Αναγνώστες

Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010

το περιοδικο Σύναξη

Ένα περιοδικό σπουδής στην Ορθοδοξία
Γραφεία:
Θερμοπυλών 39, 152 35 Βριλήσια (Αθήνα)
Τηλ: 210-8049396
 
Κεντρική διάθεση:
Εκδόσεις Αρμός, Μαυροκορδάτου 7, 10678 Αθήνα, Τηλ. 210-3304196, 3830604
 
Αρχισυντάκτης
Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, δρ.Θ.
Τηλ. 210.7664930
 
Το περιοδικό Σύναξη εκδίδεται τέσσερις φορές το χρόνο, πασχίζοντας να είναι αυτό που δηλώνεται στον υπότιτλό της: "Σπουδή στην Ορθοδοξία".
Με τούτο τον  αυτοπροσδιορισμό θέλει να πει δύο πράγματα:
α. Η Σύναξη είναι θεολογικό περιοδικό, δεν απευθύνεται όμως σε έναν κύκλο ειδικών ή επαγγελματιών του εκκλησιαστικού χώρου. Επιχειρεί έναν διάλογο με τα ρεύματα της σημερινής εποχής και ενδιαφέρεται για μια συνάντηση με κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο. Αποδέχεται την Ορθόδοξη πίστη ως νόημα ζωής στο οποίο χρειάζεται να μαθητεύσουμε, δίχως να το στραγγαλίσουμε στο τσεπάκι μας.
β. Τη θεολογία δεν την αντιλαμβάνεται σαν μια φωνή που αφ-ορά το παρελθόν ή που παραπέμπει σ΄ αυτό, αλλά ως μια ζωντανή, δημιουργική πρόταση. Γι' αυτό η Σύναξη προσπαθεί να διακρίνει μέσα στην εκκλησιαστική ιστορική διαδρομή τα κριτήρια εκείνα που εμπνέουν μια τέτοια πρόταση. Αυτό σημαίνει κριτική και αυτοκρτική ματιά απέναντι στη θεολογική και εκκλησιαστική πραγματικότητα.
Η Σύναξη εκδίδεται ασταμάτητα από το 1982, όταν την ίδρυσε ο μακαρίτης Παναγιώτης Νέλλας. Κάθε τεύχος της αποτελεί ιδιαίτερο αφιέρωμα, το οποίο πλαισιώνεται από μόνιμες στήλες για το βιβλίο και το διάλογο με τους αναγνώστες.
 
TA ΕΚΔΟΘΕΝΤΑ ΤΕΥΧΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ 2004
1.        Η Ορθόδοξη παράδοση: "Μένουσα εν εαυτή τα πάντα καινίζει"
2.        Ενανθρώπηση και Θέωση
3.        Η Ορθοδοξία ανά την οικουμένη
4.        Το ανθρώπινο σώμα
5.        Ευρώπη: Ένα κριτικό κοίταγμα
6.        Νικόλαος Καβάσιλας
7.        Καλοκαίρι 1983
8.        Παιδεία: Οι ρίζες του προβλήματος
9.        Προσεγγίσεις
10.        ’γιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
11.        "Ίνα ώσιν έν"
12.        Κυρ-Μανουήλ Πανσέληνος
13.        Οι Χριστιανοί μέσα στον κόσμο
14.        "Του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυτής"
15.        Λόγος Κυρίου
16.        Αθήνα - Θεσσαλονίκη
17.        Πίστη και επιστήμη: Κριτική διερεύνηση (Α΄ μέρος)
18.        Πίστη και επιστήμη: Κριτική διερεύνηση (Β΄ μέρος)
19.        Ο πατήρ Στανιλοάε και η Ορθόδοξη Ρουμανία
20.        Πίστη και ποίηση: Μια συνάντηση
21.        Αφιέρωμα στον Παναγιώτη Νέλλα
22.        Προβλήματα θεολογίας και παιδείας
23.        Η Εκκλησία και το νεοελληνικό κράτος
24.        Η λειτουργία της εικόνας στην Ορθόδοξη παράδοση
25.        Μια Ορθόδοξη ματιά στην Ψυχολογία
26.        Μαρτύριο και μαρτυρία
27.        Ορθοδοξία και Ανατολικές παραδόσεις / Μικρό αφιέρωμα στον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη
28.        Εκκλησία: Χίλια χρόνια πνευματικής ιστορίας
29.        Επίκαιρα θέματα και σχόλια
30.        Αρχαίες Εκκλησίες της Ανατολής
31.        "Κύπρος, νήσος τις�"
32.        Έρως Θεού, Έρως ανθρώπων
33.        Ζητήματα ερμηνείας
34.        Έλληνες ή Ευρωπαίοι;
35.        Μοναχισμός
36.        Η γυναίκα στην Εκκλησία και τον κόσμο
37.        Για τη θεολογία στην Ελλάδα σήμερα (Α΄ μέρος)
38.        Για τη θεολογία στην Ελλάδα σήμερα (Β΄ μέρος)
39.        Νεολαία '91
40.        Βαλκάνια και Ανατολική Ευρώπη
41.        Ελληνική κοινωνία
42.        Ορθόδοξος κλήρος
43.        Φθινόπωρο '92
44.        Η Ορθόδοξη παρουσία στην Ευρώπη
45.        Από την παλαιά στη "Νέα Τάξη"
46.        Για την πορεία της Εκκλησίας και τις "νέες θρησκείες"
47.        Εξουσία ή διακονία;
48.        Λαός, Έθνος, Εκκλησία
49.        ’σκηση, Ευχαριστία, Βασιλεία
50.        Επικοινωνία στον τύπο, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, στη διαφήμιση
51.        Προτεσταντισμός
52.        Ν. Γ. Πεντζίκης
53.        Η άσκηση στη ζωή μας
54.        Ελληνικός διαφωτισμός
55.        Αφιέρωμα στην πολιτική
56.        Αποκάλυψη, οικολογία, φονταμενταλισμός
57.        Διάλογος των Εκκλησιών (Α΄ μέρος)
58.        Διάλογος των Εκκλησιών (Β΄ μέρος)
59.        Ανθρωπολογία
60.        Ζωγραφική και αγιογραφία
61.        Εκκλησία: αποστολή, λατρεία, κοινωνία
62.        Εκκλησία, Ελληνισμός, Χριστιανισμός
63.        Θεσσαλονίκη, πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης
64.        π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ: από τη θεολογία των Πατέρων στη "νεοπατερική σύνθεση"
65.        Μάθημα των θρησκευτικών: αίτη-μα παιδείας ή συντεχνίας;
66.        Η γλώσσα της Εκκλησίας σήμερα / Υπάρχει αντισημιτισμός στην Ορθόδοξη Εκκλησία;
67.        Η μαγεία εντός των τειχών: στρεβλώσεις της εκκλησιαστικής συν-είδησης
68.        Διλήμματα βιοηθικής
69.        Ελληνικός νεοπαγανισμός
70.        Λογοτεχνία
71.        Λειτουργική αναγέννηση: ανάγκη ή πολυτέλεια;
72.        Λειτουργική αναγέννηση: γλώσσα και συμμετοχή
73.        Η παγκοσμιοποίηση, τα κοινωνικά οράματα και η εκκλησιαστική συνείδηση
74.        Εν τω κόσμω σήμερα
75.        Ερωτήματα για τις σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους
76.        Από τη Βαβέλ στην Πεντηκοστή: Ενότητα και διαφορετικότητα στη ζωή της Εκκλησίας
77.        Ανθρώπινη σεξουαλικότητα
78.        Αποστολή και Ιεραποστολή στην εποχή της Παγκοσμιοποίησης
79.        Εκκλησία και Έθνος: δεσμοί και δεσμά
80.        Η θεολογία ως σπουδή και ως δημιουργία: δεκαπέντε χρόνια μνήμης του Παναγιώτη Νέλλα, είκοσι χρόνια κυκλοφορίας της Σύναξης
81.        Υμνολογία και Μουσική - Ναοδομία και Θεολογία: Ένα σταυροδρόμι
82.        Ελευθερία και φόβος στη ζωή και τις δομές της Εκκλησίας
83.        Το κήρυγμα μεταξύ λιμού και κορεσμού
84.        Παλαιά Διαθήκη: και Παλαιά και Διαθήκη
85.        Η εικαστική παράδοση: δημιουργία ή μίμηση;
86.        America, America!
87.        Διαδρομές σε ανοιχτές συζητήσεις.
88.        Εκκλησία και Πολιτισμός.
 
"Επειδή δύσκολα συλλαμβάνεται η αλήθεια, πρέπει από παντού να την εξιχνιάζουμε� Αν - όπως συμβαίνει και με τις τέχνες - η εγκόλπωση της ευσέβειας γίνεται βαθμηδόν, με μικρές προσθήκες, τίποτα δεν πρέπει να παραβλέπουμε από όσα οδηγούν στη γνώση".
Μ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ (Βλ. Σύναξη 72/1999, σ. 87)
"Η εκκλησιαστική συνείδηση καλείται να γίνει η προς τον άφρονα πλούσιο φωνή. Να υπενθυμίσει δυο πράγματα: αφενός ότι ο κόσμος όλος δεν εξαντλείται στις αποθήκες μας�, και αφετέρου ότι είναι αδύνατο να παρέχει νόημα ζωής η αποθήκη. Το νόημα έρχεται από αλλού, ή μάλλον από τη συνάντηση με κάποιον ’λλον, τον οποίον η Εκκλησία γνωρίζει ως αληθινό κι επώνυμο: Ιησού Χριστό� Ένας Χριστιανισμός που αδιαφορεί για την ιστορία και την κοινωνία, δηλαδή ένας ιδεαλιστικός, σπιριτουαλιστικός Χριστιανισμός, αλλά και ένας Χριστιανισμός που, στο βωμό του εκσυγχρονισμού του, έχει βαλθεί να 'ναι  πάνω απ' όλα ευχάριστος κι έτσι παύει να μιλά για αμαρτία και για άδικο, είναι αμφότεροι καρικατούρες της εκκλησιαστικής Παράδοσης".
Σύναξη 73/(2000, σσ. 3-4 (Προλογικό).
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: