Αναγνώστες

Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2009

ΑφιέρωμαΤα Ηθικά ορια του Πολεμου (απο την Βιβλιοθηκη της ''Ε''

ΑφιέρωμαΤα ηθικά όρια του πολέμου
Το αίμα των αθώων
Ορια και κανόνες του δίκαιου πολέμου
Η ισχύς αντιμέτωπη με το δίκαιο
Μάικλ Γουόλτσερ: «Ο βομβαρδισμός αμάχων θα καταδικάζεται πάντα»
Μάικλ Γουόλτσερ

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ απο το Μάικλ Γουόλτσερ: «Ο βομβαρδισμός αμάχων θα καταδικάζεται πάντα»
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ - ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΓΙΑΛΚΕΤΣΗΣ
- Καθηγητή Γουόλτσερ, η συζήτηση για τον δίκαιο πόλεμο απλώνει τις ρίζες της στους κλασικούς της ηθικής και πολιτικής Φιλοσοφίας. Μπορείτε να μας περιγράψετε σε γενικές γραμμές την κλασική αντίληψη του δίκαιου πολέμου;


«Ο στοχασμός για τον δίκαιο πόλεμο, που επαναλήφθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες με αφορμή τον πόλεμο στο Βιετνάμ, ανάγεται στο μακρινό παρελθόν και εμφανίζεται με διαφορετικές μορφές και γλώσσες σε κάθε σύνθετη κουλτούρα. Η κλασική αντίληψη είναι εκείνη η μεσαιωνική - καθολική αντίληψη που προέρχεται από τη λεγόμενη "ηθική θεολογία". Αυτή αναφέρεται στην εμπειρία εκείνων οι οποίοι, επειδή ενεπλάκησαν στον πόλεμο με την ιδιότητα των πολιτικών ηγετών ή των στρατιωτών, υποχρεώθηκαν να παίρνουν συνεχώς αποφάσεις και να αναζητούν μιαν ηθική αυτοδικαιολόγηση. Κανένας πολιτικός ηγέτης, πράγματι, δεν μπορεί να στέλνει τους νέους να σκοτώνουν και να σκοτώνονται, χωρίς να τους προμηθεύει με τους ηθικούς λόγους, χωρίς να τους βεβαιώνει ότι δρουν για μια δίκαιη υπόθεση. Αυτά τα επιχειρήματα, που θα μπορούσαν ίσως να φανούν υποκριτικά, βασίζονται σε μιαν ορισμένη θεωρία, η οποία μπορεί να κατανοηθεί καλύτερα αν υποδιαιρεθεί σε δύο μέρη, επειδή δύο είναι οι όψεις του πολέμου που απαιτούν δικαιολόγηση: από τη μια μεριά, η νομιμότητά του, το jus ad bellum και από την άλλη, η διεξαγωγή του, το jus in bello.
Σε ό,τι αφορά τη νομιμότητα, δηλαδή τη δικαιολόγηση των αιτιών και των αιτιολογιών του πολέμου, η κλασική θεωρία προσφεύγει στην έννοια της "αυτοάμυνας". Η θεωρία του δίκαιου πολέμου εκκινεί από μιαν αναλογία με τη δική μας κοινή κατανόηση του ατομικού δικαιώματος στην αυτοάμυνα. Ετσι, όπως είναι δίκαιο να υπερασπιστώ εγώ ο ίδιος τον εαυτό μου στον δρόμο, αν δεχτώ ξαφνικά επίθεση από έναν δολοφόνο ή από έναν απαγωγέα, ή να βοηθήσω κάποιον άλλον που είναι θύμα μιας επίθεσης, έτσι είναι δίκαιο και ένα κράτος να κάνει πόλεμο με ένα άλλο ή για να αμυνθεί ή για να υπερασπιστεί ένα άλλο κράτος που δέχτηκε επίθεση. Ενας πόλεμος είναι δίκαιος, επομένως, όταν προκύπτει από την ανάγκη να αμυνθούμε ή να υπερασπιστούμε αυτόν που δέχτηκε επίθεση. Το jus in bello, αντιθέτως, προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήματα που κάθε στρατιώτης είναι υποχρεωμένος να θέτει και τα οποία αναφέρονται στα όρια της πολεμικής δράσης και καθορίζει ότι οι άμαχοι παραμένουν έξω από τη μάχη»......

Δεν υπάρχουν σχόλια: