Αναγνώστες

Τετάρτη 5 Αυγούστου 2009

Εθνος - εθνος κρατος - ατομο -κοινωνια


του Πέτρου Θεοδωριδη .



Δεν θεωρουμε την ψυχολογική κατασταση του εθνικισμου ως μια αμεταβλητη στον χρόνο σταθερά , αλλά ως ( κυριο) χαρ ακτηριστικό της νεωτερικής -εθνικής οργανωσης της κοινωνιας.



Το εθνος , στη νεωτερική εκδοχή της εννοίας του, αποτελει μια συνεχεια των παραδοσιακών προνεωτερικών εθνικών ομάδων , συνέχεια πού επιδέχεται όμως μιας αποφασιστικής σημασιας τομή, εναν μετασχηματισμό ,πού οφείλεται και στις απαιτήσεις της νεωτερης βιομηχανικής κοινωνίας και στην απομακρυνση από την παλαια , θρησκευτικου τυπου μορφή συνείδησης .



Το εθνος αποτελει (και) μια νεα κοινότητα σε σχεση με την παραδοσιακή κοινότητα, μια κοινότητα πού την διακρίνει μια ‘’φαντασιακή ‘’ αλληλεγγυη καθώς αφορά σε ανθρώπους πού δεν γνωρίζονται και δεν υπάρχει πιθανότητα να γνωριθουν μεταξύ τους. Αυτή την κοινότητα την διακρινει ενα εντονο στοιχείο ισότητας , μια ‘’ βαθεια οριζόντια συντροφικότητα’’π, οριζοντια γιατί εκλειπουν , βαθμιαια ή βιαια, οι ενδιαμεσες μεταξύ ατομου και κρατους ιεραρχήσεις και ομαδώσεις πού χαρακτηριζαν την παραδοσιακή κοινωνία. Αυτή η κοινότητα ειναι πολιτική κοινότητα καθώς παρεχει πολιτική νομιμοποίηση σε ενα νεου τυπου κρατος το εθνος- κρατος.



Με τη σειρά του το εθνος -κρατος, ως νεωτερικη μορφή πολιτικής οργανωσης διαφερει ριζικά από την παραδοσιακή μορφή κρατους. Το παραδοσιακό κρατος συνδεεται με μια κοινωνια , οργανωμένη με αυστηρό ή χαλαρό τρόπο σε κοινοτικές, συντεχνιακές, συγγενικές ή οιωνεί συγγενικές κοινωνικές ομαδώσεις οι οποιες αποτελουν και το οριο στην παρεμβαση του .



Αντιθετα το νεωτερικό εθνος-κρατος μεσολαβει ή παρεμβαινει αμεσα ή εμμεσα σε ολες σχεδόν τις διαδικασιες με τις οποιες τα ατομα παιρνουν μερος στις επιμερους κοινωνικές ομαδες .



Οι ιδιες οι γενικευτικές αφαιρεσεις του ‘’ατομου’’ και της ‘’κοινωνιας ‘’ δεν υπήρχαν ως τετοιες στην προνεωτερική κοινωνια.



Ηταν ακριβως η εμφανιση και η ενισχυση αυτου του αφαιρετικου διπόλου(‘’ ατομο’’ -’’κοινωνια’’ και η αποσυρση των παλαιων -θρησκευτικου τυπου- διαμεσολαβητικών όρων ( εκκλησια ως κοινοτητα πιστων ‘’πού εκανε αναγκαια την επικληση της νεας ‘’ φαντασιακής’’ αλλά και κοσμικής κοινότητας του εθνους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Οργασμός και χρόνος

 Το δογματικό μυθιστόρημα του οργασμού( η οργασμός και χρόνος) ----------------------σελ 40- 44. «Η ανοησία συνίσταται στην ανάγκη της κατάλ...