SLAVOJ ŽIŽEK: ΛAKAN
Η ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ. Καλο για να σκεφτούμε και το πέρασμα από την κοινωνία της ΑΥΤΟΥΠΕΡΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ. ..
Οι Κόκκινοι εισάγουν την Οκτωβριανή Επανάσταση –το πιο τραυματικό ιστορικό γεγονός για το Χόλιγουντ - στο χολιγουντιανό συμπαν σκηνοθετώντας την ως μεταφορικό φόντο στη σεξουαλική πράξη που διαδραματίζεται ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές της ταινίας, τον Τζον Ρηντ (τον οποίο παίζει ο ίδιος ο Warren Beatty) και την ερωμένη του (την Diane Keaton). . Στην ταινία, η Οκτωβριανή Επανάσταση λαμβάνει χώρα αμέσως μετά από μια κρίση στη σχέση τους. Εκφωνώντας έναν φλογερό επαναστατικό λόγο στο ταραχώδες πλήθος, ο Beatty υπνωτίζει την Keaton • οι δυο τους ανταλλάσσουν ερωτικές ματιές και οι κραυγές του πλήθους λειτουργούν ως μεταφορά για την αναβίωση του ερωτικού πάθους. Οι μυθικές σκηνές της επανάστασης (οι διαδηλώσεις στους δρόμους, επιδρομή στα Χειμερινά Ανάκτορα) εναλλάσσονται με σκηνές του ζευγαριού να κάνει έρωτα, ενώ το πλήθος στο βάθος τραγουδάει τη Διεθνή. Οι σκηνές του πλήθους χρησιμεύουν ως κοινότοπες μεταφορές της σεξουαλικής πράξης: όταν το μαύρο πλήθος πλησιάζει και κυκλώνει τη φαλλική γραμμή του τραμ, για παράδ;ειγμα, δεν πρόκειται για μεταφορική απεικόνιση της Keaton, η οποία παίζει τον ενεργητικό ρόλο στη σεξουαλική πράξη, σκαρφαλωμένη πάνω στον Beatty; Εδώ έχουμε την ακριβώς αντίθετη διαδικασία από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό, όπου οι εραστές θα βίωναν τον έρωτά τους ως συνεισφορά στον αγώνα για τον σοσιαλισμό, δίνοντας όρκο να θυσιάσουν όλες τις ιδιωτικές τους απολαύσεις για τον επαναστατικό σκοπο και να ενωθούν με τις μάζες: στους Κόκκινους, αντιθέτως, η ίδια η επανάσταση παρουσιάζεται ως μεταφορά μιας επιτυχημένης σεξουαλικής συνεύρεσης.
Η διαδεδομένη κοινοτοπία, που αποδίδεται συνήθως στην ψυχανάλυση, ότι η σεξουαλικότητα αποτελεί την κρυμμένη καθολική αναφορά κάθε ανθρώπινης πράξης ό,τι κι αν κάνουμε, σκεφτόμαστε «αυτό»- εδώ αντιστρέφεται: εδώ είναι το πραγματικό σεξ που, προκειμένου να γίνει αποδεκτό, πρέπει να φιλτραριστεί μέσα από την ασεξουαλική οθόνη της Οκτωβριανής Επανάστασης. Αντί για το παροιμιώδες «Κλείσε τα μάτια σου και σκέψου την Αγγλία!», εδώ έχουμε το «Κλείσε τα μάτια σου και σκέψου την Οκτωβριανή Επανάσταση!». Η λο-γική είναι η ίδια με αυτή της ινδιάνικης φυλής που ανακάλυψε ότι όλα τα όνειρα έχουν κάποιο κρυφό σεξουαλικό νόημα – όλα εκτός από αυτά που αφορούν ανοιχτά το σεξ: σ' αυτά πρέπει να ψάξεις να βρεις κάποιο άλλο νόημα. (Στα κρυφά ημερολό γιά του, που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα, ο Wittgenstein ανα- φέρει ότι, όταν αυνανιζόταν στο μέτωπο κατά τον Πρώτο Πα γκόσμιο Πόλεμο, σκεφτόταν μαθηματικά προβλήματα.) Το ίδιο ισχύει και στην πραγματική ζωή με το επονομαζόμενο πραγ- ματικό σεξ: χρειάζεται κι αυτό κάποια φαντασματική οθόνη.
Σελ
80 - 81
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου