Slavoj Žižek - Η μαριονέτα και ο νάνος
Αυτή η ταύτιση του μη-μέρους με το όλον,του μέρους αυτού της κοινωνίας που δεν έχει κάποια κατάλληλα καθορισμένη θέση σε αυτήν(ή που αντιστέκεται στην υποδεέστερη θέση που του δίνεται )με το Καθολικό,αποτελεί τη θεμελιακή κίνηση πολιτικοποίησης και μπορεί να εντοπιστεί σε όλα τα μεγάλα δημοκρατικά συμβάντα,από τη Γαλλική Επανάσταση (όπου η troisieme etat(Τρίτη Τάξη)ανακήρυξε τον εαυτό της ταυτόσημο με το ίδιο το Έθνος,ενάντια στην αριστοκρατία και τον κλήρο) μέχρι το θάνατο του πρώην -Ευρωπαϊκού Σοσιαλισμού(όπου τα "φόρουμ"των διαφωνούντων ανακήρυξαν τον εαυτότ τους αντιπρόσωπο ολόκληρης της κοινωνίας ενάντια στη νομενκλατούρα του Κόμματος).Με αυτήν ακριβώς την έννοια,η πολιτική και η δημοκρατία είναι συνώνυμες : ο βασικός στόχος της αντιδημοκρατικής πολιτικής,εξ ορισμού και ανέκαθεν,ήταν και είναι η αποπολιτικοποίηση ,δηλαδή το άνευ όρων αίτημα ότι "τα πράγματα πρέπει να επιστρέφουν στην ομαλότητα",με κάθε άτομο να κάνει τη δική του/της ιδιαίτερη δουλειά.Η ίδια θέση μπορεί να διατυπωθεί με αντικρατικούς όρους : αυτοί που αφαιρούντια από την αγκάλη του Κράτους δεν υπολογίζονται,δεν προσμετρούνται-η πολλαπλή τους παρουσία δεν αντιπροσωπεύεται σωστά στο Ένα του Κράτους.Με αυτή την έννοια,η "ελάχιστη διαφορά"είναι η διαφορά ανάμεσα στο σύνολο και σε αυτό το πλεονασματικό στοιχείο που ανήκει στο σύνολο,αλλα του λείπει οποιαδήποτε διαφοροποιητική ιδιότητα που θα προσδιόριζε τη θέση του μέσα στο οικοδόμημα του συνόλου:είναι ακριβώς αυτή η έλλειψη συγκεκριμένης(λειτουργικής)διαφοράς που το κάνει να εσαρκώνει την καθαρή διαφορά ανάμεσα στο χώρο και τα στοιχεία του.Αυτό το "υπεραριθμο"στοιχείο είναι λιπόν κάποιο είδος "Μάλεβιτς(Malevich)της πολιτικής",ένας κύβος πάνω σε μια επιφάνεια που σημειώνει την ελάχιστη διαφορά ανάμεσα στο χώρο και σε αυτό που λαμβάνει χώρα,ανάμεσα στο φόντο και τη φιγούρα.Ή,στην ορολογία του Λακλάου (Laclau)και της Μουφ(Μοθφφε),αυτό το "υπεράριθμο" στοιχείο εμφανίζεται όταν περνάμε από τη διαφορά στον ανταγωνισμό : εφόσον,σε αυτό ,όλες οι ποιοτικές διαφορές που είναι εγγενείς στο κοινωνικό οικοδόμημα αναστέλλονται,αυτό το στοιχείο αντιπροσωπεύει την "καθαρή"διαφορά ως τέτοια,το μη κοινωνικό μέσα στο πεδίο του κοινωνικού.Ή-για να το διατυπώσουμε με την ορολογία της λογικής του σημαίνοντος- σε αυτό,το ίδιο το Μηδέν μετράται ως Ένα.[...]
απόσπασμα από το βιβλίο του Slavoj Žižek
"Η μαριονέτα και ο νάνος"
Ο διαστροφικός πυρήνας του Χριστιανισμού
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ : ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΕΡΕΖΟΥΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου