Αναγνώστες

Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2009

Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ: για τους Βαλκανικούς εθνικισμούς

Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ: για τους Βαλκανικούς εθνικισμούς
αποσπασμα :
''Για τους ίδιους του Βαλκανικούς εθνικισμούς η δύση έχει επίσης πολλά πρόσωπα. Ενα από τα πρόσωπα αυτά αφορούσε στην ίδια τη Ρωσία πού, τουλάχιστον για του Σέρβους μοναχούς του 18ου αιώνα, υπήρξε ο αγωγός του δυτικού διαφωτισμού. Είναι η εκδυτικισμενη Ρωσία του Μεγάλου Πέτρου και της Αικατερίνης πού φέρνει σε επαφή τους Σέρβους και αργότερα τους Βούλγαρους με την Δύση. Οι Σέρβοι μοναχοί της Fruska Gora πού ταξιδεύουν στη Ρωσία μετά το 1717-1718 γίνονται μάρτυρες ανάμεσα στα άλλά, στην μεταμόρφωση του Ρωσικού κράτους σε μια εκκοσμικευμένη απόλυτη μοναρχία
...Ετσι το μόνο πρόσωπο της Ρωσίας στους Βαλκανικούς εθνικισμούς δεν ήταν το θρησκευτικό, το ορθόδοξο, το Ανατολικό. Υπήρξε και ένα δεύτερο, το ''Δυτικό'' το εκσυγχρονιστικό, καθώς και ένα τρίτο αργότερα το ''πανσλαβιστικό'' πού σχεδόν συμπίπτει με την έναρξη της πολιτικής του βίαιου ''εκρωσισμου'' στο εσωτερικό της Ρωσίας.Αυτά τα πολλά πρόσωπα της Δύσης και της Ρωσίας θα τα βρούμε στις προβολές και ταυτίσεις των βαλκανικών εθνικισμών.
Δεν εννοώ μόνο τα '' ξενικά'' [αγγλικά, γαλλικά''ρωσικά' κόμματα , τα γνωστά από την ελληνικά επανάσταση [κόμματα πού βέβαια, εκτός από τις εξαρτήσεις και διαπλοκές συμφερόντων υπαινίσσονται και την παρουσία πολλαπλών προτύπων '']
αλλά την πολύ πιο φανερή και μόνιμη παρουσία των Δυτικών [Ρωσίας]-της Δυτικής κοινής γνώμης, στρατού Διπλωματίας, σε ολη την πορεία ξεδιπλώματος των βαλκανικών εθνικισμών-από τα πρώτα σκιρτήματα, μέχρι την διαμόρφωση των κρατών ,από τις επαναστάσεις μέχρι τις μεταξύ τους συγκρούσεις η Δύση είναι παρούσα.
Παρακολουθεί τους εθνικισμούς, εστιάζει την προσοχή της πότε στον ένα πότε στον άλλο .Αυτό το πρόσωπο της Δύσης , το πρόσωπο της κοινής γνώμης πού παρακολουθεί τα τεκταινόμενα στην Ανατολή, πού καταδικάζει τις βαρβαρότητες των Τούρκων και επιδοκιμάζει τους εκάστοτε εθνικισμούς , γίνεται πιο έντονο κατά τον 19ο αιώνα με την φθηνή εφημερίδα και την δημιουργία ενός τεράστιου αναγνωστικού κοινού
·
Οι β. εθνικισμοί κατασκευάζουν'' την εικόνα του έθνους τους και την εθνική συνείδηση ,σύμφωνα και με αυτό -πού νομίζουν ότι αρέσει στην Δύση [Ρωσία]. Η Ανακάλυψη της Γλώσσας της καθαρεύουσας για τους Έλληνες/ της Ρωμανικής για τους Ρουμάνους] ,της παράδοσης, δεν αποτέλεσε μόνο ανακατασκευή μιας ιδεατής αυτό εικόνας Αποτέλεσε πρωταρχικά ίσως τη κατασκευή μιας εικόνας εξωστρεφούς, πού στρεφόταν προς τη Δύση[ πρβλ π.χ τα λόγια του Π Σούτσου πού ειδοποιεί την Ευρώπη να παύσουν οι σοφοί της να κατηγορούν τους νέους Έλληνες ως Βαρβάρους '' Οι πανεπιστήμιοι καθηγηταί των Παρισίων και Βερολίνου παυσατωσαν κατηγορούντες ημάς ως βαρβαρίζοντες, διότι αιολιζομεν, δωριζωμεν, αιωλίζομεν, ιωνιζομεν δηλαδή ή αττικίζομεν ενίοτε''
Και βέβαια είναι η Δύση πού ξεκινά πολλές φορές αυτό το παιχνίδι Όπως δείχνει ο Ι Κακριδής η κατασκευή των μύθων για τον λαό των Ελλήνων από τους πληθυσμούς εκείνους των Ελληνικών περιοχών πού ονόμαζαν τον εαυτό τους Γραικό, Ρωμιό πάντως όχι Έλληνα, κατασκευή πού συμβαίνει στον 19ο αλλά και 2ο αιώνα δεν ήταν άσχετη με το ενδιαφέρον των Ξένων περιηγητών για τις ελληνικές αρχαιότητες '' ....



Δημοσιευτηκε σε εκτενεστερη Μορφη στο περιοδικό ΕΝΕΚΕΝ τ . 11 με τιτλο για τους Βαλκανικους Εθνικισμους

Δεν υπάρχουν σχόλια: