''ως γραφει ο Ντε Μποτον,στο βιβλιο του "Η ΠΑΡΗΓΟΡΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ",
"...Ορισε μια δυναμη που υπαρχει μεσα μας και θεωρουσε οτι εχει μονιμο
προβαδισμα εναντι της λογικης,μια δυναμη τοσο ισχυρη ωστε να
διαστρεβλωνει ολα τα σχεδια κ τις κρισεις της λογικης,την οποια ονομασε θεληση για ζωη (Wille zum Leben)-καθοριζοντας την ως μια εμφυτη παρορμηση των ανθρωπων να παραμεινουν ζωντανοι κ να αναπαραχθουν.Η θεληση για ζωη οδηγουσε
ακομα κ ταγμενους καταθλιπτικους να αγωνιζονται για την επιβιωση τους
οταν απειλουνταν απο καποιο ναυαγιο η μια θανατηφορα σθενεια.Διασφαλιζε
οτι τα πλεον εγκεφαλικα,αριβιστικα ατομα θα ξελογιαζονταν στη θεα ενος
βρεφους που γουργουριζει η,ακομα κ αν εμεναν ασυγκινητα,ηταν πολυ πιθανο
να αποκτησουν παιδι ετσι κ αλλιως και να το αγαπησουν παραφορα οταν
γεννιοταν.
Και η θεληση για ζωη ηταν που οδηγουσε τους ανθρωπους να χανουν
τη λογικη τους μπροστα στις ομορφες επιβατισσες που καθονταν στην αλλη
πλευρα του διαδρομου μιας ταχειας."
Και ποιος ειναι ο σκοπος καθε ερωτικης επιχειρησης;
"Οχι η συναναστροφη ουτε η σεξουαλικη απελευθερωση,η κατανοηση η η ψυχαγωγια.Ο ερωτας κυριαρχει στη ζωη επειδη Στην
πραγματικοτητα,αυτο το οποιο διακυβευεται δεν ειναι τιποτε περισσοτερο
απο τον σχεδιασμο της επομενης γενιας..Η υπαρξη κ η φυση της." "Επειδη ακριβως ο ερωτας μας οδηγει με τετοια ενταση προς τη
δευτερη απο τις σημαντικες εντολες της θελησης για ζωη,ο Σοπενχαουερ τον
χαρακτηρισε ως την πλεον αναποφευκτη και κατανοητη απο τις εμμονες μας"
Αυτη η θεωρια του Σοπενχαουερ,θα μπορουσε να σκεφτει καποιος οτι
δικαιωνεται απο τη Βιολογια.Τι αλλο ειναι τα "εγωιστικα γονιδια" του
Δαρβινου κ του Ντωκινς;Μια ορμη μεσα μας που ζηταει τη διαιωνιση του
ειδους,την αναπαραγωγη,τη συνεχιση κ τη μεταφορα των γονιδιων μας στους
απογονους μας.Κ αυτη η ορμη απανταται σε ολα τα πλασματα της φυσης.
Παλι απο το ιδιο βιβλιο του ΝτεΜποτον,ο Σοπενχαουερ μιλαει για ...τα μυρμηγκια!
"Αναλογιστειτε την αεικινητη εργατικοτητα των δυστυχων μυρμηγκιων..Η
ζωη των περισσοτερων εντομων δεν ειναι παρα ενας διαρκης αγωνας για την
προετοιμασια τροφης και κατοικιας για τη μελλοντικη γενια που θα
προκυψει απτα αβγα.Αφου τα νεογνα καταναλωσουν τη τροφη και προχωρησου
στο σταδιο της χρυσαλλιδας,εισερχονται στη ζωη απλως και μονο για να
ξεκινησουν την ιδια δραστηριοτητα και παλι απο την αρχη..Δεν μπορουμε
παρα να αναρωτηθουμε ποιο το αποτελεσμα που προκυπτει..Δεν εχουν τιποτα
να επδειξουν περα απο την ικανοποιηση της πεινας και του σεξουαλικου
παθους,και...μια ελαχιστη στιγμιαια ευαρεσκεια...κατα καιρους αναμεσα
στις...ατερμονες αναγκες και στους κοπους τους"
Περα ομως απο τη Βιολογια,ο Σοπενχαουερ υπηρξε κατα καποιο τροπο προαγγελος και της Ψυχαναλυσης.
