Αναγνώστες

Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010

Περι της Φιλοσοφιας του Χερντερ

Οι διαστάσεις αυτές του ρομαντικού κινήματος συνδέονται με τον εθνικισμό μέσω της πολιτικής φιλοσοφίας του J. G. Herder (1744-1803) . Στη θεωρία του η γλώσσα είναι συνώνυμο της σκέψης, ενώ κάθε γλώσσα είναι μοναδική και έχει την δική της ενότητα και λογική. Συνεπώς κάθε κοινωνία έχει τον δικό της τρόπο σκέψης. Εξάλλου οι αρχές και οι αξίες πού εκφράζονται μέσα από τη γλώσσα της είναι μοναδικές και δεν ταυτίζονται με τα συνώνυμα τους σε άλλες γλώσσες. Έτσι δεν μπορεί να γίνει σύγκριση ανάμεσα στις γλώσσες, αφού δεν υπάρχει κοινό σημείο αναφοράς. Η γλώσσα αποτελεί ιδιοκτησία της κάθε κοινότητας.Στα κείμενα του J. G. Herder ανευρίσκονται τα ίχνη δύο βασικών ιδεών. Πρώτον του ‘’ιστορισμού‘’ ως θεωρήματος πού υποστηρίζει ότι κάθε εποχή μπορεί να κατανοηθεί μόνο με τους δικούς της όρους και δεύτερον ότι κάθε επιμέρους εθνική κοινωνία πρέπει να θεωρηθεί ως μοναδική και ανεπανάληπτη οντότητα .Η Ιστορία είναι για τoν Herder κάτι περισσότερο από το να γράφεις για το παρελθόν, είναι το μέσον για την κατανόηση της πολιτιστικής ενότητας μιας κοινότητας. Η Γλώσσα αποτελεί κλειδί σε αυτή τη διαδικασία της κατανόησης, επειδή αποτελεί το προϊόν μιας κοινότητας, πού προϋπάρχει κάθε ιδιαίτερης γενιάς ατόμων και μεταφέρει εντός της τις κύριες διαστάσεις πού καθιστούν το εν λόγω πολιτιστικό σύστημα μοναδικό . Η Ιστορία αποτελεί επομένως τη συνισταμένη των εξωτερικών δυνάμεων πού συνθέτουν το ανθρώπινο περιβάλλον και της εσωτερικής δύναμης πού μπορεί να περιγραφεί ως «πνεύμα» των διαφόρων λαών. Για να κατανοήσουμε την ιστορία ενός έθνους οφείλουμε βέβαια να λάβουμε υπόψη το γεωγραφικό και κλιματολογικό περιβάλλον αλλά δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την εξέλιξη του μόνο με αυτούς τους παράγοντες. Αντίθετα, κατά τον J. G. Herder, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι κάθε έθνος εμψυχώνεται από ορισμένο «πνεύμα», πού εκφράζεται από τα έργα των μελών του . Αυτό το ιδιαίτερο πνεύμα βρίσκεται στην γλώσσα . Κατά τον Herder μόνο η γλώσσα εξανθρωπίζει τους ανθρώπους, καθώς η γλώσσα είναι σκέψη. Η έννοια του προγλωσσικού ανθρώπου είναι χωρίς νόημα καθώς ο ίδιος ο άνθρωπος ορίζεται σαν τέτοιος από την γλωσσική του ικανότητα και μπορεί να μάθει την γλώσσα του μόνο μέσα στην κοινότητα. Συνεπώς κάθε κοινότητα είναι και γλωσσική κοινότητα και έχει τον δικό της τρόπο σκέψης.Όμως η γλώσσα δεν είναι μόνο ένας τρόπος για να εκφρασθούν οικουμενικές αξίες αλλά κυρίως η εκδήλωση μοναδικών ιδεών και αξιών της κάθε κοινότητας πού μεταβιβάζονται από γενεά σε γενεά . Εν τέλει όλες οι ανθρώπινες δραστηριότητες (ένδυση, αρχιτεκτονική, έθιμα, γιορτές, τραγούδι, νόμοι) μπορούν να εννοηθούν σαν είδη γλώσσας. Η κατανόηση μιας κοινωνίας είναι για τον Herder η κατανόηση της γλώσσας της …..
(Aπο τις μεταμορφωσεις της Ταυτοτητας Εθνος νεωτερικότητα κλπ.. Αποσπασμα )

http://www.protoporia.gr/protoporia/product.asp?sku=215117&mscssid=WP61TGG3BML98H6FCBPTD90LF99N2W9D

Και Προσεξε ..

Αλλο ο Χερντερ του οποιου οι θεωριες συνεβαλλαν στην διαμορωση της εθνικιστικής ιδεολογιας ( η οποια οπως φανταζομαι θα γνωριζεις ειναι κατι που επιδεχεται πολλές πολλές διακρισεις και τμημα της ειναι μονο ο Ολοκληρωτικός εθνικισμός ….)
Και αλλο οι Μετά Θεωριες του εθνικισμου ..αυτες δηλαδή που απο την σκοπια Πολιτικής θεωριας και Κοινωνιολογιας προσπαθουν να μελετησουν να διακρινουν κλπ την ιδια την εθνικιστική ιδεολογια …
ΔηλαδήΜια Μεταθεωρια του εθνικισμου (π.χ Σμιθ , Γκιντενσ κ.α .. προσπαθει να μελετησει π.χ τον Χερντερ ή τον Ματσινι ΄ή τον Μπαρρρες κλπΓια να διακρινει τα χαρακτηριστικά και τις διαφοροποιησεις της Εθνικιστικής ιδεολογιας ..( Πολιτικός - πολιτισμικος εθνικισμος , Συνυπαρκτικός ή Ολοκληρωτικός κλπ

2 σχόλια:

ΦΩΤΕΙΝΗ είπε...

Καλά Χριστουγεννα και ευτυχισμενο το νεο ετος 2011

Νοσφεράτος είπε...

ευχαριστω ,,επισης..καλά χριστουγεννα

Amacord του Φελίνι ..Πέτρος Θεοδωρίδης

 Για την ταινια  Αmacord ------------------------------ Πετρος Θεοδωριδης Στο επίκεντρο της ταινίας Αmacord,  είναι ένας νεαρός έφηβος, και ...