Αναγνώστες

Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2011

ενα αξιοπροσεχτο παλιοτερο αρθρο του :Αντώνη Λιάκου:''Ο θεός των σταλινικών '':αναδημοσιευση απο το βημα΅και δυο λογια για την επιθεση που δεχτηκε ο Αντωνης Λιακος απο καποιο μπλογκ με αφορμή ,αυτην ακριβως την αναρτηση .....

Ο θεός των σταλινικών
Γιάννης Ρίτσος: Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν
Ο θεός των σταλινικών



 Στη βιομηχανία των επετείων, τα πενηντάχρονα από τον θάνατο του Στάλιν μάλλον δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Αν υιοθετήσουμε την άποψη του ιστορικού Eric Hobsbawm ότι ο 20ός αιώνας είναι ο αιώνας των άκρων, τότε δύο είναι τα πρόσωπα που τον ενσαρκώνουν: ο Χίτλερ και ο Στάλιν. Αλλά ο Χίτλερ έχει μεγαλύτερη ζήτηση. Απόδειξη οι ταυτίσεις: Αλλοι τον ταυτίζουν με τον Μιλόσεβιτς και τον Σαντάμ, άλλοι με τον Σαρόν και τον Μπους. Αντίθετα ο Στάλιν έχει περιοριστεί στην ενδοαριστερή κατανάλωση. Αλλωστε αυτός καθιέρωσε την αρχή της αλληλοφαγίας, όπου οι σύντροφοι προηγούνται των αντιπάλων.
Η σημαντικότερη διαφορά στην αποτίμηση των δύο είναι ότι ενώ τα εγκλήματα του ναζισμού φορτώνονται στον Χίτλερ, τα εγκλήματα του σταλινισμού ενοχοποιούν τον κομμουνισμό. Το βλέπει κανείς και στα βιβλία με μεγάλη κυκλοφορία. Βιογραφίες του Χίτλερ από τη μία, Μαύρη βίβλος του κομμουνισμού από την άλλη. Ωστόσο αμφότεροι, σήμερα, θεωρούνται τέρατα που επιβλήθηκαν με τη βία. Ξεχνάμε όμως ότι στην εποχή τους λατρεύτηκαν. Λησμονούμε επίσης ότι δεν επιβλήθηκε παντού με τη βία η λατρεία τους αλλά ήταν εθελοντική.
Οι λόγοι αυτής της λατρείας δεν είναι απλοί. Είναι τόσο σύνθετοι όσο και η ιστορία του κομμουνισμού, όσο και η ιστορία του 20ού αιώνα. Ούτε με την εξιδανίκευση ούτε με τη δαιμονοποίηση μπορεί να εξηγηθεί αυτή η ιστορία. Ούτε ακόμη με την καθησυχαστική αντίληψη που εξηγεί τα πάντα με τη λογική της σύγκρουσης ανάμεσα σε δύο αντιτιθέμενες αντιλήψεις για τον κόσμο, η οποία άρχισε το 1917 και τέλειωσε το 1989. Λ.χ. πώς να εξηγηθεί η σιωπή διανοουμένων για τα εγκλήματα του Στάλιν, για εγκλήματα της ίδιας φύσης και έκτασης για τα οποία κατήγγελλαν με δριμύτητα τον φασισμό και τον ιμπεριαλισμό; Και καλά τότε, καθώς μερικοί από αυτούς ζούσαν σε χώρες όπου το μακρύ χέρι του Στάλιν μπορούσε να τους φτάσει. Μετέπειτα; Μετά την αποκαθήλωσή του; Γιατί αυτή η αιδήμων σιωπή; Και ακόμη, γιατί οι σημερινοί μελετητές δεν τους θέτουν αυτά τα ενοχλητικά ερωτήματα και δεν σχολιάζουν αυτές τις σιωπές; Την ίδια αποσιώπηση συναντούμε και στα απομνημονεύματα των ιστορικών ηγετών της Αριστεράς. Ούτε είδαν ούτε άκουσαν. Κατά τη γνώμη μου, το κρισιμότερο ερώτημα που θα αντιμετωπίσουν οι ιστορικοί τις επόμενες δεκαετίες είναι τι ήταν ο κομμουνισμός που διέτρεξε τον 20ό αιώνα. Δεν είμαστε έτοιμοι ακόμη, όχι επειδή μας λείπουν τα αρχεία, αλλά επειδή μας λείπουν τα εννοιολογικά εργαλεία. Προϋπόθεση είναι η ανοικείωση με τον σταλινισμό που συνέχισε να υπάρχει και χωρίς τον Στάλιν, κατ' αντίθεση με τον ναζισμό που θάφτηκε εκεί όπου αυτοκτόνησε ο Χίτλερ. Προϋπόθεση είναι η ανοικείωση με την εποχή, τις νοοτροπίες και τις αντιθέσεις της.
Μια ιδέα της λατρείας του Στάλιν παίρνει κανείς από τα κείμενα που δημοσιεύτηκαν όταν πέθανε. Από τα πολλά, θα παρουσιαστούν εδώ τέσσερα: Τα δύο πρώτα είναι ποιήματα και ανήκουν σε δύο επιφανείς ποιητές, τον Γιάννη Ρίτσο (1909-1990) και τον Τάσο Λειβαδίτη (1922-1988). Και οι δύο αποσιώπησαν, αργότερα, τα ποιήματα αυτά και δεν τα συμπεριέλαβαν σε καμία συλλογή τους. Το τρίτο είναι μια περιγραφή του Στάλιν από τον Νίκο Ζαχαριάδη (1903-1976) που δημοσιεύτηκε σε παιδικό περιοδικό των πολιτικών εξόριστων στις Ανατολικές χώρες. Δηλαδή παιδικό και παιδαγωγικό ανάγνωσμα. Το τέταρτο είναι απόσπασμα από τη σχετική προκήρυξη της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ. Στα κείμενα αυτά θα βρει κανείς όλους τους συμβολικούς τόπους της εποχής: υψικαμίνους, φράγματα, σκαλωσιές, ατσάλι και κάρβουνο, τα σύμβολα δηλαδή της σοσιαλιστικής εκβιομηχάνισης. Ηλιους, καμπάνες και όρκους, τα σύμβολα της θρησκευτικής λατρείας. Τσουκάλια και καρβέλια και λυχνάρια, και γιαγιάδες με τσεμπέρια και λιγόλογους νοικοκύρηδες, τα σύμβολα δηλαδή του καθ' ημάς μεταπολεμικού φολκλόρ. Τα κείμενα αυτά δίνουν μια διάσταση του Στάλιν και της λατρείας του που συνήθως δεν παίρνουμε υπόψη μας. Δηλαδή ότι ο Στάλιν ήταν επίσης μια κατασκευή των σταλινικών.

