Αναγνώστες

Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2008

ο Γιαννης για τον ορθολογισμο , τη Δυση, την Ανατολή : Απο ενα παλιο του σχολιο ...

Γιάννης είπε...
ο ορθολογισμός σημαίνει ότι υπάρχει κάποιος που χρησιμοποιεί ορθά τη λογική και μάλιστα όχι εργαλειακά, αλλά ότι υπάρχει και ένας τρόπος χρήσης της λογικής, ο οποίος συμβαδίζει ή συνεπάγεται ορισμένα ηθικά και κανονιστικά αιτήματα (προσωπικά ή συλλογικά).
"Ορθολογισμός" λοιπόν, στην περίπτωση κατά την οποία δεν σημαίνει "καλή εργαλειακή χρήση της λογικής", σημαίνει κάτι ακριβώς αντίστοιχο του "Ορθοδοξία".
μάλλον περιττή είναι η επισήμανση ότι με τη δεύτερη αντιστοίχηση σχετίζεται περισσότερο ο "ορθολογισμός", παρά με κάποια ορθή (αλλά όχι ηθικιστική παντώς τύπου) χρήση του Λόγου.
ειδικότερα ο Ορθολογισμός έχει συνδεθεί με ορισμένες ιδεολογίες (ελεύθερη αγορά, φιλελευθερισμός, ανθρώπινα δικαιώματα κοσμοπολιτισμός ή διεθνισμός) και συνεχίζει να συνδέεται, με αποτέλεσμα οι εχθροί ή οι αντιπαθούντες τις παραπάνω ιδεολογίες να δηλώνουν με καμάρι ανορθολογιστές - όταν δεν δηλώνουν ότι ο δικός τους Λόγος είναι ο αληθινός (ΠΑΝΤΑ με την ηθικιστική έννοια) "Ορθολογισμός".
αυτά δε λέγονται ως επίθεση εναντίον των ιδεολογιών αυτών (αφού συχνά, όπως είπα, και οι αντίπαλοί τους ισχυρίζονται ότι αυτοί είναι οι φορείς του πραγματικού Ορθολογισμού), παρά ως απόδειξη ότι η λ. αυτή δε σημαίνει αντικειμενικώς τίποτε, εάν εννοείται κανονιστικά
.η διαφορά δύσης-ανατολής (όπως και νεωτερικών και προνεωτερικών) δεν έγκειται στην επιστήμη και στην αλογία, αφού π.χ. και οι μη δυτικοί μπορεί μεν να προσεύχονται κατά τη σπορά φυτών αλλά δεν παραλείπουν - εξαιτίας της προσευχής τους - να εφαρμόσουν ό,τι πιο επιστημονικό διαθέτει η εποχή/κοινωνία τους αναφορικά με τη σπορά-γεωργία (επίσης είναι ικανότατοι στη χρήση οπλικών δυτικών συστημάτων δίχως να διαβάζουν κάντ)
αλλά στο ότι στη δύση (ή στους νέους χρόνους) επιχειρήθηκε η σύνδεση του λόγου (ο οποίος είναι μόνο εργαλειακός) με ηθικά αιτήματα,ατομικά ή συλλογικά, ενώ η ανατολή ποτέ δεν έκατσε να σκεφτεί την οργάνωσή της με βάση κάποιον ορθό λόγο που υποτίθεται ότι συμβαδίζει με το καλό.βέβαια,
για να μην παρεξηγιόμαστε, το αν οι σύγχρονες δυτικές ιδεολογίες είναι ωφέλιμες, καλές ή όχι δεν εξαρτάται από την ονομαστική σύνδεσή τους με τον λόγο.
ούτε ο διαφωτιστικός ορθολογισμός ήταν κάτι το ψυχρό και απαθές, όπως πίστεψαν ρομαντικοί και αντιδραστικοί (και ανατολίτες τώρα), αλλά κάτι που ριζώνει στη φύση, στα ένστικτα, δεν ήταν δηλ. νοησιαρχία ο ορθολογισμός του διαφωτισμού.
1 Οκτώβριος 2008 8:33 πμ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Έρωτας του Προυστ: Σουάν , Οντέτ

 OCTAVIO PAZ Η ΔΙΠΛΗ ΦΛΟΓΑ Έρωτας και ερωτισμός( 1993)  Μετάφραση ΣΑΡΑ ΜΠΕΝΒΕΝΙΣΤΕ,  ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΑ ΕΞΑΝΤΑΣ-ΝΗΜΑΤΑ 1996  Σελ ,58 ,59 ,60   Ο...