Αναγνώστες

Δευτέρα 15 Ιουνίου 2009

Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ: ο έρωτας ως«ιπποτικός έρωτας»): Octavio Paz



Σύμφωνα με τον Octavio Paz (η Διπλή φλόγα):


ο έρωτας( ως«ιπποτικός έρωτας») υπήρξε δημιούργημα μιας ομάδας ποιητών στα πλαίσια της φεουδαλικής αριστοκρατίας του Γαλλικού Νότου κατά τον 12ο αιώνα. .


Η ιστορία του έρωτα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία της ελευθερίας της γυναίκας .


Η εμφάνιση του ιπποτικού έρωτα δεν θα μπορούσε να εξηγηθεί χωρίς να ληφθεί υπόψη η εξέλιξη της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία.


Οι γυναίκες της αριστοκρατίας, κατά τον 12ο αιώνα στη Νότια Γαλλία απολάμβαναν πολύ μεγαλύτερης ελευθερίας από ο,τι οι προγιαγιάδες τους


Ποια ήταν η μορφή του ιπποτικού έρωτα; Οι ποιητές χρησιμοποίησαν την έκφραση Fin amors που σημαίνει έρωτας εξαγνισμένος, εκλεπτυσμένος.


Οι προβηγκιανοί ποιητές υιοθέτησαν δυο αραβοαναδαλουσιανές ποιητικές λαϊκές φόρμες(το zejel και τη jarcha): Στην μουσουλμανική σπανία οι εμίρηδες και οι μεγάλοι άρχοντες δηλώνουν ότι είναι υπηρέτες και σκλάβοι των ερωμένων τους.

Οι Προβηγκιανοί ποιητές υιοθετούν το αραβικό έθιμο, αντιστρέφουν την παραδοσιακή σχέση των φύλων, αποκαλούν τη γυναίκα δέσποινα τους και δηλώνουν υπηρέτες της.


Η αλλαγή αυτή υπήρξε μια πραγματική επανάσταση

Ανέστρεψε την παραδοσιακή εικόνα του άντρα και της γυναίκας, επηρέασε τις συνήθειες, άλλαξε το λεξιλόγιο και , μέσω της γλώσσας, μετέτρεψε την όψη του κόσμου.


Ακολουθώντας τους ποιητές του Αλ Ανταλούς, που αποκαλούσαν τις ερωμένες τους sayyidi (άρχοντα μου) και mawlanga(κυριε μου)οι Προβηγκιανοί ονόμαζαν τις αγαπημένες τους midons (από το meus dominus(κύριε μου).


Η συνήθεια αυτή έφτασε μέχρι τις μέρες μας. Η χρησιμοποίηση αρσενικού λεξιλογίου όταν απευθύνονταν στις δέσποινες τους επιδίωκε να τονίσει την αλλαγή στην ιεραρχία των φύλων.

Η γυναίκα κατείχε την ανώτερη θέση και ο εραστής τη θέση του υποτελούς. Ετσι ο(ιπποτικός) έρωτας έχει ανατρεπτικό χαρακτήρα Ο Fin amors είναι μύηση, ενέχει χαρακτηριστικά «υπηρεσίας» με τρεις βαθμίδες»:μνηστήρας, ικέτης και δόκιμος.


Όπως ο υποτελής τον αφέντη του, ετσι και ο εραστής υπηρετεί την αγαπημένη του. Η «υπηρεσία » έχει διάφορα στάδια.


Αρχίζει με την ενατένιση του σώματος και του προσώπου της αγαπημένης και συνεχίζει, ακολουθώντας ένα τελετουργικό μηνυμάτων, ποιημάτων και συναντήσεων.


Ο Octavio Paz μας θυμίζει ότι σχεδόν πάντοτε οι ποιητές ήταν χαμηλότερης κοινωνικής τάξης απ ο,τι οι αρχόντισσες για τις οποίες συνέθεταν τα τραγούδια τους.


Ήταν λοιπόν επόμενο να επιταθεί ο ιδανικός χαρακτήρας της ερωτικής σχέσης, η οποία ωστόσο παρέμενε συνδεδεμένη με το πρόσωπο της δέσποινας.

Το πρόσωπο, δηλαδή τη ψυχή και το σώμα της.


Ο τελικός σκοπός του Fin amors είναι η joy, η ευτυχία που προκύπτει από την ένωση της ηδονής και της ενατένισης, του υλικού και του πνευματικού κόσμουΕκτός από «υπηρεσία» ο Fin amors επίσης είναι και ένα είδος δοκιμασίας.


Πριν από τη σωματική ολοκλήρωση υπήρχε ένα ενδιάμεσο στάδιο που ονομαζόταν assag ή assai, δηλαδή δοκιμασία του έρωτα:Η δοκιμασία περιλάμβανε διάφορες βαθμίδες:ο εραστής έπρεπε να παρασταθεί στην έγερση και την κατάκλιση της αγαπημένης του.


Να την ατενίσει γυμνή. τέλος, να πλαγιάσει στην κλίνη μαζί της και να επιδοθεί σε διάφορες περιπτύξεις ,δίχως να φτάσει στην τελευταία (coitus interruptus)


Όλες αυτές οι διαφορές συνέκλιναν σε μια μεγαλύτερη, την ύψωση της γυναίκας που από υποτελής γινόταν αρχόντισσα. Ο «ιπποτικός έρωτας» έδινε στις δέσποινες την πιο πολύτιμη δεσποτεία ,την δεσποτεία του σώματος και της ψυχής τους……………

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εξαίρετη ανάρτηση --αλλά ποιος είναι ο "Πορδοκοφίνας"; Λέγε!

Νοσφεράτος είπε...

δε λεω δε λεω δε λεω

Ανώνυμος είπε...

Θα πω εγώ λοιπόν! Είναι πολύ χοντρός, γενικώς. Στη Βουλή χαριεντίζεται και λέει αστειάκια με το Χέρι (από την Οικογένεια Άνταμς). Και το Χέρι τού έχει τεράστια εκτίμηση...Τον θεωρεί "χαρισματικό". Αυτός αποκαλεί το Χέρι "Μπούλη" και "Πονηρούλη", χα'ι'δευτικά.Το βρήκα;;;;;;

Νοσφεράτος είπε...

Ανωνυμάκο αστα αυτά και σχολιασε λίγο την αναρτηση ..Εκτος αν δεν σε ενδιαφερουν τα ερωτικά αλλά μόνο το ''χερι'' ..της οικογενειας Ανταμς

Ανώνυμος είπε...

Ως προς την ανάρτηση: Αργότερα όμως (στην αγγλική Ρομαντική ποίηση, λ.χ.) η Αρχόντισσα μεταμορφώθηκε σε μάγισσα, Λάμια, πλανεύτρα, αρπακτικό, στην "Άσπλαχνη Κυρά" τού Κητς. Στη Βρετανία ακολούθησε η Βικτωρία, η Θάτσερ και οι διάφορες Αφέντρες (μαμάδες) που τιμωρούσαν τα αγόρια τους ντύνοντάς τα με γυναικεία ρούχα, παρουσία των κοριτσιών, για το παραμικρό παράπτωμα. Η διαδικασία της παρακμής...
Πάντως το άλλο το πέτυχα, ε!!! Ε;;;

Νοσφεράτος είπε...

ε..δε σου λεω
(μουμπλε -μουμπλε ..μωρε τιναι τουτος ..ε ..ε..μου θυμιζει τον μικρο μου ανηψιο που αμα του κολησει κατι στο μυαλό )

Ανώνυμος είπε...

Ούτε αν σου πω για τις μεταμορφώσεις τού "ιπποτικού έρωτα" στην ποίηση, για τον έρωτα ιδεοληψία-δαιμονοληψία από τον Κύκλο του Αρθούρου και τα "Βασιλικά Ειδύλια" τού Τέννυσον μέχρι τις μεταλλάξεις του στον Μπενουά και στον Ουγκώ και την πλήρη αντιστροφή τού αρχικού μοντέλου στον Κίπλινγκ και στους 15.000 τόμους της βιτωριανής πορνογραφίας ή για την προβολή τής κατά Γιουνγκ "Άνιμα" και την απομυθοποίηση στα "Βάσανα της Αγάπης" τού Εγγονόπουλου; Μωρέ τί 'σαι συ...Πιο ξεροκέφαλος κι από την κόρη μου!!
Κι εγώ δεν σου λέω πoιον εννοούσα, βέβαια!

Νοσφεράτος είπε...

τετοια να λές ..ωραια ειναι

..αντε ..
ετοιμασε ενα Μεγαλο σχολιο και γω θα σου το κανω αναρτηση ..
αλλα ασε τον κοφινα εκει που ανήκει

Νοσφεράτος είπε...

η στείλε ιμέηλ
Δε μου λές ..Εχεις διαβσει τον ''Ερωτα στη Δύση''
( θα λειψω ενα διαστημα .. Στειλε ιμέηλ και τα λέμε ..Ειναι ακρως ενδιαφεροντα αυτά

χ...στο το αλλο

Ανώνυμος είπε...

Δεν προλαβαίνω να ετοιμάσω ανάρτηση γιατί φεύγω κι εγώ οικογενειακώς για κάποιο διάστημα, και εκεί που πάω δεν έχω υπολογιστή. Επιφυλάσσομαι πάντως. Το άλλο (και τον άλλο) χ... το έχω, έτσι κι αλλιώς. Αλλά έτυχε να πέσω στην κουβέντα περί τας ....πυγάς και τα μεγα-στηθο-σκάμπιλα και δάκρυσα από τα γέλια! Γι' αυτό και η επιμονή (τάχαμου). Τα λέμε εις ευθετον χρόνον, πάντως.

Νοσφεράτος είπε...

Αντε ..σε περιμένω

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ

ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ  Οι νέοι ίσως δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι αυτά που λέμε τώρα Άυλα στο facebook στη δεκαετία του 70 τα λέγαμε εν σώματι στα πηγ...