Ο Πικάσο σχεδίασε αυτή την προσωπογραφία του Στάλιν το 1953, όταν του το ζήτησε ο ποιητής και φίλος του Λουί Αραγκόν, για το εξώφυλλο της επιθεώρησης «Les Lettres francaises». Η επιλογή του να απεικονίσει τον σοβιετικό ηγέτη σε νεαρή ηλικία, υμνώντας την αιώνια νεότητά του, θεωρήθηκε εικονοκλαστική, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και καταδικάστηκε από το Γαλλικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Ο αρχισυντάκτης της επιθεώρησης Πιερ Ντιξ, έκπληκτος από τη θύελλα διαμαρτυριών των αναγνωστών, τηλεφώνησε στην Ελσα Τριολέ, σύζυγο του Αραγκόν: «Μα, Ελσα, ο Στάλιν δεν είναι και ο Πατέρας Θεός!». Εκείνη τον διέκοψε λέγοντας: «Μα αυτό ακριβώς είναι, Πιερ...»
Οχι, δεν είναι αλήθεια. Δεν είναι αλήθεια.
Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες. Σταματήστε τις
Ο Ιωσήφ Στάλιν δεν πέθανε.
Είναι παρών ο Στάλιν στο παγκόσμιο πόστο του.
Ο Στάλιν ανεβάζει στις επάλξεις των πέντε ηπείρων τις σημαίες της ειρήνης.
Ο Στάλιν ετοιμάζει με το σκόρπιο αλεύρι του κόσμου
Ενα ολοστρόγγυλο καρβέλι υγείας.
Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες. Σταματήστε τις.
Οσο κι αν μονόφθαλμα κανόνια στρέφουν το μαύρο ρύγχος τους ίσα κατά την υψικάμινο των ελπίδων μας ο Στάλιν αγρυπνεί στο παγκόσμιο πόστο του.
Σώπα γιαγιά και σκούπισε με το τσεμπέρι σου τα μάτια σου.
Οταν σβύνει η φωτιά σου κάτω από το τσουκάλι σου
Είναι ο Στάλιν που σκύβει και φυσάει τη φωτιά σου ν' ανάψει.
Οταν λείπει από το τραπέζι μας το ψωμί κι από το στρώμα μας τ' όνειρο κι απ' το δώμα μας το λυχνάρι είναι ο Στάλιν που ανάβει τα μεγάλα ηλεκτρικά στον ορίζοντα κι ακούμε κάτω από τα τούνελ της νύχτας τη βοή των τραίνων που μεταφέρουν λάδι και ψωμί και κάρβουνο στους πεινασμένους.
Γιατί ο Στάλιν είναι ο πρωτογιός των προλετάριων κι ο Στάλιν είναι ο πατέρας τους
Για τούτο κι ο πιο μαύρος τοίχος της πιο μαύρης νύχτας
Είναι γιομάτος απ' τους σωλήνες του φωτός.
Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες
Οι αιώνες σκαρφαλώνουν στην κορυφή της ψυχής του ν' ανασάνουν μην πείτε πως ο ήλιος ορφάνεψε. Κοιτάχτε
Κάθε ήλιος και σελίδα - μέρα με την ημέρα - με τους ήλιους των 74 χρόνων του έφτιαξε ένα χοντρό βιβλίο από ατσάλι και τ' ακούμπησε στα γόνατα του κόσμου
Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν
Το έργο του: Λευτεριά
Σταματήστε λοιπόν τις καμπάνες κι ακούστε
Πάνου από την κόκκινη πλατεία στην εξέδρα του ήλιου
ο Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς Στάλιν μιλάει: «Υπερασπείστε, Λαοί, την Ειρήνη».

Τάσος Λειβαδίτης: Το μεγάλο αγκωνάρι
Ο Στάλιν δεν πέθανε
Οταν οι εργάτες χτίζουν τις μεγάλες γέφυρες για να περάσει το μέλλον
Ο Στάλιν ζει.
Οταν οι κόκκινοι φαντάροι αγρυπνάνε για την πατρίδα τους και την Ειρήνη
Ο Στάλιν ζει.
Οταν μισούμε τον πόλεμο, όταν αντιστεκόμαστε στον πόλεμο
Ο Στάλιν ζει.
Οταν ελπίζουμε, όταν τραγουδάμε, όταν παλεύουμε
Ο Στάλιν ζει.
(...)
Γιατί ο Στάλιν δεν είναι ένας άνθρωπος για να μπορεί να πεθάνει
Ο Στάλιν είναι η ελπίδα και το ψωμί, είναι τ' ατσάλι και η Ειρήνη.
Ο Στάλιν είναι ποτάμι και φράγμα, υψικάμινος και σημαία.
Ο Στάλιν είναι το μεγάλο αγκωνάρι που ακουμπάει ο κόσμος.
(...)

Νίκος Ζαχαριάδης: Ο Στάλιν για παιδιά
Στη δουλειά του ο Στάλιν είναι λιγόλογος, συγκεκριμένος, πραχτικός. Δεν ανέχεται την πολυλογία. Θέλει λίγα λόγια, καθαρά και συγκεκριμένα και πιάνει αμέσως το βασικό νόημα χωρίς ν' αφήνει να του ξεφεύγει και η μικρή λεπτομέρεια. Και στην προσοχή και σημασία που δίνει στο επιμέρους ζήτημα, στη λεπτομέρεια, βλέπεις ότι και στο μικρό ο Στάλιν είναι Μεγάλος. Δεν αγνοεί, ούτε περιφρονεί το φαινομενικά ασήμαντο και ανάξιο προσοχής. Ξαίρει όσο κανένας άλλος ότι τα μεγάλα έργα συναρμολογούνται από μικρές καταχτήσεις, επιτυχίες απ' την καθημερινή πείρα με τα θετικά και τ' αρνητικά της και όχι μόνο στα πράγματα μα κυρίως στους ανθρώπους. Και σ' αυτό λοιπόν ξεφανερώνεται το μεγαλείο και η ανωτερότητά του...
Δημοσιεύθηκε στο παιδικό περιοδικό Αετόπουλα, Απρίλιος 1953

ΚΚΕ: Στο όνομα του Στάλιν
Στην ιερή αυτή στιγμή αυτόν τον όρκο δίνουν μπροστά στο Μεγάλο Νεκρό οι κουκουέδες και οι αγωνιστές όλης της Ελλάδας: Να μείνουν πιστοί στην επιταγή αυτή του Στάλιν, πιστοί στη Μεγάλη Σοβιετική Ενωση και το κόμμα των κομμουνιστών της.
Απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ, περιοδικό Νέος Κόσμος, Απρίλης 1953
Ο κ. Αντώνης Λιάκος είναι καθηγητής της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
ολο το ποιημα του Ριτσου για Σταλιν 
 στο 
http://www.scribd.com/doc/18153175/%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1

Ο ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ του ΑΝΤΩΝΗ ΛΙΑΚΟΥ



Σημειωση Νοσφερατου  : παρατηρησα οτι καποιο μπλογκ χρησιμοποιησε αυτην την  αναδημοσιευση παλιοτερου αρθρου του Αντωνη Λιακου για να του επιτεθει  και να τον ειρωνευτει 
Καταρχάς θελω να πώ οτι εκτιμώ  πολύ τον κ Λιακο τοσο για το επιστημονικο του εργο οσο και για τον αντιδιδακτορικο του αγωνα..


Για το δημοσιευμα του αλλου μπλογκ που αναφερεται  σε αυτο το ποστ  θα γραψω δυο λόγια αργοτερα
το δημοσιευμα εδω
-1.ΕΙΝΑΙ  φανερό για οποιοδηποτε διαβασει το αρθρο  του Α.Λιάκου  οτι προκειται για ενα  κειμενο που θετει ενα βαθυτατο ιστορικό ερωτημα: πως γινεται ορισμένοι απο τους μεγαλύτερους ποιητες της χωρας μας (αλλά και διαννοουμενοι καιι πρωτοποροι καλλιτεχνες της Ευρωπης  του 20 ου αιωνα) να επιδεικνυουν μια τοσο -για να την πουμε ευγενικά - αφελή προσωπολατρεία  απεναντι στον Σταλιν .
2. το αρθρο λοπόν παραπέμπει (με τροπο υπαινικτικό  αλλά και παραστατικό ) σε ενα βαθυτερο ερωτημα: τι  ηταν -και τι ισως παραμένει ο Σταλινισμος..Πως γινεται  ,η ευγενεστερη και πιο αξιοθαυμαστη  στιγμή της παγκοσμιας  ιστοριας , η Ρωσική επανασταση να καταλήξει σε μια ακατασχετη αγιογραφια του Σταλιν.,του ανθρωπου που συμπυκνωνε τονεκφυλισμό της επαναστασης στο παραδοξο  αποστειρωμενο μορφωμα που  τοσο καλά περιγραφει ο Μπουλγκακωφ στο:'' ο Μαιτρ και η Μαργαριτα''
3. τα ερωτηματα  αυτα παραμένουν επίκαιρα -σημερα- περισσοτερο απο ποτε ..Σημερα που επιχειρειται η επαναγιοποιηση του Σταλιν ..
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

5 σχόλια:

ένας στρατολάτης είπε...

Αν επιτρέπετε μια απάντηση στο ερώτημα, μπερδεμένη ίσως με μια δυο παρατηρήσεις:
Θεωρώ κομμάτι υπερβολική τη διατύπωση "ακατάσχετη αγιογραφία του Στάλιν".
Είναι λογικό να θεωρούμε περίεργες κάποιες απόψεις άλλων εποχών ακριβώς επειδή τις αξιολογούμε με ψυχραιμία και χρονική αποστασιοποίηση.
Γεγονός πάντως είναι πως ακριβώς επειδή την ιστορία τη χρωματίζουν πάντα οι νικητές με όποια απόχρωση τους καπνίσει, λογικό είναι οι "ηττημένοι" να έλκονται από τις αντίθετες αποχρώσεις, ακόμα κι αν αυτές δεν τους εκφράζουν απόλυτα.
Ο Στάλιν για πολλούς διανοούμενους και καλλιτέχνες λειτούργησε σαν σύμβολο αντίστασης στο ναζισμό. Έτσι, καθαρά ως σύμβολο, της αντίστασης και της σοσιαλιστικής υπερεθνικής πατρίδας ξεπλύθηκε από τις δυσάρεστες παραμέτρους της εξουσίας του. Ο ίδιος είχε επικοινωνιακά χαρίσματα και ήξερε να συγκινεί τους ακροατές του. Διακινδύνεψε, π.χ., κρατώντας την ηγεσία του Κόκκινου Στρατού εντός της ακτίνας δράσης των εισβολέων, έστειλε το γιο του στην πρώτη γραμμή, κλπ. Στα απομνημονεύματα του Ιλιά Έρενμπουργκ μου προκάλεσε εντύπωση το ότι ανάμεσα στους "εξαφανισμένους" της λεγόμενης "περιόδου της τρομοκρατίας" ήταν πολλοί που θα τους έλεγε κανείς ένθερμους θαυμαστές του. Από αυτή αλλά και άλλες πηγές, μου έχει εντυπωθεί πως ο ίδιος δεν απολάμβανε την προσωπολατρεία, ίσως την αντιμετώπιζε σαν ένα χρήσιμο εργαλείο συσπείρωσης.
Δε νομίζω πως επιχειρείται σήμερα κάποια επαναγιοποίηση του Στάλιν. Απλά χρειάζεται να κρίνουμε κάποια δεδομένα χωρίς αφορισμούς και υπερβολές. Ο Στάλιν ούτε ο Αρχιχασάπης των αιώνων ήταν, ούτε ο Άγιος της επανάστασης. Σίγουρα όμως ο όρος "σταλινισμός" χρησιμοποιείται περισσότερο σαν εργαλείο σπίλωσης παρά σαν ιστορικό φαινόμενο.

Νοσφεράτος είπε...

1.παραδεχομαι πως ισως η λεξη ..ακατασχετη να ειναι αδοκιμη. Ισως επρεπε να πω : συτηματκή, υπρβολική, κλπ


2.παραδεχομαι επισης πως ο Σταλιν ειε πολλες ικανοτητες : στην συστηματική εξντωση των διανοητικά κατα πολύ υπερτερων εσωκομματικών του αντιπαλλων στην μεταμφιεση των εγκληματικών του λαθων σε..επιτυχιες ,στην αδιστακτη χρηση του κομματικου μηχανισμου για την ανελιξη και εδραιωση της απολυτης κυριαρχιας του ,στο ρετουσαρισμα φωτογραφιων κ.α
-------------------
σε οτι αφορα στα υπολοιπα αγαπητε εντος ολιγου -
επισης θα απαντησω εν καιρωσε οσα λέγονται στπο αλλο μπλογκ-αυτό που επιτεθηκε στον Αντωνη Λιακο μονο και μόνο επειδη ο Λιακος δεν απεκρυψε αλήθειες .Ιιδιως στην καινουρια θεωρια πώς οσοι κριτικαρουν τον Σταλιν ειναι ..φιλελευθεροι αστοι....(ενω οι νεο Σταλινικοι ειναι ..εργατες )

(δεν παμε καλάαααααα!)

Νοσφεράτος είπε...

Τωρα μια πρωτη απαντηση στο σχολιο του Αντωνη στοΜπλογκ της Δυσδαιμονας σχ
7 Δεκεμβρίου 2011 4:21 μ.μ.

ε ..δεν νομιζω οτι η εναντιωση στον Σταλινισμό ειναι η ηταν ποτε υποθεση μιας μετα μοντερνας ρεβιζιονιστικης ιστοριογραφιας που αφορουσε μονο διαφορους ευρωαριστερους που απεχθανοναν τα ακρα κλπ κλπ.. κατα πως ισχυριζεται ο Αντωνης .



Ισα ισα εξαρχής η εναντιωση στη θηριωδία του Σταλιν και την εξοντωση της επαναστασης πρερχοταν απο την πιο φωτισμένη , την πιο επαναστατική πτερυγα του ΚΚΣΕ ,την ιδια την επαναστατικη

πρωτοπορια.Αναθεωρηση της ιστοριας και μαλιστα αισχρη εκαναν οι ιδιοι οι Σταλινικοι και πιο τρανη αποδειξή ειναι οι περιφημες ρετουσαρισμένες φωτογραφιες του Σταλιν με τις ..εξαφανισεις των πιο λαμπρων ηγετων της Σοβιετικής επαναστασης οι οποιες υπάρχουν και στο παρον μπλογκ στην ετικετα Σταλινισμός
θα περιμένα απο τον Αντωνη πιο σοβαρα επιχειρηματα ..Αυτα θυμιζουν το Ραβδος εν γωνια αρα βρεχει' που ελεγε και ο ετερος αποκατεστημενος του ΚΚΕ (πλην του Σταλιν) Νικος Ζαχαριαδης

Νοσφεράτος είπε...

τωραγιαυτο που εγαψε η Disdaimona είπε...
Μάθε να διαβάζεις!!!

Δίπλη ντροπή αν κάποιος που βασανιστηκε λεει τον Λειβαδίτη Σταλίνα και Υποκριτή που απλά αποσιώπησε εγκλήματα!!!!

διπλή ντροπή για όλους όσους βασανίστηκαν και για τον κάθε ποιητή του κοσμου!!

άντε πια!!!

διπλή ντροπή και για σένα να πηγαινοέρχεσαι για μπιρι μπιρι και μπουρου μπουρου χωρίς να καταλαβαίνεις ΠΩΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗ ΖΩΗ!

ΚΑΙ ΠΩΣ Η ΖΩΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΑΚΙ ΚΑΜΟΙΑΣ ΘΕΩΡΙΑΣ!

δεν θα αναρτήσω άλλο σχόλιο σου.

7 Δεκεμβρίου 2011 9:07 μ.μ.

-----------------
εχω να πω τα εξης
το αρθρο του Λιακου ειναι αναρτημένο εδω : πουθενα δεν ειπεο Λιακος τον Λειβαδίτη Σταλίνα και Υποκριτή που απλά αποσιώπησε εγκλήματα!!!!
'' Ολιακος σε ενα συντομο αρθρο προσπαθησε να εμβαθυνει στο φαινομενο του Σταλινισμου και να εξηγησει γιατι ανθρωποι του επιπεδου του ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ ΤΟΥ ρΙΤΣΟΥ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΜΙΑς ΕΠΟΧΉς ΟΔΗΓΗΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΝΑ ΕΞΥΜΝΗΣΟΥΝ ΤΟΝ σΤΑΛΙΝ ..αυτο.και μονον αυτο .Απολυτως θεμιτο Ειπαμε οι ιστορικοι δεν συγκαλυπτουν ,απκαλυπτουν ακομα κιαν αυτο θιξει τις ιερες εικονες που εχει μια κυρια η ενα παιδι ,για εναν ποιητη η τον Αγιο Βασιλη,

λιμονο αν οι σοβαροι ιστορικοι χρησιμευαν σαν ελαιοχρωματιστες αγιογραφιων
τωρα η εν λόγω υρια βλέοντας οτι χανει σε επιπεδο επιχειρηματων αρχιζει τα ..σταλινικα ητοι τις κατηγοριες και τα ΔΗΘΕΝ ..συμφεροντα μπιζνες δημοσιες σχεσεις εκδοτικοι οικοι και ΟΤΙ ΝΑΝΑΙ για ανθρωπους που δεν γνωριζει και για πραγματα για τα οποια ειναι προφανέστατο οτι δεν εχει ιδεα ..
Και φυσικά αρχιζει τους παραξενους κομπασμους Αυτη ασχολειται για τα..σημαντικά .εμεις για τα ασημαντα Αυτη για την ..εργατική ταξη .εμεις; ειμαστε αστοι; Μπα; ποιος σου τοπε;Ελα να ζησεις στην Ελάδα τα χρονια της κρισης για να δεις τι εστι βερυκοκοκο..

------------------
παρολα αυτα ειναιτοσο σχεδον συγκινητική η προσπαθεια της να επιδειξει τα ..συναισθηματα που νομιζει οτι νιωθει σε σχεση με τους αγαπημενους της ποιητες και η απογνωση της που δν μπορει να τα βγαλει περα σε μια απλή συζητηση που η ιδια ξεκινησε ωστε να καταντα οχι εντελώς αντιπαθής αλλά αντιθετα να προκαλει (σχεδον)την συμπονια..
------------------
Αλλά και την απογνωση μου για το τι συμβαιει στα τελευταια χρονια
-------------
τωρα σε οτι αφορα τον κινδυνοτου σταλινισμου ειναι προφανές οτιαναφερομαι στην Αριστερα ..Οταν το μεγαλυτερο κομμα της Αριστερας το κκε επιστρεφει ολοταχως στο Σταλιν( μετα το 55-56 και εξαφανζοντας μισο αιωνα ..αποσταλινοποιησης)οταν μεγαλο μερος του Συριζα δειχνει να ελκυεται απο πρακτικές και ηθος σταλινισμου ειναι προφανές οτι ΔΕΝ παμε καλαααα.. Τα ..αριστεροφιλελευθερα ειναι προσχημα.. Δεν βρισκουμε πρωτα ενα ''κακό'' για να νιωσουμε και να αποδειξουμε πως εμεις ειμαστε ..''καλοι'' Το ...κακό ''εν πρκειμενω ο ''αριστεροφιλευθερισμός '' δεν μπορει ναειναι δικαιολογια για μια επιστροφή στην χειροτερη παραμορφωση της αριστερας ,τον σταλινισμο..Αυτα ταλεγεκι ο ..Μπαντιου

Νοσφεράτος είπε...

σχολιο που εγραψα στου Π &Α

περα απο το πολιτικό – το αν συμμφωνει κανεις η οχι με τις πολιτικές αποψεις καποιου – υπαρχει και το επιστημονικο ηθος : εν προκειμενω το ιστορικο ηθος, το ηθος του ιστορικου ως επιστημονα . Εκτιμω οτι ο Λιακος εκανε παρα πολύ καλά που δεν απεκρυψε και αυτη την πλευρα της ιστοριας της Αριστερας και οτι το αρθρο του ΔΕΝ μειωνει καθολου την ποιητική αξια των μεγαλων ποιητων (Ριτσου-Λειβαδιτη) αλλά ριχνει ενα φως στην προσπαθεια εξηγησης του Σταλινισμου ως ιστορικου φαινομενου..Αλλιμονο στην ιστορια ως επιστημη αν αποκρυπτουμε πραγματα για να μη θιξουμε την αγγιοποιημένη εικονα που εχουμε για ποιητες συγγραφεις κλπ
.. Τοτε δεν θα γραφονταν ιστορια αλλα θεολογια.. Λυπαμαι αλλά θα περμενα απο σας (Π και Α) ενα πιο ξεκαθαρο σχολιο στη διαμαχη που ξεκινησε η Δυσδαιμονα γιατο συγκεκριμμένο αρθρο του κ Λιακου ( οσο κιαν ξερω τις αποψεις σας και τις πολιτικές διαφωνιες με το Λιακο

).. ο σταλινισμός ξεκινα ακριβως απο αυτό : να νη δειχνουμε ολη την αληθεια, να την κοβουμε και να την ραβουμε σαν προκρουστες αναλογα με το ποιος λεει τι για ποιον .. Το βιβλιο του ΛΙΑΚΟΥ για την ουτοπία ειναι πραγματι εξαιρετικο οπως ολα του τα βιβλια και εχω κανει σχετική αναρτηση .. Ο Λιακοςπερα απο ιστορικός εχει και μια συνθετη σκεψη η οποα ειναι αναγκαια στους καιρους που ζουμε.