ένας Εγγλέζος πού εργαζόταν στο Γραφείο του Λονδίνου ενός πολυεθνικού οργανισμού πού είχε την έδρα του στα Ηνωμένα.Έθνη. που οδηγούσε κατά την επιστροφή του στο σπίτι ένα γιαπωνέζικο αμάξι. Η σύζυγος του, η οποία εργαζόταν σε μια επιχείρηση πού εισήγαγε Γερμανικό εξοπλισμό κουζίνας, ήταν ήδη στο σπίτι. Το μικρό της Ιταλικό αυτοκίνητο ήταν συχνά ταχύτερο στην κυκλοφοριακή κίνηση. Μετά από ένα γεύμα πού περιελάμβανε αρνάκι Νέας Ζηλανδίας , Καλιφορνέζικα καρότα, Μεξικάνικο μέλι, Γαλλικό τυρί και Ισπανικό κρασί, κάθονταν να παρακολουθήσουν ένα πρόγραμμα στην τηλεοπτική συσκευή τους , πού είχε παραχθεί στην Φινλανδία. Το πρόγραμμα ήταν μια αναδρομική εορταστική παρουσίαση του πολέμου για την ’ επανακαταληψη των νησιών του Φώκλαντ. Καθώς το παρακολουθούσαν αισθάνονταν θερμοί πατριώτες, και πολύ περήφανοι πού ήσαν Άγγλοι. »
    Comment από Νοσφεράτος | Ιουλίου 29, 2009
  4. νομιζω πώς διαφέρει πολύ η εννοια της οικουμενικότητας απο αυτή της παγκοσμιοποιησης.Η ταυτοποίηση τους επιφέρει σύγχυση.
    Comment από amandrianou | Ιουλίου 30, 2009
  5. ”νομιζω πώς διαφέρει πολύ η εννοια της οικουμενικότητας απο αυτή της παγκοσμιοποιησης.”
    Πολύ σωστό.
    Η οικουμενικοτητα (οικουμενη που ξεκινά απο Μ. Αλεξανδρο , Ρωμαική οικουμενη , χριστιανική ”οικουμενη ”κλπ) αφορουσε ενα λεπτο στρωμα αρχοντων , ισερεων εγγραμματων κλπ σε μια κατα βάση ακινητη παραδοσιακή κοινωνια,..
    Η παγκοσμιοποιηση αφορά σε κατι εξαιρετικά ΥΛΙΚΟ και υπογειο που μας αφορά ολους
    Η Οικουμενη =απο τα πάνω
    η παγκοσμιοποιηση =απο κατω..
    Αν θυμαμαι καλά στις Μεταμορφωσεις της ταυτοτητας εχουμε μερικά σχόλια για την ”Οικουμενη”
    Comment από Νοσφερατος | Ιουλίου 31, 2009
  6. http://nosferatos.blogspot.com/2009/07/blog-post_6334.html
    Comment από luciferidis | Αυγούστου 1, 2009
  7. http://nosferatos.blogspot.com/2008/07/h_4243.html
    Comment από luciferidis | Αυγούστου 1, 2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 Η ΛΑΚΑΝΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗς ΡΑΦΗΣ ( στον κινηματογράφο Σελ.411,412,413  SUSAN HAYWARD ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Ρίτα Κολαΐτ...