Θεωρωντας αυτη τη ΘΕΛΗΣΗ ΓΙΑ ΖΩΗ,μια εξωτερικη δυναμη που απλως μας
επιβαλλει τον εαυτο της(τη θεληση της),διχως εμεις να το
καταλαβαινουμε,υποστηριξε
"πως διαιρουμαστε σε συνειδητους και ασυνειδητους εαυτους,με τον
ασυνειδητο να κυριαρχειται απο τη θεληση για ζωη,και τον συνειδητο να
υποτασσεται,ανικανος να γνωριζει ολα τα σχεδια του πρωτου.Αντι να
αποτελει μια ισχυρη οντοτητα,το συνειδητο μυαλο αποτελει κοντοφθαλμο
υπηρετη μιας κυριαρχικης,ψυχωτικης με τα παιδια θελησης για ζωη: Η νοηση δεν εισχωρει στο μυστικο εργαστηρι των αποφασεων της
θελησης.Αποτελει φυσικα εμπιστο της θελησης,εναν εμπιστο ομως που δεν
γνωριζει τα παντα.
Η νοηση κατανοειμονο ο,τι ειναι απαραιτητο για την προωθηση της αναπαραγωγης-αρα ειναι πιθανο να κατανοει ελαχιστα πραγματα: Παραμενει..σε μεγαλο βαθμο αποκλεισμενη απο τις πραγματικες αναλυσεις και μυστικες αποφασεις της θελησης της."
Να διευκρινισω εδω οτι η συνδεση Σοπενχαουερ μεΒιολογια κ
Ψυχαναλυση,ειναι δικια μου,ο Ντε Μποτον δε προβαινει σε αυτη τη
συνδεση.Ο Φρουντ ουδεποτε βεβαια μιλησε για μια μυστηριωδη θεληση για
ζωη που ειναι κρυμμενη στο ασυνειδητο κ μας καθοριζει,μιλησε ομως για
την υπαρξη του Ασυνειδητου,ειπε οτι αυτο (Es) ειναι που μας καθοδηγει
πολλες φορες διχως να το καταλαβαινουμε,μιλησε για ασυνειδητες
παρορμησεις κ επιθυμιες που βγαινουν στην επιφανεια διχως να το
καταλαβαινουμε
κ καλουμαστε εκ των υστερων να τις εξηγησουμε μεσω αυτης της ξαφνικης αποκαλυψης
(παραπραξιες,γλωσσικα ολισθηματα-lapsus)
κ φυσικα εδωσε μεγαλη σημασια στα ονειρα για τον εξης λογο,οτι τα ονειρα ειναι η βασιλικη οδος προς το ασυνειδητο.
Πραττουμε πολλες φορες διχως να καταλαβαινουμε τα βαθυτερα κινητρα
μας,ακομα κ η ιδια η επιθυμια μας ειναι η επιθυμια του Αλλου,οπως ελεγε ο
Ζακ Λακαν,κυριαρχουμαστε κατα καποιο τροπο απο δυναμεις που βρισκονται
μεσα μας,διχως να μπορουμε να δουμε παρα μονο το ισχνο περιγραμμα τους,
αυτο ειπαν κ οι δυο.Απλα ο Φρουντ το ειπε Ασυνειδητο(το οποιο
διαμορφωθηκε απο τα γεγονοτα των παιδικων μας χρονων),ενω ο Σοπενχαουερ
το ειπε Θεληση για Ζωη,που βρισκεται εξω απο εμας,και μας ελεγχει.
Μα τι ακριβως ειναι αυτη η Θεληση για Ζωη;Θελει κατι παραπανω εκτος απτο..να θελει;
Η απαντηση στο δευτερο ερωτημα ειναι:Οχι.
Μεταφερομαστε στο βιβλιο του Μαικλ Γκιλεσπι,Ο ΜΗΔΕΝΙΣΜΟΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΙΤΣΕ
"Ο κοσμος ως πραγμα καθ'εαυτο ειναι μια μεγαλη βουληση που δεν
γνωριζει τι βουλεται.Εξ αιτιας αυτου δε γνωριζει και απλως
βουλεται,επειδη ειναι βουληση και τιποτε αλλο" "Καθε ατομικη ενεργεια εχει καποιο σκοπο η στοχο,η βουληση ως ολον δεν εχει καποιο σκοπο εν οψει" "Η ζωη ως ολον ειναι ανευ νοηματος."
"Η βουληση,ως μοναδικη και αδιαιρετη πηγη ολων των πραγματων,ειναι απολυτη:"Η βουληση δεν ειναι μονο ελευθερη αλλα και παντοδυναμη".Καθε
φαινομενικο πραγμα καθοριζεται απο την αδηριτη αναγκη,και για αυτο τα
μεμονωμενα ανθρωπινα οντα δεν ειναι ποτε ελευθερα.Η βουληση ομως,οπως
και το πραγμα καθεαυτο,δεν υποκειται στους φαινομενικους νομους,και αρα
ειναι απολυτως ελευθερη κ παντοδυναμη.Δεν υπαρχει τιποτα πισω απο
αυτη,ειναι αθεμελιωτη."'
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου