Αναγνώστες

Τρίτη 21 Απριλίου 2009

Άμεση Δημοκρατία ή Έμμεση με Ολίγη; (μια ενδιαφερουσα προβληματική περι δημοψηφισματων )απο την ECOCRETE κλικ εδώ:

απόσπασμα
'' Εμπλουτίζουν, άραγε, τα δημοψηφίσματα την έμμεση αντιπροσωπευτική δημοκρατία; Εν πρώτοις, η διεξαγωγή τους δεν είναι σήμερα παντού εφικτή. Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, το Σύνταγμα δεν προβλέπει τέτοιου είδους διαδικασίες. Στην Ιρλανδία, αντιθέτως, τις απαιτεί. Τυχεροί Ιρλανδοί;
Πρέπει άραγε τα Συντάγματα να αλλάξουν ώστε να νομιμοποιούν παντού τα δημοψηφίσματα; Θα έπρεπε αν τα δημοψηφίσματα ήσαν δημοκρατικά. Είναι όμως; Κατά την γνώμη μου, όχι.
Τα δημοψηφίσματα δεν είναι η κορύφωση της Δημοκρατίας, όπως πολλοί αφελώς πιστεύουν, αλλά έκφραση της τυραννικής λογικής του "Ναι, ναι ή ου, ου".
Πού βλέπω την Τυραννία; Σκεφθείτε, αν ο Λαός αποφάσιζε με δημοψηφίσματα, μόνος και ανεξάρτητα από τους εκλεγμένους αντιπροσώπους του,
θα είχαμε ακόμη την ποινή του θανάτου, δεν θα είχαμε ενταχθεί στην ΕΟΚ, θα πληρωνόμαστε ακόμη σε δραχμές, η ομοφυλοφιλία και η μοιχεία θα ήσαν έγκλημα, η περιβαλλοντική νομοθεσία θα ήταν κουτσή και στις ταυτότητές μας θα αναγραφόταν φαρδιά-πλατιά το θρήσκευμά μας. Νοιώσατε, μήπως, ένα ρίγος να διαπερνά την ραχοκοκαλιά σας, διαβάζοντας τις γραμμές αυτές; Το ίδιο και εγώ γράφοντάς τες. ''

6 σχόλια:

Γιάννης είπε...

νομίζω λάθος το σχόλιο εστιάζεται στα δημοψηφίσματα. εννοώ καλώς κάνει, αλλά αν πρέπει να μιλήσουμε ευρύτερα, θα έπρεπε να γίνει λόγος για δημοψηφίσματα εντός μιας άμεσης δημοκρατίας. στην αρχαία αθήνα δεν κυβερνούσαν με δημοψηφίσματα, είχαν νόμους, και για ορισμένους από τους νόμους προβλεπόταν η θανατική ποινή για όποιον ζητούσε την αλλαγή τους.

το δημοψήφισμα σε μια έμμεση δημοκρατία όπως η δική μας έχει νόημα και είναι σωστό στο βαθμό που είναι τακτικό (ανα χ έτη) αλλά και έκτακτο (όταν ζητείται από χ εκατοντάδες χιλιάδες), ως δικλείδα ασφαλείας στους επαγγελματίες της πολιτικής.

τώρα, ο κος τσαντίλης αναφέρει διάφορα πράγματα που θεωρεί φρικτά και βέβαιο ότι θα συνέβαιναν αν "ο Λαός αποφάσιζε με δημοψηφίσματα, μόνος και ανεξάρτητα από τους εκλεγμένους αντιπροσώπους του". νομίζω ότι τέτοια περίπτωση (δημοψηφίσματα δίχως μόνιμους νόμους και αντιπροσώπους) δεν υπάρχει, συνεπώς επισείει κάποιον μπαμπούλα ανύπαρκτο. γιατί άραγε; έχει σοβαρά γίνει η σκέψη να κυβερνάται μια χώρα μόνο με δημοψηφίσματά;



νομίζω ότι η κοινωνία των πολιτών είναι ένα κενό κατασκευασμα που όποτε συμφέρει είναι καλό και όποτε δεν συμφέρει είναι κακό. για τη χρυσή αυγή λ.χ. θα ήταν πολύ καλά τα δημοψηφίσματα εάν προσεταιριζόταν τους πολίτες. για την αριστερά θα ήταν πολύ καλά τα δημοψηφίσματα εάν μπορούσε να κινήσει τους πολίτες μέσω αυτών κατά των εξουσιαστών.


ως προς το αν δεν είχαμε μπει στην εοκ, αν θα πληρωνόμασταν ακόμη σε δραχμές, μπορεί κανείς να διατηρήσει τις επιφυλάξεις του σχετικά με το πόσο τεράστιο κακό θα ήταν. αλλά όχι και να λέμε για την περιβαλλοντική νομοθεσία! εδώ γελάμε.


το ότι η χ ή ψ αντίληψη και απόφαση του λαού όπως θα διαμορφωνόταν μέσω δημοψηφισμάτων θα είναι κακή, δεν συνιστά λόγο απόρριψης της ιδέας των δημοψηφισμάτων.

Νοσφεράτος είπε...

Γιαννη

θεωρω οτι το κειμενο εχει και ενα καλό: μας θυμιζει οτι ΔΕΝ ειναι αυτονοητο οτι η Αμεση (αδιαμεσολαβητη ) Δημοκρατια (και μαλιστα σε εποχή κυριαρχιας και αποβλακωσης απο τα ΜΜΕ ..οδηγει αυτονοητα στην Δημοκρατια
(και μαλιστα σε εποχή και σε χωρα απολυτης ελλειψης πολιτικής παιδειας οπως η δικια μας )

ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΤΙΚΌ .. βεβαια ισχυουν και αυτά που λές .. Σκοπος μου ειναι να αρχισει μια συζητηση και να μη θεωρουνται τα δημοψηφισματα Πανακεια ...Ουτε να εξιδανικευεται η Αμεση Δημοκρατια (την οποια εκεθειαζε και ο θεωρητικος του Ναζισμου ,ο Καρλ Σμιτ)

αποτην αλλη στοιχεια συμβουλιακής αμεσης Δημοκρατιας οπως στις αρχες της Σοβιετικής επαναστασης αλλά καιτης Βελουδινης επαναστασης ειναι θετικά ..

Επ 'αυτου εχουν γραψει η Χαννα αρρεντ αλλά και ο ..Θανος Λίποβατς στο βιβλιο του ''Φνατασιακή και Αληθης Δημοκρατια''
Το εχεις διαβάσει; Δες το . Θα σε ενδιαφερει ..

Γιάννης είπε...

Νοσφεράτε,
ασφαλώς τη στιγμή που τα μμε ελέγχονται από λίγους, τα δημοψηφίσματα βοηθάνε λίγο. αλλά δεν είναι τα δημοψηφίσματα η άμεση δημοκρατία. είναι και η ισηγορία, είναι και ο τρόπος ανάθεσης των αξιωμάτων κ.ά.
όταν προβάλλεται η χ άποψη μόνο, είναι προφανές ότι σε άπειρα δημοψηφίσματα για το ίδιο θέμα, θα επικρατεί η χ άποψη. δεν διαφωνώ. δίχως ισηγορία τα δημοψηφίσματα χάνουν μεγάλο μέρος της αξίας τους. από την άλλη πιστεύω ότι ένας νόμος για το περιβάλλον που θα ψήφιζαν οι πολίτες σε περιοχές που υποφέρουν από τη μόλυνση (π.χ. στον αισωπό, στη θήβα) θα ήταν πολύ αυστηρότερος και καλύτερο από έναν νόμο μιας έμμεσης δημοκρατίας.

το φαντασιακή και αληθής ελευθερία λες; το έχω σχεδόν διαβάσει, είναι πολύ ενδιαφέρον

Νοσφεράτος είπε...

''το φαντασιακή και αληθής ελευθερία λες; το έχω σχεδόν διαβάσει, είναι πολύ ενδιαφέρον''

το καταλαβαινω αυτο το ..σχεδόν ;)
(βρε Γιαννη στειλε μου ενα μεηλ ..θελω να τα πουμε λίγοεπ'αυτου πιο ..συγκεκριμμενα)

Γιάννης είπε...

για πες
δε με φάνηκε ότι γράφει κάτι τέτοιο ή δεν το πρόσεξα τόσο

Νοσφεράτος είπε...

ποιο δε γραφει ;
το κειμενο για τα δημοψηφισματα;
ε ναι δεν τα λεει αυτα..
εγώ τα λεω
φυσικα οταν βαζω ενα κειμενο το βαζω σαν αφορμή για συζητηση...

Τωρα

η Αρχαια Αμεση Δημοκρατια
Να μη ξεχνάμε οτι ηταν πανω π' ολα μια ΠΟΛΕΜΙΚΗ δημοκρατια
Και οτι η Εκκλησια του Δήμου δεν ηταν αρχικά παρά συνελευεση ΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ
και μαλλον παρεμεινε ετσισε ολη την Αρχαιοτητα ( παρα την εξελιξη ης )
και ο αρχαιος ελληνας Πολοτης στηριζε την ιδιοτητα του πλολιτη πάνω στο οτι ηταν ΟΠΛΙΤΗΣ ..
(ΔΗΛΑΔΉ ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΙ μια Περκεφαλαία , σπαθι θωρακα κλπ...