του Πέτρου Θεοδωριδη: αποσπασμα απο αρθρο του με τιτλο : Ταυτοτητες και Ξένοι , περιοδικό ΕΝΕΚΕΝ τευχ.3
''Στην παραδοσιακή κοινωνία το παρελθόν ως παράδοση αποτελούσε υπέρτατη άξια.
Όπως λέει ο Αντονυ Γκιντενς: «η παράδοση είναι κατά κάποιο τρόπο αναμεμιγμένη με τον έλεγχο του χρόνου’’.
Η παράδοση είναι ένας προσανατολισμός στο παρελθόν τέτοιος ώστε το παρελθόν να ανασκευάζεται ετσι ώστε να έχει μεγάλη επιρροή στο παρόν
Η παραδοσιακή κοινωνία άλλαζε αργά , οι μετασχηματισμοί της ήσαν σχεδόν αδιόρατοι.
Η παράδοση είναι ένας προσανατολισμός στο παρελθόν τέτοιος ώστε το παρελθόν να ανασκευάζεται ετσι ώστε να έχει μεγάλη επιρροή στο παρόν
Η παραδοσιακή κοινωνία άλλαζε αργά , οι μετασχηματισμοί της ήσαν σχεδόν αδιόρατοι.
Στην παραδοσιακή ο γιος καλούνταν να κάνει ότι ο πατέρας τους και ο παππούς του .
Σε μια τέτοια κοινωνία όπου το παρελθόν αποτελούσε και πηγή έγκυρης γνώσης η λέξη γέρος ή γέροντας αποκτούσε συχνά και όχι άδικα συνδηλώσεις σοφίας.
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της παραδοσιακής κοινωνίας έχει να κάνει με τη φύση της αλήθειας.
Η αλήθεια ή η σοφία στις παραδοσιακές κοινωνίες είναι τυποποιημένη , αποθηκεμένη περνά από γενιά σε γενιά.
Οι ειδικοί της γνώσης αυτής είναι γέροντες , σοφοί, φύλακες, της γνώσης.
Αντίθετα θυμηθείτε ότι η ίδια λέξη γέρος συχνά σημαίνει μια απαξία , κάτι το άχρηστο στις νεωτερικές κοινωνίες.
Και είναι φυσικό μιας και η νεωτερικοτητα συνυφαίνεται με την γοργή αλλαγή .
Η φύση της έγκυρης γνώσης της αλήθειας, αλλάζει.
Στη νεωτερικότητα ως επαΐοντες παύουν να θεωρούνται οι φύλακες της παράδοσης , οι γέροντες οι σοφοί, .αλλά οι εμπειρογνώμονες , οι επιστήμονες, οι ειδικοί.
Στη νεωτερικότητα ως επαΐοντες παύουν να θεωρούνται οι φύλακες της παράδοσης , οι γέροντες οι σοφοί, .αλλά οι εμπειρογνώμονες , οι επιστήμονες, οι ειδικοί.
Η ίδια η εδραίωση της γνώσης αλλάζει.
Παύει πια να είναι τυποποιημένη και γίνεται προτασιακή.
Δηλαδή οι γνώσεις προτείνονται με επιφυλάξεις για τη σχετικότητα τους έτοιμες να ανατραπούν από νεότερες γνώσεις
Η έγκυρη γνώση αυτήν είναι προσβάσιμη σε αυτούς που είναι έτοιμοι και πρόθυμοι να μάθουν κι όχι στα γέρικα μυαλά.
Η λατρεία της νεότητας συνοδεύει την νεότερη εποχή και αυτό γιατί στη νεωτερικότητα η αλλαγή , η όλο και πιο γρήγορη αλλαγή σε κάθε αποτελεί αναπόσπαστο ανύπαρκτο στοιχείο . Θα έλεγα ότι όπως το φάντασμα του παρελθόντος βαραίνει την παραδοσιακή κοινωνία έτσι και διαρκώς επιταχυνόμενη αλλαγή στοιχειώνει τη νεωτερικοτητα.
Και η ύστερη νεωτερικοτητα ,-η κατα άλλους μετανεωτερικότητα ,ή ανακλαστική ή αυτοπαθής μεταμοντέρνα κατάσταση στην οποία όλο και περισσότερο εισερχόμαστε (ή μάλλον βυθιζόμαστε);
Θα έλεγα ότι αυτή αποτελεί συνεχεία και εμβάθυνση και επιτάχυνση της νεωτερικοτητας ,μια αλλαγή σε βαθμό εξαΰλωσης όπου κάθε τι το σταθερό «εξατμίζεται»όπως έλεγε κάποτε ο Μαρξ μιλώντας για τις συνέπειες του καπιταλισμού
Και η ύστερη νεωτερικοτητα ,-η κατα άλλους μετανεωτερικότητα ,ή ανακλαστική ή αυτοπαθής μεταμοντέρνα κατάσταση στην οποία όλο και περισσότερο εισερχόμαστε (ή μάλλον βυθιζόμαστε);
Θα έλεγα ότι αυτή αποτελεί συνεχεία και εμβάθυνση και επιτάχυνση της νεωτερικοτητας ,μια αλλαγή σε βαθμό εξαΰλωσης όπου κάθε τι το σταθερό «εξατμίζεται»όπως έλεγε κάποτε ο Μαρξ μιλώντας για τις συνέπειες του καπιταλισμού
Θα μπορούσαμε ακόμα να πούμε ότι αν η νεωτερικότητα είχε ως αντίπαλο που έπρεπε να καθυποτάξει ή να καταβροχθίσει την φύση ή τις παραδοσιακές κοινωνίες
Η μετανωτερικοτητα δεν βρίσκει πια παρθένα γή.
Ετσι καταλήγει να καταβροχθίσει την ίδια την μητέρα της τη νεωτερική κοινωνια
να υποσκάψει τα θεμέλια της την βιομηχανική κοινωνία να ανατρέψει τις όποιες σταθερότητες της νεωτερικότητας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου