Αναγνώστες

Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009

Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ: η ιδέα του ερωτισμού στον Πλάτωνα


Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ: η ιδέα του ερωτισμού στον Πλάτωνα



στον Πλάτωνα οφείλεται η ιδέα του ερωτισμού ως ζωτικής παρόρμησης που ανέρχεται τις βαθμίδες με στόχο την ενατένιση του ανώτατου αγαθού . Η ιδέα αυτή ενέχει και την ιδέα του βαθμιαίοι εξαγνισμού της ψυχής, η οποία σιγά – σιγά απομακρύνεται όλο και περισσότερο από τη σεξουαλικότητα ώσπου στο απόγειο να την αποδυθεί πλήρως.


Πάντως παρόλο που φαινομενικά μοιάζει ο Πλατων με Παυλο διαφερουν ουσιαστικά: Στον Πλατωνα ο ερωτας (η επιθυμία) διασχίζει (ή μάλλον διεισδυει )στη σαρκικη ομορφια(κατωτερη βαθμίδα ) για να φθασει στο ανωτερο σταδιο (την ενατένιση της Ιδεας)


Δηλάδή ο σαρκικος ερωτας ειναι μια οδος που οφειλκουμε να διασχισουμε αν θελουμε να την ξεπερασουμε και να πάμε Υψηλότερα.



Στον Παυλο και στον Χριστιανισμό το σεξ κρυβεται κατω απο την βαρεια κουρτινα της Απαγορευσης : Ετσι φορτωνεται με ενοχές και ντροπές, και παραμένει διπλα μας διαρκώς ως μονιμο φαντασμα , ως εμμονή


”Ο πλατωνικός έρως δεν είναι ο έρωτας για τη γκομεντίτσα που μπάνισα π.χ. χθες στο πάρτυ, είναι ο έρως προς την φιλοσοφίαν”


Συμφωνώ φυσικά ,αλιμονο,αυτονοητο.


Ομως προσεξτε την μικρη μου ενστασιν . Ο Ερωτας προς την φιλοσοφιαν( δηλαδή το υψηλον την Αρχετυπη Ιδεα - στον Πλατωνα ειναι ο δρομος (ο αληθινός κατα καποιον τροπο ) του οποιου ο σαρκικός ερωτας δεν ειναι παρα ενα κακέκτυπο μια εκπτωση μια ανα-μνηση.


Ομως αυτή η αναμνηση του αληθινου ιδεατου Ερωτα μας δινει μια μυρωδια ,μια ιδεα, ενα ιχνος δηλαδή , της αληθινής Ομορφιας.Που ειναι φυσικά το Αγαθο



Ο Πλατωνας δεν παρακαμπτει τον γηινο ερωτα.. Το θεωρει κατώτερο ,αλλά δεν τον τρεμει,δεν το φοβαται.


Αντιθετα ο Πάυλος….Τον καταδικαζει στο πυρ το εξωτερο . Και μαζι του ολους εμας βουρκολακες ,σαταναδες και ανθρωπους….


Υποθετω οτι στο απογειο του ρωμαικου κόσμου επηλθε ενας κορεσμός (μπουχτισμα) απο το ελευθεριαζων σεξ (Καπως οπως επερχεται ενας κορεσμός απο μια τσοντα χωρίς λόγια-οσο και να γουσταρεις , μπουχτιζεις) .Αρχιζουν λοιπόν οι απαγορευσεις και τα ζορια ,και μη το ενα και προσεξε καλά μη πάς στην κολαση -οχι για να εξοβελιστεί το σεξ - πραγμα αδυνατον -αλλά για να γινει πιο ραφινατο ,πιο πικαντικο.


Η φαντασιωση ειναι η σκηνοθεσια του πραγματικου και τι σεξ θα ηταν χωρίς ενοχές , φανατσιωσεις τιμωρίας και καζανια της κολασης ;….

1 σχόλιο:

Γιάννης είπε...

πράγματι η ανθρωπότητα ή τα διάφορα τμήματά της φαίνεται να περνά φάσεις σεξουαλικής ελευθεριότητας και σεξουαλικών απαγορεύσεων. οι κύκλοι ή φάσεις μπορεί να είναι εκατονταετίες ή δεκαετίες.
στην εποχή της ρώμης τέτοιες απόψεις με το χριστιανισμό είχαν και οι πνευματικοί απόγονοι του πλάτωνα. ορισμένες φορές, π.χ. με τον πλωτίνο ή τον πορφύριο που δήλωναν ότι το κακό είναι η ύλη ή ότι το σεξ μιαίνει, ξεπερνούσαν και τους πιο συντηρητικούς χριστιανούς, εξομοιωνόμενοι με τους γνωστικούς.
όσο για τον πλάτωνα, νομίζω ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στην λογική που επικρατεί στο "συμπόσιο"
και στη λογική που επικρατεί στους νόμους ή στην πολιτεία. στο συμπόσιο ο έρωτας θεωρείται έτσι όπως η ανάρτηση τα λέει. αλλά όταν πάει να αναπαραστήσει την ιδανική κοινωνία, είτε στην ουράνια μορφή της "πολιτείας" είτε στην πιο γήινη και πεζή των νόμων, ο πλάτων φαίνεται να θεωρεί το σεξ είτε ως κίνητρο (όπως τα μπόνους) για την υπεράσπιση της πόλεως (πολιτεία) είτε ως αντικείμενο πολλών απαγορεύσεων για το καλό της κοινωνίας.
και, όσον αφορά το χριστιανισμό, πράγματι, αν συνεισέφερε κάτι στην νεωτερική εποχή (εννοώ για τους εκτός) ήταν ουσιαστικά ο ηδονισμός της αμαρτίας, το πικάντικο αυτό με τα καζάνια και λ.χ. το i'm your venus im your fire for your desire (όπου η γκόμενα στο κλιπ έχει στολή διαβολίνας), για να μη πούμε και τα σ/μ.

Παροντισμος ,μνήμη ,παρελθόν

 Παροντισμος και παρελθόν : Ο Τραβερσο για τις νέες υποκειμενικές γραφές της ιστορίας  Ένζο Τραβέρσο Ιδιότυπα παρελθόντα Το «εγώ» στη γραφή ...